De volgorde waarop veel dingen binnen Europa gedaan wordt, is helaal veelal op zijn best ongelukkig te noemen. Maar het maken van de overstap gaat ook zeer zeker wel met voordelen gepaard.Revanho schreef:Is omdat steeds meer landen de overstap maken, die overstap sowieso een goede zaak? Voorlopig zie ik vooral nadelen aan het afstappen van de papieren kaartjes. Het zou (zeker voor internationaal reizen) pas een voordeel zijn als men eerst zou zorgen voor uniformisering. Maar nu doet men de zaken in de verkeerde volgorde, eerst schaf me de duidelijke papieren kaartjes af en dan gaat men misschien in de toekomst mogelijk eens bekijken of een vorm van uniformisering tot de mogelijkheid zou kunnen behoren.stef.l schreef:Maar zeker ook om het internationaal gelijk te houden is het zeker een goede stap dat de papieren kaartjes gaan verdwijnen. Steeds meer landen stappen immers ook over op een digitaal systeem.
Renaat
Voor day-to-day reizen is het sneller, hoeft slecht éénmalig de OV-kaart te activeren en op automatisch saldo te zetten, en je kunt direct doorlopen in bus, metro, tram, trein of eventuele andere vormen van O.V. Geen gedoe met verschillende vervoersmiddelen, veelal van papier, slecht bestand tegen regen, etc.
Zeker bij frequent reizen met OV scheelt het aanzienlijk in de tijd die je kwijt bent. De lange wachtrijen bij de ticket automaten zijn verleden tijd. Het gekloot met in de metro niet goed weten hoeveel je nu precies moest afstempelen zonder dat controleurs gingen zeiken is over. Niet langer hoef je langs de bruna of soortgelijks om de nieuwe strippenkaart te kopen, gezien je anders een godsvermogen kwijt bent aan kaartjes in de bus.
Persoonlijk ben ik dan ook tevreden met de introductie van de OV-chipkaart. Ja, het heeft de nodige kinderziektes. Echter steeds meer wordt goed verholpen. En het gemak staat voorop.
Als ze nu nog een separate OV-fietschipkaart en OV-huisdierchipkaart introduceren hoef je al helemaal geen automaat meer op te zoeken voor je reizen binnen de NL landsgrenzen.