Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nodig: Koga versus Batavus - Forum Wereldfietser

Advies nodig: Koga versus Batavus

Beste Fietsers,

In 2010 ben ik vanuit een oude specialized mtb-kader begonnen om een trekfiets op te bouwen. Met de groep, sterke wielen met brede velgen, dragers en zadel was ik met ongeveer 1000 euro zoet. De fiets in z'n geheel is me uitstekend bevallen in mijn eerste grote fietsreis van 3700 km lang. Helaas is de fiets in 2012 gestolen. Mijn plan nu is om een fiets tweedehands te kopen, met het plan om komende zomer een reis van plus minus 5000 km te doen. Mijn oog is gevallen op twéé fietsen:

Een 'Koga Miyata signature World Traveller' van 800 euro, 15000 km gebruikt : http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr#

en een 'Batavus Improve trekking' model voor 175 euro, 7500 km gebruikt : http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... emmen.html#

De Koga-frame is theoretisch iets boven mijn maat maar past wel: het zadel moet wel laag gezet worden waarbij het bijna de kader raakt, waardoor het stuur nog lager moet (ik heb de voorkeur voor een stuur die enkele cm's lager is dan het zadel. De lengte van de kader lijkt geen probleem, maar toch vraag ik jullie advies hier: Is het beter om een kader te nemen die net iets te klein is of kan het eentje zijn die net iets te groot is? De Batavus heeft momenteel de voorkeur, vooral wegens financiële redenen... de kader is ook iets meer mijn maat. Er staan echter wielen in die minder breedt (breedte van de velg op de weg) zijn dan die van de Koga. Hoeveel kosten goede, stevige, brede trekkingwielen gemiddeld? Is het noodzakelijk om bredere velgen te nemen voor grote reizen met zo'n 20 kg bagage + 65 kg lichaamsgewicht, waarin slechts 100 km off-road zou zijn ? Ik sta ook heel veel recht op de fiets (dansen) en ik wil off-road kunnen gaan.
De Koga is natuurlijk een topmerk. Het is een fiets die je koopt als je van plan bent om de wereld rond te fietsen. Maar Misschien volstaat de Batavus voor een reis van 5000 km met heel soms off road - stukken? Wat is jou mening over de Batavus? Stel dat je een budget had van 1000 euro. Let op, je moet wel nog wat geld overhouden voor de reis zelf, hoewel er nog 5 maanden overschieten om een beetje te sparen. Welke fiets zou je dan kiezen? Het blijft een moeilijke keuze voor mij.

Ik heb op beide fietsen een proefritje gemaakt (geen 50 km weliswaar), en alles leek te marcheren zoals het moet. Het is wel zo dat wanneer ik een nieuwe fiets zou kopen, ik die dan volledig op mijn lichaam kan laten bouwen. Een nieuwe fiets is altijd een lange termijn - voordeel. Maar ik kan nu nog niet met 100% zekerheid zeggen dat ik in de toekomst nog veel lange fietsreizen ga maken en er een levenswijze van ga maken. De reden daarvoor is dat ik afgelopen twee jaar gesukkeld heb met knieproblemen (instabiliteit in spieren en pezen), nu is alles weer stabieler, maar de reis die ik ga maken in de komende zomer is een soort 'test'. Daarna kan ik al dan niet met zekerheid sparen voor een duurzame, sterke wereldfiets. indien het zover komt, zou ik bovendien ook nog de reserve-onderdelen over hebben van de Batavus/Koga die ik reeds zou hebben.

Rekening houdend met budget en wielen (Batavus: minder brede velg dus aankoop nieuwe wielen misschien nodig?/Koga: Bredere velg maar sowieso duurder), welke van de twee beschreven fietsen zou jij dan kiezen?

Ik wil met mijn beperkte budget de juiste keuze maken en ook wel rekening houden met de wielen.


bedankt bij voorbaat,

mvg,

Evert
Als je 5000 km gaat rijden, ga je dan buiten Europa/Noord-Amerika? Zo ja, dan de Koga, heeft 559 wielen/banden. De batavus heeft 622 wielen/banden. Buiten europa/noord-amerika lastig binnenbanden/velglinten enz voor te krijgen.
Overigens is er nergens sprake van brede, dan wel smalle velgen. De recente discussies hierover spelen een rol bij mountainbiken met (zeer) lage bandenspanning. Blijf je in Europa: Batavus. Plus: een iets te kleine fiets is beter dan een iets te grote.
sjefke schreef:Als je 5000 km gaat rijden, ga je dan buiten Europa/Noord-Amerika? Zo ja, dan de Koga, heeft 559 wielen/banden. De batavus heeft 622 wielen/banden. Buiten europa/noord-amerika lastig binnenbanden/velglinten enz voor te krijgen.
Overigens is er nergens sprake van brede, dan wel smalle velgen. De recente discussies hierover spelen een rol bij mountainbiken met (zeer) lage bandenspanning. Blijf je in Europa: Batavus. Plus: een iets te kleine fiets is beter dan een iets te grote.

Bedankt voor je advies Sjefke,

Wat betekenen de maten 559 en 622? Dus als ik het goed begrijp speelt de velg-breedte een mindere rol dan de velg-hoogte als het gaat over stevigheid en draagkracht?
Met jouw eigen gewicht en dat van bagage kun je op ieder goed gespaakt wiel terecht. Hoog profiel velgen zijn stijf, maar daardoor minder comfortabel. Zeer waarschijnlijk is de binnenbreedte van de velgen van beide fietsen gelijk: 19mm. Kleinere wielen (de 559mm) zijn sterker in het algemeen. De wielmaten: sinds 1980 hanteren we metrische maten in mms. ETRTO is het instituut dat sinds 1964 werkt aan de standaardisering van bandenmaten, oa. van fietsen, ipv de talloze nationale systemen, niet duidelijk en niet eenduidig. De maten staan op je banden. Bij de Batavus iets van 37-622, bij de Koga iets van 47-559. Dat fietsenmakers nog altijd over inches praten, zegt heel veel over het conservatisme van de branche.
Een 'Koga Miyata signature World Traveller' van 800 euro, 15000 km gebruikt : http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... usPage=lr#

en een 'Batavus Improve trekking' model voor 175 euro, 7500 km gebruikt : http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... mmen.html#

Moet toch wel voldoende zijn om het verschil aan kwaliteit naar voren te brengen.
Overigens horen beide merken tot de Accel-groep. Koga richt zich echter op een ander segment van de markt en is veel meer gericht op wereldfietsers. Beide merken worden in Heerenveen geproduceerd, maar echter op verschillende locaties met een totaal ander productieproces.
Belangrijk voor een lange tocht is wel dat je frame goed op maat is. Een zadel wat anders afstellen is een verkooppraatje van veel fietsenmakerts die van bepaalde fietsen afwillen.
bert sitters schreef:Een 'Koga Miyata signature World Traveller' van 800 euro, 15000 km gebruikt : http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... usPage=lr#

en een 'Batavus Improve trekking' model voor 175 euro, 7500 km gebruikt : http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... mmen.html#

Moet toch wel voldoende zijn om het verschil aan kwaliteit naar voren te brengen.
Overigens horen beide merken tot de Accel-groep. Koga richt zich echter op een ander segment van de markt en is veel meer gericht op wereldfietsers. Beide merken worden in Heerenveen geproduceerd, maar echter op verschillende locaties met een totaal ander productieproces.
Belangrijk voor een lange tocht is wel dat je frame goed op maat is. Een zadel wat anders afstellen is een verkooppraatje van veel fietsenmakerts die van bepaalde fietsen afwillen.
Dankje voor de informatie Bert,

Ik denk dat de Batavus kwalitatief volstaat om een lange fietsreis te ondernemen op Europese wegen. De oorspronkelijke prijs was iets van een 1100 euro, op zich niet slecht. Dit trekking-model lijkt niet meer in productie te zijn. De Koga is natuurlijk een pareltje en relatief goedkoop in dit geval, maar als ik na de komende reis nog verdere ambities zou smeden, zou ik toch sowieso overwegen om een fiets te laten maken op eigen maat (op zeker spelen)...
EvertVdJ schreef:De oorspronkelijke prijs was iets van een 1100 euro, op zich niet slecht.
Weet je dat zeker? Verder heeft de Batavus 24 versnellingen. Dat lijkt dus een behoorlijk oude fiets. Dergelijke fietsen worden al vele jaren met 27 versnellingen gemaakt. De mooie design achterdrager zou ik ook voor geen cent vertrouwen.

Bovendien is op de Koga tot nu toe slechts € 400,= geboden. Wellicht gaat de prijs dus nog behoorlijk naar beneden.

Gerd
Je laat een fiets toch niet schieten omdat de drager niet geschikt is? :?
btw: ik vind de Koga vraagprijs behoorlijk hoog.
sjefke schreef:Je laat een fiets toch niet schieten omdat de drager niet geschikt is?
Neen, op zich niet. Maar ...

- Het zegt vaak wel iets over de prioriteiten van de ontwerper (wat bij mij vragen doet rijzen over de kwaliteit).
- Men dient wel zeker te zijn dat er dan een degelijke bagagedrager op kan bevestigd worden. Zijn de nodige oogjes voorzien?
- Het levert (beperkte) extra kosten op.

Renaat
quote="EvertVdJ"
> In 2010 ben ik vanuit een oude specialized mtb-kader begonnen om een
> trekfiets op te bouwen. Met de groep, sterke wielen met brede
> velgen, dragers en zadel was ik met ongeveer 1000 euro zoet.

Het is mee een raadsel waarom je dat gedaan hebt. Voor dat geld had je toen een mooie nieuwe reisfiets kunnen kopen van een uitstekend merk (VSF) met sterke wielen bij een heel goed adres.

> ...het plan om komende zomer een reis van plus minus 5000 km te doen.
> Mijn oog is gevallen op twéé fietsen:
> Een 'Koga Miyata signature World Traveller' van 800 euro,
> 15000 km gebruikt
800 euro is wel veel voor een koga met 24V die 15000 km gebruikt is door duidelijk een heel grote (en waarschijnlijk dus heel sterke) meneer.
De helft zou wat mij betreft echt het maximum zijn en dan moeten de velgen nog goed zijn en het draaiend werk ook nog een hele tijd meekunnen.

> en een Batavus Improve
Voor een reis van 5000 km laten staan. Als stadsfiets 75 euro voor bieden.

> De Koga-frame is theoretisch iets boven mijn maat maar past wel:
> het zadel moet wel laag gezet worden waarbij het bijna de kader raakt,
Als je een fiets koopt waar je fijn mee wilt fietsen koop er dan een van een passende maat. Zodra je de bocht om bent kun je je buren er niet meer mee imponeren.

> Hoeveel kosten goede, stevige, brede trekkingwielen gemiddeld?
100-130 euro per stuk.

> Is het noodzakelijk om bredere velgen te nemen voor grote reizen
> met zo'n 20 kg bagage + 65 kg lichaamsgewicht,
> waarin slechts 100 km off-road zou zijn ?

Met 65 kilo hoef je je nergens zorgen om te maken mits je wiel goed gespaakt is. Ik heb met mijn 85 kilo + 5 kilo bagage 20.000 km over slechte wegen en stenige paden gerammeld op een fiets met 13 mm-velgen en 37-mmm banden.
Leon

> De Koga is natuurlijk een topmerk.
Mijn broer heeft een Mercedes, maar met zijn rijgedrag is het ding om de haverklap kapot. (1x een nieuwe motor nodig gehad en 2x een nieuwe automaat, garantie, dat wel)

> Stel dat je een budget had van 1000 euro.
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... re-27-Gang
of doe er wat bij en koop deze:
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... XT-30-Gang
Of doe er wat af en koop deze waarbij je nog geld overhoudt om wat onderdelen te vervangen door betere:
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... io-27-Gang

> Het is wel zo dat wanneer ik een nieuwe fiets zou kopen,
> ik die dan volledig op mijn lichaam kan laten bouwen.
"Laten bouwen" wordt iha gezien als maatbouw voor een frame. Dat kost inderdaad 1000 euro, maar dan heb je alleen een frame...

Als je voor minder dan 600 euro een goede tweedehands trekkingfiets wilt hebben zul je wat langer moeten zoeken, het kan wel.

Als je een tweedehands fiets koop moet je er rekeing mee houden dat je binnen afzienbare tijd, dwz vóór het einde van je reis van 5000 km, een aantal dingen wegens nogmale slijtage zult moeten vervangen, waarvoor je dan een bedrag ergens tussen 100 en 250 euro zult moeten reserveren. Aan een nieuwe fiets zul je de eerste 5000 km vrijwel niets hoeven vervangen.

Leon
Leon schreef:quote="EvertVdJ"
> In 2010 ben ik vanuit een oude specialized mtb-kader begonnen om een
> trekfiets op te bouwen. Met de groep, sterke wielen met brede
> velgen, dragers en zadel was ik met ongeveer 1000 euro zoet.

Het is mee een raadsel waarom je dat gedaan hebt. Voor dat geld had je toen een mooie nieuwe reisfiets kunnen kopen van een uitstekend merk (VSF) met sterke wielen bij een heel goed adres.

> ...het plan om komende zomer een reis van plus minus 5000 km te doen.
> Mijn oog is gevallen op twéé fietsen:
> Een 'Koga Miyata signature World Traveller' van 800 euro,
> 15000 km gebruikt
800 euro is wel veel voor een koga met 24V die 15000 km gebruikt is door duidelijk een heel grote (en waarschijnlijk dus heel sterke) meneer.
De helft zou wat mij betreft echt het maximum zijn en dan moeten de velgen nog goed zijn en het draaiend werk ook nog een hele tijd meekunnen.

> en een Batavus Improve
Voor een reis van 5000 km laten staan. Als stadsfiets 75 euro voor bieden.

> De Koga-frame is theoretisch iets boven mijn maat maar past wel:
> het zadel moet wel laag gezet worden waarbij het bijna de kader raakt,
Als je een fiets koopt waar je fijn mee wilt fietsen koop er dan een van een passende maat. Zodra je de bocht om bent kun je je buren er niet meer mee imponeren.

> Hoeveel kosten goede, stevige, brede trekkingwielen gemiddeld?
100-130 euro per stuk.

> Is het noodzakelijk om bredere velgen te nemen voor grote reizen
> met zo'n 20 kg bagage + 65 kg lichaamsgewicht,
> waarin slechts 100 km off-road zou zijn ?

Met 65 kilo hoef je je nergens zorgen om te maken mits je wiel goed gespaakt is. Ik heb met mijn 85 kilo + 5 kilo bagage 20.000 km over slechte wegen en stenige paden gerammeld op een fiets met 13 mm-velgen en 37-mmm banden.
Leon

> De Koga is natuurlijk een topmerk.
Mijn broer heeft een Mercedes, maar met zijn rijgedrag is het ding om de haverklap kapot. (1x de motor en 2x de automaat)

> Stel dat je een budget had van 1000 euro.
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... re-27-Gang
of doe er wat bij en koop deze:
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... XT-30-Gang
Of doe er wat af en koop deze waarbij je nog geld overhoudt om wat onderdelen te vervangen door betere:
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... io-27-Gang

> Het is wel zo dat wanneer ik een nieuwe fiets zou kopen,
> ik die dan volledig op mijn lichaam kan laten bouwen.
"Laten bouwen" wordt iha gezien als maatbouw voor een frame. Dat kost inderdaad 1000 euro, maar dan heb je alleen een frame...

Als je voor minder dan 600 euro een goede tweedehands trekkingfiets wilt hebben zul je wat langer moeten zoeken, het kan wel.

Als je een tweedehands fiets koop moet je er rekeing mee houden dat je binnen afzienbare tijd, dwz vóór het einde van je reis van 5000 km, een aantal dingen wegens nogmale slijtage zult moeten vervangen, waarvoor je dan een bedrag ergens tussen 100 en 250 euro zult moeten reserveren. Aan een nieuwe fiets zul je de eerste 5000 km vrijwel niets hoeven vervangen.

Leon
Bedankt voor de uitgebreide, duidelijke info, Leon :)
Je denkt dus dat de Batavus niet sterk genoeg is?

Ik breng een derde speler in het spel:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr#

Deze ziet er minder stevig uit dan de Batavus, maar misschien is dat niet..?