Martin E. van Doornik schreef:Ook erg lastig voor de buitenlandse toeristen die bij aankomst in ons land de trein willen pakken, staan ze voor een raadsel.
Ik weet niet of iemand hier wel eens een buitenlandse toerist heeft proberen uit te leggen wat zones zijn en hoe een strippenkaart werkt? En dat je voor de trein weer een apart kaartje moest kopen?
Reizen op een chipkaart is voor steeds meer buitenlanders net zo normaal als voor Nederlanders. In Zweden, Londen en Hong Hong waren er al lang digitale OV-kaarten en over 50 jaar zal een papieren kaartje een zeldzaamheid zijn in modern openbaar vervoer in de westerse wereld.
Het is dus een vooral kwestie van wennen, je houdt de vooruitgang niet tegen. Ik zie het aan mijn bejaarde ouders; nu de vreselijke hordes genomen zijn om zo'n kaart aan te schaffen en via het internet voor de trein geschikt te maken (NS waarom????), zouden ze nooit meer terug willen naar de papieren kaartjes.
Nooit meer gedoe met strippenkaarten waar te weinig strippen op zitten/verlopen zijn en in de rij voor de kaartjesautomaat of erger, het loket. Alleen niet vergeten uit te checken
Of je nou een papieren fietskaartje koopt, ofdat je dat op je OV-chipkaart zet maakt natuurlijk weinig verschil.
In de loop van 2014 zal de NS stoppen met de papieren kaartjes (was eerst 1 januari 2014).
Voor reizigers die zo nu en dan met de trein gaan en geen OV-chipkaart bezitten, bestaat een papieren wegwerp OV-chipkaartje.