Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koffie zetten op reis > goedkope [pergolator] bij de Xenos - Forum Wereldfietser

Koffie zetten op reis > goedkope [pergolator] bij de Xenos

Bij de Xenos hebben ze nu pergolators (in verschillende kleuren :-) ).
Zo'n lekkere italiaanse koffie 's ochtends uit een lichtgewicht aluminium potje. De eenpersoons pergolator voor eur 3.99 voor alleenreizenden, de driepersoons pergolator voor eur 5.99 voor alleenreizenden met grote koffiebehoefte of voor meerdere fietsers.
Een veel voorkomende verwarring in Nederland, maar als koffienerd wil ik toch even kwijt dat het hier waarschijnlijk om een mokapot gaat, en niet om een percolator. De laatste is een apparaat wat de vloeistof meermalen door de maling laat sijpelen, waardoor je zo'n lekkere oude bittere smaak krijgt die doet denken aan zelftap-wegrestaurants en budget conferentielocaties. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Percolator
De mokapot perst het hete water van onderen één keer door de maling, waarna de koffie bovenin wordt opgevangen. Dit is het klassieke italiaanse potje: http://en.wikipedia.org/wiki/Moka_express. Hiermee is met wat oefening zeker wel behoorlijke koffie te monteren, hoewel veel afhangt van de rubber afdichting tussen de twee helften.
Ik heb de dingen van xenos niet gezien, maar van de kreten 'percolator' en 'lekkere italiaanse koffie' is er in ieder geval één onjuist ;)
De mokapot inderdaad http://www.xenos.nl/assortiment/serviez ... ressomaker, wel een heel stuk goedkoper dan de 'originele' Bialetti. Het blijft wel een groot ding in je fietstas.
goeie tip!
ik blijf het fascinerend vinden de combinatie fietsers en goede koffie :D
Bron
Ha Ajre,

Ik wist niet dat er betere lekkere koffie gemaakt kon worden met een pergolator. :-)
Lekkere koffie op reis, uit de buurt van horeca of in de buurt van gesloten horeca, is met een lichtgewicht moka-apparaat makkelijk te maken.
Wie heeft een minder volumineuze oplossing? Met een pannetje water koken, en opgieten via een filter, zorgt voor veel meer handelingen.
En instantkoffie is m.i. ver weg van lekkere koffie.

Gr Hans
aandegracht schreef:Wie heeft een minder volumineuze oplossing?
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Ik kan me een vrij uitgebreide discussie over koffie herinneren, en ik drink het zelf niet eens. :wink:

Carl
Heel behoorlijk: het opvouwbare Ortlieb filter met een goede kwaliteit Italiaanse gemalen koffie. Ik heb een iets grotere maat plastic drinkbeker, en het filter past daar precies in zodat ik niet hoef te rommelen met tentharingen en een pannetje.
Nog best aardig: Starbucks oploskoffie. Peperduur, maar wel lekkerder dan andere oploskoffie. Het grote voordeel is natuurlijk dat je een thermosfles met heet water kunt meenemen, en naargelang de omstandigheden en je verlangen er koffie, thee of chocolademelk mee kunt maken.
Wim
Ik plan mijn route altijd zo dat er om 10.30 een barretje is, om 13.00 een boom met schaduw om onder te picknicken en om 14.30 weer een barretje.
Leon
Leon schreef:Ik plan mijn route altijd zo dat er om 10.30 een barretje is, om 13.00 een boom met schaduw om onder te picknicken en om 14.30 weer een barretje.
Leon
Zeker nooit in Noord-Schotland geweest? :D

Peter
Peter M schreef:Zeker nooit in Noord-Schotland geweest? :D
Inderdaad!
Wim schreef:Heel behoorlijk: het opvouwbare Ortlieb filter met een goede kwaliteit Italiaanse gemalen koffie. Ik heb een iets grotere maat plastic drinkbeker, en het filter past daar precies in zodat ik niet hoef te rommelen met tentharingen en een pannetje.
Nog best aardig: Starbucks oploskoffie. Peperduur, maar wel lekkerder dan andere oploskoffie. Het grote voordeel is natuurlijk dat je een thermosfles met heet water kunt meenemen, en naargelang de omstandigheden en je verlangen er koffie, thee of chocolademelk mee kunt maken.
Wim
Heb zelf ook het opvouwbare koffiefilter. Al een tijd niet meer gebruikt. Maar lekker licht,klein, plus onderdelen die je toch al bij je hebt ( haringen ).
Afbeelding
de charme van een fietsvakantie is toch juist dat:
--het lauwe water uit je bidon toch heerlijk is
--cup a soup nog veel lekkerder is dan de soep van Oma
--de fles rode wijn in je voortas van de hitte gaat schuimen
--het goedkope mengels van AH-basic oploskoffie en creamer hemels kan worden

ik zeg: ik ben tegen lekkere koffie.
Theo B schreef:de charme van een fietsvakantie
Helemaal mee eens. De lekkerste koffie die ik ooit heb gedronken was die door een campinguitbater uit een grote kan koude koffie werd geschonken en opgewarmd in een magnetron - na een hele dag in de regen fietsen door Noord-Frankrijk.