Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaan de papieren NS-kaartjes weg? - Forum Wereldfietser

Gaan de papieren NS-kaartjes weg?

Gaan de papieren NS-kaartjes binnenkort weg? Hoe moet ik nou mijn fiets op de trein meenemen? Ik heb me nog niet eens verdiept in de OV-chipkaart, aangezien ik al via de Arriva een treinabonnement heb. Voor treinreizen buiten de provincie Groningen neem ik mijn fiets altijd mee. Wat zijn de gele NS-kaartenautomaten toch zo handig, zelfs naar Duitsland, België en Luxemburg met je fiets mee. Misschien niet mogelijk met die OV-chipkaart. Dat betekent het einde van mijn jarenlange fietscarrière.... :(
Als je een ov kaart hebt. Dan kun je ook je fiets meenemen. Ik neem mijn fiets ook vaak mee. Dan heb je ipv een kaart hetzelfde op je ov kaart staan.
PimvandenHeuvel schreef:Als je een ov kaart hebt. Dan kun je ook je fiets meenemen. Ik neem mijn fiets ook vaak mee. Dan heb je ipv een kaart hetzelfde op je ov kaart staan.
Maar hoe naar het buitenland? De buitenlandse conducteurs hebben vast niet zo'n zelfde kaartscanner als in onze treinen. Ik ga een brief op poten schrijven naar Utrecht.
wanneer je de fiets mee neemt, kun je met de ovkaart bij de automaat een fietskaartje kopen,

in plaats van dat er een geprint kaartje uit de automaat rolt wordt er een dagkaart fiets op je ov saldo opgeladen. zodra je voor de trein in checked wordt je fietskaart ook ingechecked
Martin E. van Doornik schreef:
PimvandenHeuvel schreef:Als je een ov kaart hebt. Dan kun je ook je fiets meenemen. Ik neem mijn fiets ook vaak mee. Dan heb je ipv een kaart hetzelfde op je ov kaart staan.
Maar hoe naar het buitenland? De buitenlandse conducteurs hebben vast niet zo'n zelfde kaartscanner als in onze treinen. Ik ga een brief op poten schrijven naar Utrecht.
En omgekeerd. Ik neem als Belg ook wel eens de trein in Nederland en dat zonder OV-chipkaart.

Overigens zijn de NS-ticketautomaten voor een Belg ook heel irritant. Ik kan met mijn bankkaart (Maestro) in elke Nederlandse winkel en bij elk geldautomaat terecht, maar die NS-automaten die zijn daarvoor te kieskeurig. Ik ben dus verplicht om steeds aan te schuiven en extra te betalen om mijn ticket aan een loket te kopen.

Renaat
Voor al je vragen is er reizigersvereniging Rover. Lees ook zeker de veelgestelde vragen onderaan die pagina.
Revanho schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
PimvandenHeuvel schreef:Als je een ov kaart hebt. Dan kun je ook je fiets meenemen. Ik neem mijn fiets ook vaak mee. Dan heb je ipv een kaart hetzelfde op je ov kaart staan.
Maar hoe naar het buitenland? De buitenlandse conducteurs hebben vast niet zo'n zelfde kaartscanner als in onze treinen. Ik ga een brief op poten schrijven naar Utrecht.
En omgekeerd. Ik neem als Belg ook wel eens de trein in Nederland en dat zonder OV-chipkaart.

Overigens zijn de NS-ticketautomaten voor een Belg ook heel irritant. Ik kan met mijn bankkaart (Maestro) in elke Nederlandse winkel en bij elk geldautomaat terecht, maar die NS-automaten die zijn daarvoor te kieskeurig. Ik ben dus verplicht om steeds aan te schuiven en extra te betalen om mijn ticket aan een loket te kopen.

Renaat
Als de automaat niet werkt, dan kun je bij het loket tickets zonder toeslag kopen. Kun je je bij dat loket niet legitimeren als Belg en uitleggen dat de automaat niet werkt voor jou?
[/quote]

Als de automaat niet werkt, dan kun je bij het loket tickets zonder toeslag kopen. Kun je je bij dat loket niet legitimeren als Belg en uitleggen dat de automaat niet werkt voor jou?[/quote]

Is meer een Nederlandse eigenschap hè? Afdingen op een treinticket.

Groet, Kees
Martin E. van Doornik schreef:Ik ga een brief op poten schrijven naar Utrecht.
Hoogstens nuttig om de woede van je af te schrijven (wat overigens wel kan opluchten), maar verder een volstrekt zinloze actie is. :twisted:
Revanho schreef:Ik ben dus verplicht om steeds aan te schuiven en extra te betalen om mijn ticket aan een loket te kopen.
Dan ga je er vanuit dat er een loket is. :o

Op verreweg de meeste stations in Nederland is geen loket meer.


Peter
Ik vind dit ook erg lastig. Ik reis dagelijks met de trein voor de studie en heb een OV week kaart.
Voor de zeer zeldzame gevallen dat ik in het weekend reis haal ik gewoon even een kaartje uit de automaat. Veel sneller en handiger dan saldo opladen op die kaart. Ik wil ook niet het hele jaar tegoed erop hebben staan terwijl ik het niet gebruik.
Voortaan dan maar voor de reis via internet bestellen?
Lennart-Tampico schreef:Ik vind dit ook erg lastig. Ik reis dagelijks met de trein voor de studie en heb een OV week kaart.
Voor de zeer zeldzame gevallen dat ik in het weekend reis haal ik gewoon even een kaartje uit de automaat. Veel sneller en handiger dan saldo opladen op die kaart. Ik wil ook niet het hele jaar tegoed erop hebben staan terwijl ik het niet gebruik.
Voortaan dan maar voor de reis via internet bestellen?
Ook erg lastig voor de buitenlandse toeristen die bij aankomst in ons land de trein willen pakken, staan ze voor een raadsel. Per internet bestellen is vreselijk tijdrovend, het kostte mij totaal een paar avonden voor een paar mislukte pogingen bij HiSpeed om een retourtje per CityNightLine naar München te boeken. Het ging met een zucht niet door!
Klopt inderdaad. Voor buitenlanders is het helemaal een ramp. Ik stap altijd op in Steenwijk. Hier staan altijd erg veel Japanners en dergelijk vanwege Giethoorn. Nu vragen ze al vaak hulp (Steenwijk heeft niks aan personeel zoals zoveel stations). Dan kan ik ze snel voordat de trein komt nog wel helpen met zo'n kaartje. Die automaat werkt dan simpel zat. Leg ze echter maar eens uit dat ze eerst ergens (waar dan uberhaupt...) zo'n pasje moeten kopen. Dan daarna bij de automaat geld erop moeten zetten en dan ook nog goed moeten in en uit checken... Dat red ik niet voordat de trein er is.
Als jullie nu even de moeite hadden genomen om de informatie van Rover te lezen, had er minder op de NS afgegeven hoeven te worden. Het enige wat Rover nog opgelost wil zien is de doorgang van de toegangspoortjes op stations voor in-het-buitenland-gekochte papieren treinkaartjes voor Nederland (al dan niet door mensen zonder Nederlands paspoort gekocht :wink:). Al het andere is straks via de kaartautomaten te regelen. Als je goed leest wat er op het scherm staat, zou je daar vanzelf uit moeten kunnen komen.

Wat wel achteruit gaat is de kosten van het overstappen op andere vervoerders gedurende de reis. Richting het buitenland zou er mogelijk uitgecheckt moeten worden op het laatste station in Nederland (in Roosendaal zijn daarvoor -eindelijk- extra palen geplaatst, zal voor andere internationale stations (bv. Maastricht) ook wel zijn?), terwijl binnen Nederland een langere reis opgedeeld wordt waardoor de 'korting' op langere afstanden opeens wegvalt. Dat heb ik in November nog gemerkt bij de marketing-workshop van de Europafietsers. Op weg terug even wezen eten in Utrecht. De terugweg was door het uit-en inchecken een paar euro duurder dan de heenweg.
De papieren kaartjes hadden m.i. nooit afgeschaft moeten worden. De OV-chipkaart lost een niet-bestaand probleem op.

De Dagkaart fiets kan ook op de OV-chipkaart, dat is hierboven al gezegd.
Extra tip: Met de Arriva automaten kun je een Dagkaart fiets van Arriva kopen. Die kost EUR 3,50. Een stuk goedkoper dan de NS, maar natuurlijk alleen geldig in de treinen van Arriva. Reis je echter alleen met Arriva-treinen dan kun je geld besparen.
Martin E. van Doornik schreef:
Lennart-Tampico schreef:Ik vind dit ook erg lastig. Ik reis dagelijks met de trein voor de studie en heb een OV week kaart.
Voor de zeer zeldzame gevallen dat ik in het weekend reis haal ik gewoon even een kaartje uit de automaat. Veel sneller en handiger dan saldo opladen op die kaart. Ik wil ook niet het hele jaar tegoed erop hebben staan terwijl ik het niet gebruik.
Voortaan dan maar voor de reis via internet bestellen?
Ook erg lastig voor de buitenlandse toeristen die bij aankomst in ons land de trein willen pakken, staan ze voor een raadsel. Per internet bestellen is vreselijk tijdrovend, het kostte mij totaal een paar avonden voor een paar mislukte pogingen bij HiSpeed om een retourtje per CityNightLine naar München te boeken. Het ging met een zucht niet door!
Waarom dan niet gewoon bij Treinreiswinkel of bij Deutsche Bahn een ticket gekocht?

Hispeed is idd een !@#$%^&*()$%^-site.
Martin E. van Doornik schreef:Ook erg lastig voor de buitenlandse toeristen die bij aankomst in ons land de trein willen pakken, staan ze voor een raadsel.
Ik weet niet of iemand hier wel eens een buitenlandse toerist heeft proberen uit te leggen wat zones zijn en hoe een strippenkaart werkt? En dat je voor de trein weer een apart kaartje moest kopen?

Reizen op een chipkaart is voor steeds meer buitenlanders net zo normaal als voor Nederlanders. In Zweden, Londen en Hong Hong waren er al lang digitale OV-kaarten en over 50 jaar zal een papieren kaartje een zeldzaamheid zijn in modern openbaar vervoer in de westerse wereld.

Het is dus een vooral kwestie van wennen, je houdt de vooruitgang niet tegen. Ik zie het aan mijn bejaarde ouders; nu de vreselijke hordes genomen zijn om zo'n kaart aan te schaffen en via het internet voor de trein geschikt te maken (NS waarom????), zouden ze nooit meer terug willen naar de papieren kaartjes.
Nooit meer gedoe met strippenkaarten waar te weinig strippen op zitten/verlopen zijn en in de rij voor de kaartjesautomaat of erger, het loket. Alleen niet vergeten uit te checken :wink:
Of je nou een papieren fietskaartje koopt, ofdat je dat op je OV-chipkaart zet maakt natuurlijk weinig verschil.

In de loop van 2014 zal de NS stoppen met de papieren kaartjes (was eerst 1 januari 2014).
Voor reizigers die zo nu en dan met de trein gaan en geen OV-chipkaart bezitten, bestaat een papieren wegwerp OV-chipkaartje.
windinderugfietser schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ook erg lastig voor de buitenlandse toeristen die bij aankomst in ons land de trein willen pakken, staan ze voor een raadsel.
Ik weet niet of iemand hier wel eens een buitenlandse toerist heeft proberen uit te leggen wat zones zijn en hoe een strippenkaart werkt? En dat je voor de trein weer een apart kaartje moest kopen?

Reizen op een chipkaart is voor steeds meer buitenlanders net zo normaal als voor Nederlanders. In Zweden, Londen en Hong Hong waren er al lang digitale OV-kaarten en over 50 jaar zal een papieren kaartje een zeldzaamheid zijn in modern openbaar vervoer in de westerse wereld.
Het gehele zone systeem was niet alleen voor buitenlanders lastig, maar ook voor onze eigen bussenchauffeurs in Nederland. Vaak werd er altijd maar een beetje gestempeld op gevoel.

Treinkaartjes zijn gelukkig altijd nog vrij overzichtelijk geweest, gezien je gewoon de bestemming opgeeft en de eventuele extra's. Maar zeker ook om het internationaal gelijk te houden is het zeker een goede stap dat de papieren kaartjes gaan verdwijnen. Steeds meer landen stappen immers ook over op een digitaal systeem.

Persoonlijk hoop ik echter dat in de toekomst er meer gewerkt zal gaan worden richting een internationale standaard, i.i.g. op EU niveau. Zodat ook internationale reizen kunnen verlopen met éénmaal in- en uitchecken. Zonder gedoe met papieren kaartjes vanaf de grens e.d. om eventuele abonnementen mee te kunnen laten rekenen.
stef.l schreef:Persoonlijk hoop ik echter dat in de toekomst er meer gewerkt zal gaan worden richting een internationale standaard, i.i.g. op EU niveau. Zodat ook internationale reizen kunnen verlopen met éénmaal in- en uitchecken. Zonder gedoe met papieren kaartjes vanaf de grens e.d. om eventuele abonnementen mee te kunnen laten rekenen.
Helemaal mee eens.
En laat de EU dan ook gelijk alle treinsystemen gelijkschakelen zodat grensoverschrijdend verkeer soepeler verloopt en fietsvoorzieningen op hogesnelheidstreinen verplicht stellen! :)
Robertjan schreef:Al het andere is straks via de kaartautomaten te regelen.
Leve de vooruitgang... wat is er dan veranderd?
Overigens is een land als Duitsland ook niet zo geweldig. een paar jaar terug moesten we vanwege een kapotte fiets op de trein op een klein station. Geen automaat. Mooie trein dat wel. High Tech Kaartjesautomaat erin. Ik had een kwartier tot de volgende halte om een kaartje te kopen. Niet gelukt. Geen idee waarom.

Het idee dat we van tevoren kaartjes hadden moeten kopen via een internetverbinding die we bij mensen hadden moeten vragen op een site waarvan we het adres niet wisten terwijl we niet eens zeker wisten of er überhaupt een juiste trein zou rijden is echt niet in me opgekomen. Jongens, we moesten alleen een stukje met de trein, geen wereldreis.

Dat pinpassen niet werken vind ik in deze tijd ultra-ridiculiserend. Het was immer al vele jaren eerder dat je aan de andere kant van de wereld in een achterbuurt geld uit de muur kreeg met een Nederlandse pas.

Uiteraard zou het helpen als iedereen een brief schreef. Zes miljoen brieven zouden heus wel indruk maken. In de praktijk echter is de oplossing simpel: de auto.
Leon (dia af en toe met de trein wil)
stef.l schreef:Maar zeker ook om het internationaal gelijk te houden is het zeker een goede stap dat de papieren kaartjes gaan verdwijnen. Steeds meer landen stappen immers ook over op een digitaal systeem.
Is omdat steeds meer landen de overstap maken, die overstap sowieso een goede zaak? Voorlopig zie ik vooral nadelen aan het afstappen van de papieren kaartjes. Het zou (zeker voor internationaal reizen) pas een voordeel zijn als men eerst zou zorgen voor uniformisering. Maar nu doet men de zaken in de verkeerde volgorde, eerst schaf me de duidelijke papieren kaartjes af en dan gaat men misschien in de toekomst mogelijk eens bekijken of een vorm van uniformisering tot de mogelijkheid zou kunnen behoren.

Renaat