door
WNT » za 01 feb, 2014 20:23
Ik ben ook op zoek naar een fiets, in eerste instantie voor woon-werkverkeer (10km enkele reis) maar hopelijk ook voor een fietsvakantie(tje) (in NL).
Nu was mijn oog gevallen op de VSF T300 N8P, toen ik naar mijn eigen fietsenmaker ging om hem te bestellen (via doorlevering) gaf hij de volgende minpunten aan, waardoor ik toch weer ben gaan twijfelen.
- geen slot/jasbeschermers
- chainglider (loopt altijd een beetje aan, zonde van de naaf om die niet goed te beschermen)
- ketting moeilijker te spannen (je kon het wiel niet iets naar achteren verplaatsen oid)
Als alternatief merk begon hij over Multicycle of een Batavus met een N8P. Bijna alles wat ik lees over de T300 op dit forum is positief, maar ik ben wel lui en a-technisch dus wellicht is een ander type fiets toch beter voor me. Wat is jullie advies? Voor de volledigheid ook nog mijn antwoorden op het vragenlijstje.
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon-Werk (incl vervoer van kind achterop). Af en toe boodschap/vergadering oid. Ik fiets gemiddeld 25km per dag (geen auto).
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen? Tot nu toe zijn mijn fietsen na 3jr “op”, ik wil een fiets die langer meekan voor dagelijks gebruik.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Op de heenweg relaxt de tijd nemen en op de terugweg doorfietsen.
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Houding rechtop en een stuur met een stuurbocht erin, krijg erg snel last van mijn polsen.
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja, in de donkere maanden dagelijks op een niet verlichte weg. Verlichting is dus erg belangrijk. Bij voorkeur voor en achter op een naafdynamo.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Nee, tenzij in een nieuwbouwwijk oid.
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Als ik ga, houden we het dicht bij huis (helaas, maar ik moet ook rekening houden met de rest van de familie).
* Wat voor vakanties worden dat?
Dat weet ik nog niet.
* Je lichaamslengte
168 cm
* Je gewicht
78 kg
* Je lichaamsbouw.
Redelijk normaal, met een iets langere rug dan gemiddeld (en dus kortere benen).
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ongeveer 5kg.
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Gelderse Vallei/Utrechtse Heuvelrug. Verder weg een fiets kopen is niet handig omdat we geen auto hebben.
* Wat is je budget?
Rond de 1000 euro
* Welke fietsen heb je (gehad)?
Batavus, mijn eerste probleem is dat hij gaat doortrappen. En gisteren is de trapas kapot gegaan van mijn 3jr oude Batavus. Ervaring is dus niet zo goed, maar dat kan ook aan mij liggen.
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik ben lui en ben niet goed in het onderhouden van mijn fiets (en weet ook niet hoe het moet).
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet, wil hem aanschaffen via het fietsprivéplan en mijn oude fiets inruilen.
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
VSF T300