Hoi Roselien,
Je zult onderhand wel begrijpen dat een gemiddelde van 75 km. per dag helemaal niet zo gek is. Soms zal het wellicht maar 40 km. zijn (als je de beruchte derde-dag-dip hebt) soms misschien 120 km. Bedenk dat rustdagen behoorlijk op je gemiddelde inhakken.
Ikzelf heb grofweg dit ritme op een dag: 1,5 uur fietsen- kwartier rust- 1,5 uur fietsen- 1 uur rust (lunch)-1,5 uur fietsen-weer een kwartiertje rust- 1,5 uur fietsen- tent opzetten. Zo fiets je dus zes van de acht uren dat je onderweg bent. En dit dus zeer vrijelijk te interpreteren!
Ik ben ook wel eens in twee en een halve dag naar Kopenhagen gefiets, en dan haal je het niet met dit schema, maar ik houd het ook wel eens gezien na 40 kilometer. Belangrijkste is dat je er plezier in hebt, je bent op vakantie! En bedenk dat de langzaamste het tempo bepaald, jammer dan voor degene die sneller kan.
Mijn ervaring is dat mensen vaak de eerste vijf dagen moeten wennen (zitvlees, hard slaapmatje, spierpijn, waar in welke tas zat alles ook alweer??, etc.), maar daarna gaat alles bijna als vanzelf. Je bent sterker geworden, alles in je lijf werkt veel beter en alle ongemakken verdwijnen. Daarna is het puur genieten! Als in slowmotion glij je door het landschap, je gebruikt àl je zintuigen, je staat op scherp, de wereld is je thuis.....
Sorry als het wat geforceerd klinkt, maar ik, en met mij vele anderen hier, kan er nu eenmaal lyrisch over worden. Ik hoop dat dit ook voor jullie gaat gelden!
Iets anders wat ik wil noemen is dat ik denk dat je even goed moet kijken welke route je neemt naar Parijs. Noord Frankrijk kàn namelijk een beetje saai zijn, met eindeloos doorgolvende graanvelden. Na een paar dagen heb je dat dan wel weer gezien. En het zou vreselijk jammer zijn als dat jullie lust in een vakantie op de fiets zou bederven.
Groet,
Matthijs