Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Colleman Apex II - Forum Wereldfietser

Colleman Apex II

Sinds kort zijn wij in het bezit van een ongebruikte, maar wel tweedehands benzine brandertje.
Nu hebben wij het brandertje twee keer gebruikt en zijn zeer tevreden hier over.
Echter hebben wij wel een aantal vraagjes en hopen hier antwoord te vinden.
De dop en het pompje hebben beide een rubber ringetje, deze heeft nieuw een soort gele coating, maar begint nu los te laten.
Wij vroegen ons af of dit zo hoort en of dat niet betekend dat de rubbertjes zijn uitgedroogd o.i.d.
Zie de foto's:
http://i57.tinypic.com/2lk4g7d.jpg

http://i62.tinypic.com/wtir2c.jpg

Daarnaast vroegen wij ons af hoe jullie dit soort brandertjes inpakken.
Kartonnen doosje, foedraal, etui, etc?

Alvast bedankt!
Volgens mij gewoon niet slim van coleman om een rubber ringetje te gaan coaten.
Gewoon die prut er afhalen en als het rubber ringetje lekker soepel is verder fijn gebruiken.
Na gebruik in het foudraaltje en hup in de tas. Daar moeten zulke dingen tegen kunnen.
Leon
Fijn brandertje, kijk alleen wel uit met het slangetje, dit is een geheel met de pomp en nogal duur als het vervangen moet worden. Het rubber in de slang heeft de neiging (bij mij in ieder geval) om na een paar jaar gebruik te vergaan, wat lekkage tot gevolg heeft met allerlei nare gevolgen.
Mogelijk dat ik het nu over de originele Apex heb en dat eea verbeterd is.
Het geel wat je ziet zou kunnen wijzen op de oude geel geverfde rubber ringen die je beter zo snel mogelijk kon vervangen.
Ik heb de brander destijds gekocht omdat de brander in de pannenset paste en om de brandstoffles rolde ik het windscherm, en stopte hem zo weg in de fietstas.

Peter
Bedankt voor jullie reacties!
We gaan sowieso een nieuw onderhoudssetje aanschaffen.
Dan vergelijken we de nieuwe o-ringetjes met de oude en zo nodig vervangen we ze dan.
Bij het brandertje zat geen foudraal, vandaar de vraag hoe jullie dit opgelost hebben.
Als je een nieuwe pannenset zoekt neem dan de brander mee om te kijken of het past, bij mij was het andersom, ik zocht een brander die paste in de pannenset.
Theedoek boven op de brander in de kleinste pan en van krassen of lostrillen van onderdelen was geen sprake meer.
Zo op de foto's te zien zijn het gecoate o-ringen, de (gele) coating is vergaan. Dit geeft lekkages, en dat wil je niet (brandstofverlies, stank, brandgevaar, brandstof is vaak giftig, pomp komt niet meer op druk, ....). Dus: o-ring vervangen. In een goede ijzerwarenzaak ben je voor een paar dubbeltjes klaar. Als ze de maat kunnen leveren :D
Standaard zjn de meeste o-ringen van zgn NBR (zwart rubber, zie jouw foto's (zonder gele prut)). NBR is goed tot zeer goed bestand tegen de meeste van onze brandstoffens als kerosine, diesel, benzine, ethanol (alcohol) en methanol (spiritus). Maar pas op met wasbenzine, daar kan NBR niet zo goed tegen.
Maatvoering: normaliter "binnendiameter X snoerdikte" (diameter van de dop, de kamer van de o-ring, maar een fractie kleiner X de dikte van het rubberen touwtje). Je kunt de oude het best even meenemen. Of gewoon weer een originele Coleman.
erjeej schreef:NBR is goed tot zeer goed bestand tegen de meeste van onze brandstoffens als kerosine, diesel, benzine, ethanol (alcohol) en methanol (spiritus). Maar pas op met wasbenzine, daar kan NBR niet zo goed tegen.
Wikipedia: "NBR is bestand tegen oliën, vetten, koolwaterstoffen en verdunde zuren en heeft goede mechanische eigenschappen. Het is beperkt weer- en ozonbestendig. Het is niet goed bestand tegen aromatische verbindingen, gehalogeneerde koolwaterstoffen, ketonen, remvloeistof van auto's of sterke zuren."

M.a.w. in de praktijk aceton en tolueen niet er in stoppen.

Leon (die al 20 jaar wasbenzine in dezelfde MSR-fles heeft)