door
math » za 01 feb, 2014 23:13
wimmo17 schreef:Het gaat niet zozeer om het boutje zelf, maar om het probleem dat de beide 'poten' van de bagagedrager ipv op enige afstand van elkaar, samen op één punt bevestigd worden, ..
Inderdaad, ik denk dat deze drager zowel boven als onder te slecht geconstrueerd is voor belastingen van 20 kg, behalve misschien op verharde wegen.
Boven : door de éénpuntsbevestiging heeft hij een slechte zijdelingse stijfheid. Bij schokken en in bochten zal de drager met belasting gaan zwabberen en slingeren. Dit zal het stuurgedrag in bochten nadelig beïnvloeden.
Onder : een gewone snelspanner is niet gemaakt om verticale krachten op te vangen. Hij vult de holle as ook niet volledig op. Het gaat niet zozeer om de statische last, maar om de dynamische krachten. Een normale quick release is ontworpen op een laag gewicht en op een trekbelasting bij dichtgeklapte spanner. Hij is meestal van aluminium. Bij schokken met zware bagage komen er zeer grote krachten op de steunpunten. Dat zal tot vervorming en mogelijk breuk leiden. Ik heb dat zelf gemerkt op de Great Divide route bij de QR van een BOB trailer, die halverwege in de midden verbogen bleek. Dat was een QR van CrMo-staal, speciaal ontworpen voor de BOB. Aluminium kan veel minder hebben (fracture toughness is een-derde tot de helft van die van staal bij gelijke diameter). Niet voor niets levert Tubus een stalen QR voor dragers die op de QR steunen met de specificatie dat het maximale draaggewicht 25 kg ipv 40 kg is (zie
http://www.tubus.com/product.php?xn=33 ).
Ik vermoed dat ook de QR van een Old Man Mountain drager van staal is.