Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Girona - Barcelona - Forum Wereldfietser

Girona - Barcelona

Wij gaan eind augustus/september de Benjaminse route naar Barcelona fietsen. Wij vragen ons af hoe druk het rond half september is op het stuk tussen Girona en Barcelona. Is het te fietsen of lijkt het op zelfmoord? :roll: ...
Wie heeft ervaring?
Je kunt van Girona via het fietspad over de voormalige spoorbaan naar de kust naar Sant Feliu de Guíxols en dan de kustweg nemen naar Lloret de Mar en Blanes. Deze kustweg klimt en slingert veel en is daardoor vrij rustig. Je krijgt af toe prachtige uitzichten. In Blanes zou ik echt de trein pakken naar Barcelona, want daar wordt de kust vlakker en de wegen ontzettend druk. Er loopt een snelweg naar Barcelona, maar daarvoor moet tol betaald worden en dus kiest veel autoverkeer en met name veel vrachtverkeer voor de parallelwegen.
In de stad Barcelona zelf kun je wel goed fietsen: er is een netwerk van fietspaden en fietsroutes.
Dat is prima te doen, alle tegenwerpingen ten spijt. Ik reed zelf in 2012 naar Barcelona stad en vond de aanbeveling om het laatste stuk de trein te nemen zo'n enorme afknapper. Het is ook gewoon heel goed te doen. In Nederland rijd je toch ook regelmatig in druk verkeer? En als je niet door druk verkeer wilt rijden, probeer je er in het weekeinde naar toe te rijden. Zelf reed ik op een maandag de stad in.
Uit een eerder berichtje hierover:

Helemaal rustig wordt moeilijk maar als je niet via de kust maar via een binnenland route rijdt (Hostalric, Sant Celoni en verder) is het best te doen (vind ik). Tenzij je echt geen auto wilt tegenkomen. Vanaf ongeveer Granollers kan je de rivier Besòs volgen. In het begin heb je soms een overwoekerd paadje( ik heb daar de parallel lopende weg genomen en inderdaad word je wel eens ingehaald door een vrachtauto, nou en….maar zeker de laatste 10 kilometer krijg je een koninklijke entree Barcelona in, tot aan de Middellandse zee, waar de Besòs in uitmondt.

Mijn route kan je ook lezen in mijn nog online staande blog: http://ecbid.blogspot.nl/

Gewoon die stad binnenrijden dus, een onvergetelijke ervaring en bekroning.
Update:

Naar aanleiding van de tip hierboven ben ik langs de rivier de Besòs de stad uitgefietst. Dat was heerlijk fietsen. Je kunt boven langs de kade, of beneden over een onverhard pad langs de rivier. (De keuze staat dan wel vast, want pas na een flink aantal kilometers komt het pad weer bij de weg uit.) Uiteindelijk kom je op een regionale weg die niet overdreven druk is (in mijn geval op maandagmiddag).

Terug ging ik over de prachtige kustweg van Sant Feliu de Guíxols naar Lloret de Mar. Echt een aanrader. Dan is het tot Mataró de N11 volgen, een drukke weg. Maar tussen die weg en de zee loopt het spoor, en tussen het spoor en het strand loopt met onderbrekingen een wandel/fietspad. Bij Blanes kun je een paar kilometer langs het strand. En vanaf Mataró gaat het aan één stuk door en kun je al cruisend over dat pad helemaal tot in Barcelona komen.

Ik ben overigens zeer te spreken over de Catalaanse automobilisten. Zonder uitzondering hielden ze netjes afstand.
Ik ben meerdere keren van Blanes naar Barcelona gefietst en dat is gewoon goed te doen via de N2. De Spaanse automobilist houd goed rekening met je. Komt ook omdat ze 1,5 meter bij je vandaan moeten blijven. Staan op meerdere plaatsen witte borden met dit signaal er op.

Wel opletten bij rotondes op tijd voorsorteren voor de juiste baan!
Slaapt schreef:Ik ben meerdere keren van Blanes naar Barcelona gefietst en dat is gewoon goed te doen via de N2. De Spaanse automobilist houd goed rekening met je. Komt ook omdat ze 1,5 meter bij je vandaan moeten blijven. Staan op meerdere plaatsen witte borden met dit signaal er op.

Wel opletten bij rotondes op tijd voorsorteren voor de juiste baan!
Leuk is anders
over smaak valt niet te twisten. Ik vond het wel leuk om door de dorpjes heen te slingeren met mooie zee uitzichten. Daarnaast zijn er diverse plekken waar je van de NII af kan en over de wegen/fietspaden/boulevards langs de kust kon fietsen.