Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwanger & geschikte bestemming eind feb/begin maart - Forum Wereldfietser

Zwanger & geschikte bestemming eind feb/begin maart

Goedemorgen,

Inmiddels ben ik ruim 4 maanden zwanger (20 jun uitgerekend) en mijn vriend en ik zouden nog heel graag voor de bevalling op fietsvakantie gaan. Zo te lezen is het beter om niet al te lang meer te wachten; eind feb/begin maart zou nog prima kunnen (ik voel me ook prima). Het liefst willen we natuurlijk wel 15+ graden en niet al te ver vliegen (max 6 uur). Wat klimmertjes is prima, maar wat aanpassingen in niveau zal nodig zijn. We weten het; het zijn veel eisen voor de periode feb/maart. Toch de vraag: iemand goede ideeën?
Met deze randvoorwaardes in het achterhoofd zit ik al snel te denken aan de gebieden waar doorgaans (prof)wielrenners gaan trainen in het vroege voorjaar.

Mallorca, Valencia en omgeving, Algarve, Andalucie en Tenerife (=wel veel klimmen maar ook aangenaam warm)
Vrienden van ons zijn op een tandem gegaan zodat de zwangere een beetje ontzien werd als dat moest. Ze waren in Mexico. Een tandem kan je bijvoorbeeld bij Bike4Travel in Rotterdam huren - kan je Chantal gelijk om andere tips vragen rondom het fietsen en zwanger zijn.
Als niet te lang wenst te vliegen, zou ik kiezen voor het zuidoosten van Andalusie. Daar tref je in maart al redelijk weer. In Spanje kan in maart nog wel eens een forse partij regen regen vallen, maar dit is de droogste streek van Spanje. Gelukkig is maart nog fris en ontluikend groen. Is veelzijdig met o.a. de Gata Negra: zwarte rotsen met duizenden overwinteraars. Géén mensen, maar vogels. Ergens op dit forum is de route van Blanche. Je zou ook aan kunnen vliegen op Alacant/Alicante of Murcia en terug vanaf Málaga.
Gran Canaria of Tenerife... Goede fietsverhuurders (zowel ATB als racefietsen) en een heerlijk klimaat. Klimmen was niet meer de hobby van mijn vrouw toen ze zwanger was en wij maakten meer 'lichte wandeltochten' op de ATB..

Van beide bestemmingen is veel informatie te vinden op het forum van fiets.nl.

Veel plezier!

Eric
Hartelijk dank allemaal! Wij hadden voor de zekerheid al de nieuwe fietsgids 'onbegrensd fietsen naar Andalusië' aangeschaft en worden nu bevestigd in onze keuze. En nu maar hopen op mooi weer :D
Lizz schreef:Hartelijk dank allemaal! Wij hadden voor de zekerheid al de nieuwe fietsgids 'onbegrensd fietsen naar Andalusië' aangeschaft en worden nu bevestigd in onze keuze. En nu maar hopen op mooi weer :D
Helaas staat de Cabo de Gata ten oosten van Almería niet de gids. Dit is de droogste streek van Spanje. Grazalema ten westen van Ronda is juist de natste streek van Spanje. Zeker in het vroege voorjaar heb je kans op een stevig regenval tijdens de klim naar de Dronken Steeneiken Pas: PUERTO DE ENCINAS BORRACHAS.
Lang geleden... Het was gelukkig droog.

Afbeelding
Mijn vriendin is net zwanger geweest en we hebben in die periode inderdaad erg veel de tandem gebruikt. Ik geef gewoon even onze ervaringen, wie weet heb je er wat aan.

-Houd er rekening mee dat je temperatuurservaring sterk kan veranderen. In het geval van mijn vriendin werd het plots overal koud, maar ook het omgekeerde heb ik al gehoord.
-Op een bepaald moment (als mijn geheugen juist is rond 4 maanden)begint het bekken te kantelen. Eerste teken was dat het anders zo comfortabele brooks zadel, plots niet goed meer zat: mijn vriendin had plots het gevoel steeds op de klinknagels te zitten. Let op: dit kan vrij plots gaan: van de ene dag op de andere is je gebruikelijke positie niet meer leuk. Op fietsvakantie lijkt het me dus zinvol om te zorgen dat je wat kan sleutelen aan je zitpositie moest dat nodig zijn.
We hebben vervolgens het zadel vervangen door een oud gel zadel. Naarmate de buik boller werd heb ik ook het stuur hoger en dichterbij gebracht.
-Op zes maanden zijn we gaan kamperen, en dat bleek niet zo comfortabel meer: het in en uit de tent kruipen was geen probleem, maar door de buik en borsten waren een aantal slaapposities niet meer mogelijk die in een tent blijkbaar handig zijn. Ik moet daar wel bij zeggen dat wij op standaard (en vrij oude) therm-a-rest matjes slapen, die weinig reserve hebben qua comfort. We zijn toen overgeschakeld op hotelletjes.
-De kracht neemt langzaam af, vooral in de namiddag en avond. Een tandem bleek dan ideaal want eens op snelheid was er nog genoeg kracht. Het waren de pieken om te versnellen die teveel inspanning vergden en die kon ik vrij moeiteloos opvangen.

(overigens kan je in portugal hier en daar wel een tandem huren die geschikt is)

Maar fietsen blijft dus wel kunnen, mits je lichaam mee wil, in ons geval was dat tot de bevalling.