Marko schreef:Wim en Renaat, dank voor jullie uitleg. Ik ben een beetje in de war nu voor wat betreft de voordelen van brede banden en de nadelen van een zachte band. Dat een brede band comfortabeler rijdt en ook tot vermindering van rolweerstand leidt, snap ik wel, maar ik dacht dat dat alleen gold bij een gelijke bandenspanning ten opzichte van een smallere band.
Een keiharde brede band zou volgens mij dan de beste combinatie kwa rolweerstand moeten opleveren.
Een ander puntje wat ik niet goed begrijp: waarom zou je alleen de voorband zachter doen als een lagere bandenspanning tot minder rolweerstand leidt?
Het is niet de lagere bandenspanning welk tot een verminderde rolweerstand leidt. Het is de vervorming van de bodem in relatie tot de vervorming van de band.
Indien je perfect asfalt ter je beschikking hebt, of beter nog je rijdt op een volkomen vlakke binnenbaan, dan wil je helemaal geen zachte banden of brede banden. Dan wil je smalle, harde bandjes. En een beetje afhankelijk van waar je woont, kan het heel goed zijn dat in je regio dit is waar je het meeste baat bij zult hebben. Sommige moderne fietspaden zijn namelijk buitengewoon egaal.
Heb je banden met een lage druk op perfect asfalt, dan zal de band vervormen. Deze vervorming van de band kost energie. En gaat verloren. Juist niet wat je wilt.
Heb je echter een bospad te pakken, dan vervormt de ondergrond wel indien de band dit niet doet. Heb je smalle, harde banden? Dan zakt de band weg waarbij je veel energie overdracht hebt in het verplaatsen van de grond rondom. Heb je echter brede, zachte banden dan vervormd de band waardoor het contactoppervlak nog verder vergroot en de weerstand minder is.
Die vergroting van het contactoppervlak is in dat geval wat je wilt. En dit gebeurd deels door de druk op de band van bovenaf. Op een fiets zit je achter, de meeste bagage zal ook achter zitten. En de continue druk op je achterband zal hoger liggen dan op de voorband. Wil je met de voorband dezelfde vergroting van het contactoppervlak krijgen kun je de voorband wat minder bar geven.
Voor woon- en werkverkeer kun je dan ook overwegen juist voor hard opgepompte, smalle banden te gaan. Kom je eigenlijk van alles wel wat tegen op een fietstocht, dan is de gulden middenweg een goede keuze. Weet je bij voorbaat dat je enkel door de bossen wilt gaan, of erger nog op het strand? Dan wil je bredere banden met een lage spanning.
Interessant om verder nog te lezen indien je er een beetje in wilt verdiepen, en voor het gemak in het Nederlands:
http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm
http://www.fietsica.be/rollen.htm
http://www.startbit.nl/basis/theorie/rolweerstand.html
Wat betreft de grootste belasting op de voorbanden tijdens het remmen, zie ook dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... conditions
Bij standaard remmen op de fiets met de achter remmen heb je geen of slechts minimale gewichtsverplaatsing naar voren. Pas zodra je abrupt remt, en zeker bij remmen met de voorremmen, treedt dit soort gewichtsverplaatsing op en zal daarbij de meeste kracht op de voorband komen te staan.
Rem je zoals ik, op basis van langzaam uitrollen en gebruik van de achter rem, op vlak en droog terrein. Dan zal er bijna geen extra belasting op het voorwiel zijn. Rem je frequent op korte afstanden met de voorrem, dan zal er een sterke toename op de belasting zijn op je voorwiel gedurende die momenten.