Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Garmin? - Forum Wereldfietser

Welke Garmin?

Ik zie bij Garmin door het bos de bomen niet meer, edge, gpsmap, Oregon, Dakota, etrex, Montana...
Ik zoek een gps enkel voor navigatie, hartslag ed zijn niet nodig. Voornamelijk zal deze gebruikt worden in België, verharde wegen en fietspaden. Graag zou ik ook knooppuntroutes gebruiken, eventueel op gps te zetten vanaf computer (iMac).

Iemand voorstellen of ervaringen?
ik heb hetzelfde ik wou eerst de etrex30 kopen maar die was bij bever uitverkocht.

de etrex 20 en dakota 20 zouden nagenoeg gelijk zijn ook bijna even duur, maar ik vindt het oranje lomp en ze zijn zwaar vergeken met de edge 800 die er veel gelikter uiziet.
enigste nadeel van de edge zou zijn dat die toerriten heeft in plaats van routes en dat je instellingen goed moeten staan anders zou die de zelf gemaakte route niet goed lezen, kaal kost die 280 euro en kaarten kun je gratis downloaden misschien los de city navigater erbij kopen, ik weet niet of er ook freeware oplossingen voor zijn
de rest vindt ik behoorlijk aan de prijs.
Het is een vraag die veel voorkomt. Daarom heb ik een jaartje terug enkele video's gemaakt waarin ik de toestellen met elkaar vergelijk.

Zie daarvoor http://youtu.be/BYpaTDfJHuk

De oregon600 en edge touring zitten daar nog niet in, maar worden elders op m'n YT kanaal besproken.

Maar alvast enkele opmerkingen:
- er zijn meer verschillen tussen de edge en de outdoortoestellen dan alleen de vormgeving. Softwarematig zitten ze anders in elkaar en gaan ze anders om met routes en tracks. Komt er in de praktijk op neer dat de edge vooral een goede keuze is als ook fitness een rol speelt; gaat het louter om routes dan is vermoedelijk een outdoortoestel geschikter
- als de nadruk op fietsen ligt zou ik vanwege afleesbaarheid eerder kiezen voor een etrex dan voor een dakota.
- de 'oude' oregon modellen (450, 550) zijn 'end of life'. Ik vermoed dat die links en rechts in de aanbieding zullen gaan. Is ook niet voor niets: het scherm van de niewue or600 is echt stukken beter.
- gaat het puur om fietsen en kies je voor eenvoud - kijk dan ook naar de nieuwe edge touring
- heb in de gaten dat het net per se nodig is er kaarten bij te kopen. De kaarten van www.openfietsmap.nl zijn zeeerrr bruikbaar.

Succes met de keuze!
Ik heb de Garmin 62st en die gebruik ik veel voor fietsen en wandelen. Ik ben er tevreden over, ook in combinatie met mijn iMac. Maar ik kan dit toestel niet vergelijken met de andere toestellen, ik heb er natuurlijk maar 1.
Ik heb nog de GPSmap 60 CSx die me altijd goed bevallen is maar nu ik wat meer tijd heb en grotere trips maak kom ik wat geheugen tekort.
Ook ik dacht aan de 62 maar nu hoorde ik dat de nieuwe 64 binnenkort uitkomt dus wacht ik nog ff op deze.
KLaas
Ik gebruik de eTrex 20. Ik moet erbij zeggen dat de user interface van de eTrex erg lomp en traag kan zijn. Dingen als het inladen van kaarmateriaal en het uitladen van je tracks gaan niet bepaald intuïtief, als je gewend bent aan supersoepele plug-and-play software anno 2014.

Toch heeft de eTrex wat mij betreft een paar grote voordelen ten opzichte van de Edge Touring: zéér lang acculeven (> 15 h) als je goede accu's koopt; hij werkt op 2 AA-accu's zodat je makkelijk een voorraadje accu's mee kan nemen die je ook voor je zaklamp en zo gebruikt; en hij is erg robuust uitgevoerd (geen fragiel touchscreen maar stevige knoppen). De mijne is met weer en wind gebruikt en meermaals per ongeluk gevallen, maar oogt nog als nieuw. De eTrex is ook iets goedkoper.

De Edge Touring komt volgens mij dan weer standaard met OpenStreetMap, dat is wel erg handig. En het is een recenter model, waardoor ik zou verwachten dat de user interface wat intuïtiever en soepeler werkt. En aan de ene kant kan een touchscreen natuurlijk altijd kapot, maar aan de andere kant is het ook wel handig kwa gebruiksgemak.
Na de video's van mr gps gezien te hebben, twijfel ik nog tussen etrex en gpsmap. De laatste echter is eindereeks, zou binnenkort vervangen worden door versie 64 naar ik heb gelezen. Gpsmap 64 is echter een pakje duurder dan etrex 20/30. Ook krijgt hij naast de bedieningsknoppen een touchscreen, wat ik dan ook weer niet goed begrijp. Heb ondertussen op mijn iMac wel garmin basecamp geïnstalleerd, met openfietsmap Benelux, lijkt wel in orde!
Ik heb eerst 2 jaar de etrex10 gebruikt. Nu overgestapt op de etrex30.

De etrex10 is een heel goed apparaat die precies doet wat ie moet doen: je de weg wijzen. Als je niets weet van GPS is een het prachtig apparaat om ermee te leren omgaan voor een lage prijs.

Ik wilde uiteindelijk meer zien op het apparaat, ik miste toch de kaarten. Om die reden overgestapt op de etrex 30 (etrex 20 had ook gekund).

Ik heb niet de indruk dat de etrex serie onderdoet voor de gpsmap serie. Het display is kleiner maar prima bruikbaar. En de batterijduur is langer als de gpsmap serie.

Succes.
@Tpib
Volgens mij heeft de GPSmap 64 alleen maar bediening met knoppen, geen touchscreen.

Ik heb ook een eTrex 30 en dat is een prima apparaat. Bedienen tijdens het fietsen en met handschoenen is niet altijd makkelijk door dat stickje. Heb geen ervaring met de GPSmap 62 of 64. Tja, het scherm is inderdaad klein, echter goed genoeg om een track te volgen. Het grotere scherm van mijn Colorado is wel prettiger, maar aan de andere kant is het veiliger als je niet al te vaak op je GPS kijkt. :wink:

Door het kleinere formaat paste de eTrex beter op mijn stuur, de GPSmap 62 is langer en de antenne kwam tegen de stuurtas. Ik kwam hierachter toen ik langs Waypoint ging, daar heb ik een aantal modellen uitgeprobeerd op mijn fiets. Natuurlijk kun je hier altijd wel een oplossing voor vinden, maar nu hoefde ik niets om te bouwen.
Tpib schreef:De laatste echter is eindereeks, zou binnenkort vervangen worden door versie 64 naar ik heb gelezen. <knip>. Ook krijgt hij naast de bedieningsknoppen een touchscreen, wat ik dan ook weer niet goed begrijp.
De 62 is niet 'eindereeks'; de 64 is ook niet zo zeer een opvolger voor de 62 alswel een duurdere versie met extra mogelijkheden (vooral qua 'connectivity').
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat de 64 een touchscreen zou hebben, volgens mij is dat niet het geval.
Er is wel ergens sprake van dat het scherm verder verbeterd zou zijn maar, gegeven dat de resolutie en formaat gelijk is gebleven, zou ik eigenlijk niet weten wat er aan het scherm van de 62 te verbeteren valt...

Qua etrex vs 62: zoals ik in mijn film ook aangeef zijn de basismogelijkheden van alle toestellen gelijk. Met uitzondering van de etrex10, omdat daar een kaarten in kunnen.
Op de fiets zijn de knoppen van de 62 wel makkelijk..

Allicht zijn er verschillen als wel/geen sensors, camera, voorgeladen topokaarten, al dan niet active routing met een topo pro etc. Maar de basisfunctionaliteit verandert daar niet door: met een etrex20 haal je al een wereld aan mogelijkheden binnen.
Onderstaande link staan pre-orders gpsmap64.
Ik vermoed dat er een fout in hun tekst staat met "multitouchscreen"?
http://www.gpsshop.be/category/178371/g ... psmap.html
Ik denk het, als je verder klik en op de pagina van een van de GPSMap 64 modellen bij specificaties kijkt, dan staat daar bij touchscreen een rood kruisje.
Ik heb momenteel een voorkeur voor de etrex 30. Enige twijfel die ik nog heb ik de ontvangst. Heb hier nog een etrex legend liggen van 15 jaar oud, maar ontvangst binnenshuis was onmogelijk, en in een bos moeilijk. Ik vermoed dat dit reeds enorm verbeterd is?
Etrex 30 gekozen en besteld.

Dank voor jullie adviezen!
Tpib schreef: Ik vermoed dat dit reeds enorm verbeterd is?
Tegenwoordig kunnnen de ontvangers ook overweg met gereflecteerde signalen en dat is een wereld van verschil.
@mrGPS
speciale dank voor uw deling van uw kennis! Dit maakt de fora mijn favoriete kennisbron!