Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aantal kilometers per dag - Forum Wereldfietser

Aantal kilometers per dag

Hallo,

mijn vriend en ik gaan aankomende zomer voor de eerste keer op fietsvakantie, we willen graag Parijs bereiken. Nou is onze vraag aan jullie; Hoeveel kilometer fietsen jullie ongeveer per dag? En hoeveel uur zijn jullie dan gemiddeld aan het fietsen? Ik hoop het van jullie te horen, want we willen graag weten op hoeveel kilometer per dag we kunnen rekenen.
Alvast bedankt!

Groetjes, Roselien

Hoi Roselien

Zeer goed idee om op fietsvakantie te vertrekken! :wink: Vorige zomer heb ik ook m'n eerste fietsvakantie gedaan en we (we waren ook met 2) hadden een daggemiddelde van ongeveer 75 kilometer. De ene keer zaten we over de 100 kilometer, de andere keer hadden we slechts 38 km. Het hangt allemaal een beetje van de omstandigheden af. Het spreekt voor zich dat je in een heuvelachtig gebied waarschijnijk minder ver zult fietsen dan ergens in een vlak gebied. Ook het weer kan de dagafstand beïnvloeden (veel tegenwind :roll: ). Dus ja, het hangt vooral van jullie zelf af hoeveel per dag je zult fietsen, maar 75 kilometer per dag is volgens mij een aanvaardbaar daggemiddelde. Hoelang jullie er over zullen doen hangt dus ook af van het reliëf, weer en de eventuele tussenstops in de soms toch zo gezellige dorpjes en steden. :)

Groeten en een goede reis gewenst

Nick

PS: Hier vind je mijn fietsreis in cijfertjes :)

Hoi Roselien,

Ik hou ook altijd rekening met 75 km per dag. Tenzij er natuurlijk moeilijke omstandigheden (hoge bergen etc.) zijn waar ik rekening mee moet houden. Zoals hierboven al gezegd wordt willen dagafstanden nog wel eens varieren. Ik zou zeggen plan het op zo'n eerste fietsvakantie niet te krap in. Een stukje om fietsen om tijd die je over hebt te gebruiken kan altijd nog.

Groeten en veel plezier!

Wilco

Ach, alles tussen de 100 en 180 km is te doen, afhankelijk van wind/weer en geaccidenteerdheid van het terrein, kun je de te fietsen route goed vinden, etc. etc.
Gemiddeld rijd ik ongeveer 120 km/dag (op de dagen dat ik fiets), en kijk ondertussen ook nog eens heel veel rond in dorpjes/steden/etc. Denk dat ik hiermee iets bovengemiddeld zit :roll:

GEwoon wat uitproberen hoever je kunt komen zou ik zeggen, en vooral gaan!

Freek
Roselien schreef:Hoeveel kilometer fietsen jullie ongeveer per dag?
Hoi Roselien,
Laat dat nou precies een poll zijn geweest op deze site.

Aantal deelnemers 1354
Eerste stem: Woensdag 1 Juni 2005
Laatste stem: Zondag 11 September 2005
Vraag: Hoeveel km fiets je per fietsdag tijdens je fietsvakantie?
0 - 60 km (166) 12.3%
60 - 80 km (390) 28.8%
80 - 100 km (478) 35.3%
100 - 120 km (188) 13.9%
meer dan 120 km (132) 9.7%

De grootste hoop zit dus rond de 80 km/dag.
Groeten,
Leon
Op mijn reis door zuid-amerika zat ik tussen de 2-en-een-half en 6-en-een-half uur in het zadel, en daarbij zal het fietsdaggemiddelde inderdaad ongeveer 70-90 kilometer geweest zijn. Onverhard in de Andes heb ik één dag zelfs slechts 15km gefietst! Maar vlak heb ik van Bloemendaal naar Bergen op Zoom 150km in een dag gefietst (met kampeerspullen) met een ruim 60-jarige vader achter me aan die 120km daarvan bij me uit de (tegen)wind zat :wink:.
Als het terrein en/of weer wat minder meewerkt, dan is wat vaker uitrusten aan te bevelen. Hierdoor zal je ook wat minder tijd in het zadel zitten, en dus ook minder afstand maken.

Hele grote verschillen dus.

Met tegenwind fiets je langzamer als je voortasen gebruikt ivm aerodynamica. En bergop verlaag je je snelheid zo min mogelijk door zo min mogelijk kilo's mee te nemen. Zowel in de bagage als bij jezelf :wink:.

Hoi Roselien,

Je zult onderhand wel begrijpen dat een gemiddelde van 75 km. per dag helemaal niet zo gek is. Soms zal het wellicht maar 40 km. zijn (als je de beruchte derde-dag-dip hebt) soms misschien 120 km. Bedenk dat rustdagen behoorlijk op je gemiddelde inhakken.
Ikzelf heb grofweg dit ritme op een dag: 1,5 uur fietsen- kwartier rust- 1,5 uur fietsen- 1 uur rust (lunch)-1,5 uur fietsen-weer een kwartiertje rust- 1,5 uur fietsen- tent opzetten. Zo fiets je dus zes van de acht uren dat je onderweg bent. En dit dus zeer vrijelijk te interpreteren!
Ik ben ook wel eens in twee en een halve dag naar Kopenhagen gefiets, en dan haal je het niet met dit schema, maar ik houd het ook wel eens gezien na 40 kilometer. Belangrijkste is dat je er plezier in hebt, je bent op vakantie! En bedenk dat de langzaamste het tempo bepaald, jammer dan voor degene die sneller kan.
Mijn ervaring is dat mensen vaak de eerste vijf dagen moeten wennen (zitvlees, hard slaapmatje, spierpijn, waar in welke tas zat alles ook alweer??, etc.), maar daarna gaat alles bijna als vanzelf. Je bent sterker geworden, alles in je lijf werkt veel beter en alle ongemakken verdwijnen. Daarna is het puur genieten! Als in slowmotion glij je door het landschap, je gebruikt àl je zintuigen, je staat op scherp, de wereld is je thuis.....
Sorry als het wat geforceerd klinkt, maar ik, en met mij vele anderen hier, kan er nu eenmaal lyrisch over worden. Ik hoop dat dit ook voor jullie gaat gelden!
Iets anders wat ik wil noemen is dat ik denk dat je even goed moet kijken welke route je neemt naar Parijs. Noord Frankrijk kàn namelijk een beetje saai zijn, met eindeloos doorgolvende graanvelden. Na een paar dagen heb je dat dan wel weer gezien. En het zou vreselijk jammer zijn als dat jullie lust in een vakantie op de fiets zou bederven.

Groet,

Matthijs

Hoi Roselien,

Wij fietsen ook zo tussen de 80 en 100km per dag. Er zijn uitschieters naar 150 km en naar 60km, dat blijf je houden.
Vaak in het begin van een vakantie (als mijn conditie nog niet helemaal op peil is :oops: ) ligt het gemiddelde wat lager, maar als alles eenmaal vlotjes loopt, gaat het een stuk beter!

Het ligt ook echt allemaal aan de omstandigheden hoor, weer, wind, weg.. hehehe.. de drie w's!

Bovendien stoppen we toch regelmatig om foto's te maken, zonde om overal snel voorbij te fietsen. Bij sommigen ligt het tempo gewoon veel hoger, kijk maar naar Freek! Bij anderen zal het weer lager liggen... jullie moeten voor jezelf gaan aanvoelen waar de grens ligt.

Veel plezier en succes!
El & El

Hoi Roselien,

Ook ik rij tussen de 40 (tijdens een dip, over een Alpenpas, bij pech of uitgebreid museum- en terassenbezoek) en ruim 100 km per dag. In mijn wilde jaren (rond mijn 30ste) fietste ik (met 25 kg bagage èn heuvels) op een dag soms meer dan 180 km maar dat zie ik nu (tegen de 50) als masochistische asfaltvreterij. Volgens onze fietscomputers rijden mijn vriendin en ik meestal 4 tot 6 uur op een dag: dit zijn de uren dat onze wielen ook echt draaien, alle stops en pauzes komen daar nog bij. Meestal vertrekken we 's ochtends rond een uur of 10 en bereiken we tussen 5 en 8 uur 's avonds een plek waar we overnachten. Zelf kom ik meestal wat traag op gang en leg ik na 1 uur 's middags de meeste kilometers af. In warme landen of tijdens hittegolven kun je beter heel vroeg opstaan, snel vertrekken en in de hete middaguren voor pampus gaan liggen.
Als jullie naar Parijs willen, is de gids 'onbegrensd fietsen naar Parijs' een aanrader: deze beschrijft mooie fietsvriendelijke routes vanaf Tilburg, Eindhoven of Maastricht naar Parijs. http://www.cartostudio.nl/fiets/NL/paris/paris.html

Kees Swart
Roselien schreef:Hallo,

mijn vriend en ik gaan aankomende zomer voor de eerste keer op fietsvakantie, we willen graag Parijs bereiken. Nou is onze vraag aan jullie; Hoeveel kilometer fietsen jullie ongeveer per dag? En hoeveel uur zijn jullie dan gemiddeld aan het fietsen? Ik hoop het van jullie te horen, want we willen graag weten op hoeveel kilometer per dag we kunnen rekenen.
Alvast bedankt!

Groetjes, Roselien
als jullie vlakke routes uitkiezen (is zeker mogelijk voor het grootste stuk van de reis als jullie in het westen van oost-brabant wonen), dan kunnen jullie toch wel vlot 100km per dag halen... als jullie echter door de ardennen trekken, dan zal een 70km per dag al goed zijn.

Het hangt ook af van wat jullie willen doen: met de camping (meer gewicht), in jeugdherbergen (weinig gewicht), ...

ik vermoed (niet zeker) dat het vanuit Noord-brabant zo'n 400km fietsen is, dan zou ik toch sowieso voor 5 dagen durven gaan. als het vlak moet zijn, zal het wel ergens Brabant-Gent-Lille-Amiens-Parijs moeten worden, anders krijg je wel enkele leuke hellinkjes, maar zo zwaar zijn die zeker niet.

Afgelopen jaar ben ik voor het eerst op pad geweest. Op en neer naar de Vogezen. Ik ben over het hoogste punt van Belgie gereden (Hoge Venen) en reed die dag 60 km. Gemiddeld heb ik 80 km per dag gereden. Met op de rustdagen 40-60km in de omgeving zonder bepakking. Op de terug weg vanaf Luxemburg had ik twee lange dagen door de Ardennen. Das was wel pittig. Van te voren was ik al wel een lang weekend eens in Zuid-Limburg geweest. Zoiets geeft dan toch wel een beetje een idee over je klimcapaciteiten. Tenminste als je daarvoor (door de heuvels) kiest.

Veel succes

Hoi Roselien,

On-topic: Zoals de meeste anderen al hebben gezegd: 75 kilometer gemiddeld per dag is goed te halen, zeker naar Parijs (relatief vlak).

Off-topic: Ik ben zelf twee keer naar Parijs gefietst, één keer via Lille, Arras, Amiens en Beauvais, de andere keer volgens de St. Jacobsroute tot Fontaine Chaablis en vandaar in oostelijke richting met een halve cirkel tot Parijs.

Wat betreft de eerste mogelijkheid: op een paar hellinkjes na is deze route goed te doen, zoek de wat rustigere wegen op en je fietst via superleuke steden naar Parijs. Het is alleen wat moeilijk om op een fatsoenlijke manier Parijs in te komen (dat wil zeggen: mij is het niet gelukt een stuk drukke weg en de verschrikkelijke voorsteden te ontwijken :lol: ).

Wat betreft de tweede mogelijkheid: het voordeel van een routebeschrijving is dat je je in ieder geval niet bezig hoeft te houden met het plannen van de route. Bovendien pik je op deze manier een paar héle mooie stukjes Noord-Frankrijk mee! Dat blijkt dan toch lang zo saai nog niet te zijn...Vanaf de zuidkant kun je over een fietspad schitterend de stad infietsen.

En Benjaminses 'Onbegrensd fietsen naar Parijs' is vast en zeker ook het fietsen waard, zelf heb ik daar (nog) geen ervaring mee.

Op onze website (http://people.zeelandnet.nl/kelck/parij ... intro.html) vind je onze belevenissen en de cijfertjes over onze tocht naar Parijs!

In ieder geval veel succes en ontzettend veel plezier, Parijs is een superstad!

Gudrun

Wij waren ook inderdaad van plan om die route van Benjaminse te gaan rijden. Lekker makkelijk met zo'n routebeschrijving :D

En over die kilometers... Dan zaten wij toch niet zo heel erg slecht te denken. Wij hadden ongeveer 80/90 km in gedachte, omdat wij toch wel zijn gewend om veel te fietsen. Maar natuurlijk willen we onderweg ook wel stoppen om mooie dorpjes ofzo te bekijken, dus als we wat minder fietsen op een dag is dat ook geen probleem. We zullen zien hoe het gaat lopen...

Als verder iemand nog tips voor ons heeft, gewoon over een fietsvakantie voor beginners of voor de tocht naar Parijs, dan horen we het natuurlijk graag :!: In ieder geval allemaal al bedankt voor de vele reacties, jullie hebben ons echt weer een stuk geholpen :D

Groetjes, Roselien

Gudrun schreef:het voordeel van een routebeschrijving is dat je je in ieder geval niet bezig hoeft te houden met het plannen van de route.
Ik zou zeggen: het nadeel van een routebeschrijving is dat je je niet bezig kan houden met het plannen van de route. Een van de leuke dingen van (fiets)reizen is juist het plannen van de route. Vooraf een globale route. Met alle informatie die je tegenwoordig via internet kan vergaren, staat dat al borg voor een flinke dosis voorpret. Tijdens de fietsvakantie zelf elke avond - op basis van lokale informatie en de ervaringen tot dan toe - de route voor de volgende dag plannen. Voor mij is dat een deel van het plezier van mijn fietsvakanties.

Gerd

Gudrun schreef:het voordeel van een routebeschrijving is dat je je in ieder geval niet bezig hoeft te houden met het plannen van de route.
Een ander groot voordeel is dat je bij het volgen van een routebeschrijving veel mooie wegen hebt waarvan je het bestaan niet zou afgeweten hebben als je zelf je een route uitgestippeld zou hebben.

Nick

GerdC schreef:de fietsvakantie zelf elke avond - op basis van lokale informatie en de ervaringen tot dan toe - de route voor de volgende dag plannen. Voor mij is dat een deel van het plezier van mijn fietsvakanties.
GerdC, ik ben het helemaal met je eens, ook voor mij is het ter plekke plannen van de route één van de leuke dingen van het onderweg zijn. Niet weten waar je de volgende avond je tentje op zult zetten en hoe je die plek dan bereikt hebt.

Toch vond ik het tijdens mijn eerste fietsvakantie fijn om via een route te fietsen. Je weet, zoals Nick ook zegt, dat je over de mooiere (misschien zelfs mooiste?) weggetjes in de omgeving fietst en je hebt vaak een duidelijk overzicht van de afstanden, soms zelfs van het hoogteprofiel.

Gudrun

Mijn ervaring is dat vooral in drukkere gebieden en rond grote steden een routebeschrijving echt handig is, omdat daar vaak weggetjes in staan die je zelf niet makkelijk kan vinden. Op het platteland kun je het met hulp van een goede kaart ook zelf makkelijk uitstippelen. Dus ik zou een routeboekje en een kaart meenemen en vooraf ook lekker op internet rondstruinen.

Lisette

NickDB schreef:
Gudrun schreef:het voordeel van een routebeschrijving is dat je je in ieder geval niet bezig hoeft te houden met het plannen van de route.
Een ander groot voordeel is dat je bij het volgen van een routebeschrijving veel mooie wegen hebt waarvan je het bestaan niet zou afgeweten hebben als je zelf je een route uitgestippeld zou hebben.

Nick
klopt, maar mits vooraf wat kijken, weet je wel wat je zo ongeveer moet vermijden.

1 route volgen vind ik ook maar "zozo", da's gewoon totaal geen fun :(

In Denemarken hebben we route 1 (deel van de North Sea Cycle Route) gefietst, hierdoor kwamen we op weggetjes die je anders niet zo snel zou nemen. We hebben heel weinig op wegen gefietst waar auto's ook kwamen en zowat elke dag kruiste een hert ons pad wel.

Maarrrr... zelf de route uitzoeken is inderdaad al de voorpret van je vakantie! Wij bepalen altijd globaal hoe we willen fietsen en de avond voor elke 'etappe' bestuderen we de kaart wat beter en bepalen we welke 'witte' weggetjes we kunnen nemen. Dit is uiteraard niet altijd mogelijk, dus kom je soms op wat drukkere wegen terecht.
Het zelf plannen is voor ons ook zeker een deel van het plezier van de fietsvakantie, als je alles maar voorgekauwd krijgt, kun je net zo goed georganiseerd op pad gaan! Zoo... dat is ook een stelling! :lol:

El & El

Een stuk een route fietsen omdat dat een mooie route is, is natuurlijk altijd prettig. Wij hebben ook wel eens verschillende delen van routes aan elkaar geknoopt. Maar dit waren geen vooraf bepaalde routes. Je moet van routes af kunnen wijken. Je moet geen slaaf worden van een boekje of bordje. Kies je eigen route, en als er op jou route toevallig ook een mooie aangegeven/beschreven route is, is dit soms fijn fietsen, maar laat je vakantie niet door een gids of een routepaaltje beinvloeden. Waar is dan de vrijheid van de fietsvakantie gebleven, het vrije gevoel, als je bordjes moet volgen.