Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex 30 (kaal) vs Garmin Edge Touring gps - Forum Wereldfietser

Etrex 30 (kaal) vs Garmin Edge Touring gps

Ik wou perse de etrex 30 kopen maar zit op het laatste moment nog te te twijfelen met de edge touring, het is 210,00 (kaal) tegen 240 voor de touring europa.

Dit denk ik te weten van de 30:
Kaarten voor de etrex 30 kun je gewoon gratis downloaden en dmv van de van de city navigator een route bepalen aan de hand van adres gegevens.
Tevens kun je een voorgemaakte route rijden dmv waypoints. waar je misschien een poi bestand aan kunt koppelen.

Ik zie edge toering als mijn tomtom go voor de auto alleen met de fiets, kun je ook een route met waypoints doen ? want de capiciteit was max 200 ofzo, ik wil de benjaminse route rijden deze zomer, dus zou ik dat bestand erin kunnen laden.

ik wil dan een softplate halen voor de bevestiging op het stuur voor de etrex want de standaard bevestiging ziet er gammel uit, en op onverhard kon je je etrex weleens kwijt raken las ik ergens op een mtb site.

Gebruik:
route met waypoints rijden.
route aan de hand van adres gegevens rijden.
voor wandelen op de veluwe/ joggen op de Utrechtse heuvelrug.
En wat wil je precies weten? Welke je moet kiezen?
Hieronder enige punten ter overweging. Het is zeker niet compleet, maar belangrijk is zeker de stroomvoorziening.
En de fietssteun van de Etrex is simpel, maar indien goed ingeklikt is die geen enkel probleem en is de aanschaf van een dure softplate overbodig.

Etrex:

Plus:
- verwisselbare batterijen, dus nooit zonder stroom;
- Zelf je kaarten plaatsen en meerdere kaarten mogelijk.

Min:
- steile leercurve, het kost enige tijd om het apparaat te doorgronden;
- zelf leren hoe kaarten te downloaden en te installeren.

Edge Touring:


Plus:
- al klaar in de doos (zie ook hier);
- eigen kaarten toevoegen mogelijk.

Min:
- geen verwisselbare batterijen, dus je zult eens per dag moeten opladen;
- voor updates van de meegeleverde kaart ben je afhankelijk van Garmin.

Peter
Grootste bezwaar van de Edge Touring dat Garmin je wilt doen geloven dat het zo'n simpel Tomtom achtig apparaat is maar qua bediening zal het niet veel minder lastig zijn dan andere Garmins. De simpliciteit bestaat vooral uit het feit dat Garmin heeft gemeend essentiële onderdelen weg te kunnen laten, en voor al dit fraais moet dus meer betaald worden, logisch toch? :wink:
Zo zit er geen instelling meer in voor de automobilist of zelfs -naar ik meen te hebben geconstateerd- voetganger, alleen voor fietsers. In praktijk kan dat betekenen dat wandelroutes niet gaan lukken en dat met name het routeren met gratis OSM kaarten grote beperkingen kennen (routeren over onverharde routes wordt lastiger zo niet onmogelijk, tegen eenrichtingsverkeer in niet mogelijk, knooppuntroutes volgen via 'tolwegen vermijden' zit er niet in). Nu zit er ter compensatie wel een gratis OSM Garmin fietskaart ingebouwd die de meeste bezwaren kan ondervangen, maar daar staan weer merkwaardig genoeg geen fietsroutes in, NB op een fietskaart! Kortom prutswerk van Garmin, koop beter een Etrex of Dakota (makkelijker te bedienen dan de Etrex).
Peter M schreef:En de fietssteun van de Etrex is simpel, maar indien goed ingeklikt is die geen enkel probleem en is de aanschaf van een dure softplate overbodig.
+1

Je kunt voor de zekerheid de etrex (er zit een oogje aan) met een bandje of elastiekje aan het stuur verbinden via een lusje. Dat kost niets, is voldoende effectief en scheelt een extra ding op je stuur. Mocht de etrex er onverhoopt af gaan, dan hangt-ie in ieder geval nog aan het stuur. Bij mij is-ie er ook bij intensief off-road gebruik nog nooit afgevallen.
Welke ik het beste kon kiezen, en of ik het wel goed begreep :)
Maar als ik het zo lees dan ga ik voor de etrex en probeer ik eerst de standaard steun.
Thanks voor de replies.
Je kent ook het forum.gps.nl ? Heel veel info te vinden over de diverse (Garmin-)gps-apparaten.
Kijk ook eens op de site van mrgps en bekijk de bonusvideo's over de verschillende toestellen e.d.: http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/
Zeker als het je eerste gps is, ga ook eens naar een goede winkel en neem de apparaten in je hand en bekijk de diverse bedieningsmogelijkheden (knuppeltje van de Etrex, touchscreen (Dakota, Oregon-serie) of knoppen (62 of binnenkort 64-serie). De duurdere laat ik nog buiten beschouwing (Montana, Monterra).
Bedenk wel dat elke Garmin een bepaalde leercurve kent (van niet al te kort tot lang).
Ga je naar FietsenWandelbeurs ? Daar is ook genoeg te beleven op gps-gebied (zowel commercieel als wel welwillende leden en aanhang van de wereldfietser, lezingen e.d.).

Ik heb inmiddels op mijn stuur (gehad): Etrex Legend, 60C, 60Cx, Oregon300, Edge800, Oregon600: altijd met standaard Garminhouder en een koordje (geen racer of mtb-er !)
Als je dan toch voor de Etrex gaat zou ik de 20 overwegen. Hou je nog meer geld over en kan je ook prima vooruit.
Het lusje staat genoteerd :)

ik ga over/door de alpen en las dat de etrex 30 een barometrische hoogtemeter had, en dat je daarmee ook hoogteprofielen kon opslaan, ik weet nog niet hoe, maar ik wil wel een hoogtebestand van de route die ik ga rijden, je rijdt niet elk jaar op de fiets van laagland naar Italie op de fiets :)

Nee forum.gps.nl kende ik nog niet, ik zal daar ook rondsnuffelen want ik las dat de handleiding van de 30 niet volledig was, ik ga toch een paar een weekendje weg om te oefen en wat extra zitvlees te kweken :)

Van al die gpsén die je op je stuur hebt gehad welk bevalde het beste en ben je ook ofroad gegaan met de fiets ?

Ik zal hem in de winkel kopen, maar naar een beurs ga ik niet, want ik kan niet tegen mensen massa's, en 210 zonder houder is wel mijn max, ik moet ook nog een zonnebril, 4/8 gig mp3 spelertje, en misschien een batterij-pak kopen.
cotweetje schreef: ik ga over/door de alpen en las dat de etrex 30 een barometrische hoogtemeter had, en dat je daarmee ook hoogteprofielen kon opslaan, ik weet nog niet hoe, maar ik wil wel een hoogtebestand van de route die ik ga rijden, je rijdt niet elk jaar op de fiets van laagland naar Italie op de fiets :)
Ik heb een Etrex 20, en daarmee heb ik heel aardige hoogteprofielen van m'n tochtjes. Er zijn vast anderen die beter weten hoe de vork in de steel zit, maar toen ik hier een tijdje terug info over zocht kwam ik hier op uit:
Ook zonder barometrische hoogtemeter zijn er in ieder geval twee manieren om hoogteprofielen van je tocht te krijgen:
-GPS geeft een drie-dimensionale locatie, dus punten in de ruimte ipv op de kaart. Helaas is dat niet extreem nauwkeurig (of het valt gewoon meer op als er een beetje ruis in de data zit omdat je nou eenmaal veel minder hoogtemeters dan 'lengtemeters' maakt)
-Achteraf kun je een hoogteprofiel laten maken door de computer omdat er kaarten met hoogte bestaan. Als die weten waar je hebt gefietst, weten ze ook hoe hoog je toen fietste. Wederom is dit niet heel nauwkeurig, als de weg vlak langs een ravijn of rotswand gaat, dan wil ie nog wel eens rare sprongen maken.

Barometrische hoogtemeting is voor zover ik het begrijp (ik heb er geen ervaring mee) vooral aardig omdat het relatieve hoogteverschillen goed weer kan geven: het kan zien of je op een bepaald moment stijgt of daalt, en hoe snel. Dat doet het door de luchtdruk te meten, maar er zijn ook andere oorzaken waardoor luchtdruk verandert dan alleen hoogteverschil. Het weer kan omslaan bijvoorbeeld. Zo kan het zijn dat het apparaat vindt dat de camping 's ochtends 300m lager ligt dan toen je 's avonds in slaap viel...

Maargoed, voor achteraf hoogteprofielen bekijken doet de etrex 20 het prima. Wil je op elk moment zien hoe stijl de weg is die je aan het beklimmen bent, dan werkt ie niet zo goed. Of de Etrex30 dat wel goed kan, weet ik niet, maar in theorie zou hij het beter moeten kunnen.
Vergeet niet dat je een barometrische hoogtemeter moet ijken bij veranderende luchtdruk. Dan heb ik liever minder nauwkeurige hoogtemeting met satellieten.
Ja zo'n hoogtekaart bedoelde ik, leuk stukje dat Hellenthal en het eifelpark.

Dus als je niet ijkt kan er zomaar 300 meter hoogteverschil zijn, normaal hou ik ook niet van heel de tijd bijstellen, gewoon plug and play zeg maar, maar aan de andere kant ga ik alleen op vakantie en als het niet te lang duurt heb ik er wel de tijd voor.
Is nog wat om over na te denken idd.
Met een hoogtemeter zal een eTrex 30 ahv. de satelliet informatie de hoogte corrigeren nadat je de GPS aanzet, als dat ingesteld staat (automatische kalibratie). Dit duurt alleen een tijdje voordat de hoogte goed is, maar dat is bij de 20 ook zo denk ik. Het eerste stuk zal de log dus afwijken. Om dit te voorkomen kun je 's avonds de hoogte noteren en dan 's ochtends de hoogtemeter kalibreren.

Ik kan het helaas niet zo goed zien in de summiere handleiding van de eTrex, maar bij de 20 kun je tijdens het fietsen dacht ik niet je hoogteprofiel zien, alleen achteraf ahv. de log file.
Aangezien je bij de toepassing ook wandelen aangeeft sluit ik me inderdaad aan bij het advies voor de etrex te gaan. De edge touring is puur fietsen, en eigenlijk ook vooral 'eenvoud'. Wat ook beperkingen impliceert.

Of het dan de 20 of 30 moet zijn? Heel flauw antwoord: het prijsverschil is zo'n 40 euro. Je gaat jaren met het apparaat doen. Bij twijfel: kies voor de 30.

Daarbij vind ik zelf het digitale kompas vaak belangrijker dan de hoogtemeter (ofschoon het in de bergen ook wel prettig kan zijn te zien wanneer de luchtdruk ineens flink daalt... kun je op tijd besluiten terug te gaan ;)).

Voordeel van het digitaal kompas is dat die ook bij stilstand de goede kant op wijst. Is voor fietsen niet belangrijk (apparaat zit toch op het stuur); bij wandelen is het wel prettig; zeker als je ooit ook zou gaan geocachen.
Nadeel van het digitale kompas is dat deze soms verkeert wijst en je dus ook regelmatig het kompas dient te ijken.

En dat de kaart bij langzaam bewegen nogal zenuwachtig kan overkomen. Daarnaast gebruikt het energie, bij de oudere GPSmap60 en eTrex modellen was dat merkbaar in batterij duur.

Je kunt het kompas wel uitzetten in de eTrex, hoogtemeter weet ik even niet meer.