Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd!

Op de eerste foto lijkt de ketting idd wat lang, aan de tweede foto te zien mag hij idd een beetje korter.
Dat zal niet de echte oorzaak van het probleem zijn.
Op de eerste foto zie je de arm horizontaal staan. De ketting kan in deze stand niet op spanning worden gehouden.
Van de tweede foto vind ik dat de arm al iets te ver naar voren staat. Op zich zal dat geen probleem geven de ketting staat maximaal op spanning.

Probeer er achter te komen of de derailleur wel voldoende spanning op de ketting kan geven.
Ik ga toch twijfelen of de derailleur spanning de oorzaak is.

Het voorblad heeft, ik schat 24 tanden, de achterste de kleinste die ik ken is 11. Draai je met 60 toeren dan fiets je 16 km uur. De hoeveelheid tanden worden alleen maar groter ik schat tot rond de 30. Dan fiets je 6 km/uur.
De snelheid van het voorblad wordt electronisch geregeld. Het voorblad draait, het kan niet anders, los om de trapas. Zou om de een of andere reden de draaisnelheid van het voortandwiel veranderen, blokkeren, zou je dit probleem kunnen krijgen.
Multi, zou je je kunnen aangeven waar je je ideeën op baseert? Het zijn voor mij volslagen nieuwe ideeën.
Leon
Voor mij ook. :lol:
Zit het voorblad vast aan de trapas kan je toch niet fietsen met deze combinatie tandwielen!
multiwgb schreef:Voor mij ook. :lol:
Goed dan. Ik dacht even dat je het op ervaring of kennis baseerde.
Leon
Nee geen ervaring. Ik ga niet dagelijks van A naar B en terug.
Ik kan nog fietsen voor het fietsen.
Ik ben toch benieuwd wat AlanC of een ander ons kan vertellen.

Ik lees even terug dat je ook zonder trapondersteuning kan fietsen. Wat draait er dan allemaal rond in dat motorblok?
Ik heb geen ervaring met elektrische fietsen maar ik vraag me af of de motor op het moment van schakelen misschien even "gas terug neemt". Zoals je dat zelf ook doet bij het schakelen op een beklimming. Dat kan de slinger in de ketting verklaren. Er zou dan immers even minder spanning op het trekkende deel van de ketting komen. Je fietsenmaker weet dit waarschijnlijk. Of je kunt zelf kijken of er een draadje loopt voor een signaal tussen het schakelmechanisme en de motor. Het meest waarschijnlijk is dan dat dit signaal vanaf de draai- of triggershifter aan het stuur afkomstig is. Als dit het geval is kun je de verbinding los koppelen en kijken of dit resultaat heeft.
Ter aanvulling op mijn vorige bijdrage: toevallig kwam ik een bericht tegen over het automatisch wegvallen van de elektrische ondersteuning tijdens het schakelen. Fabrikant Kalkhoff heeft dit bedacht en noemt het Shift Sensor Technology. Gazelle past het ook toe op de nieuwe E-bike Impuls. Ergens in de schakelkabel is een electronisch oog opgenomen. Als deze beweging van de binnenkabel constateert, gaat er een signaal naar de motor zodat deze even onderbreekt om het schakelen makkelijker te maken. Grote kans dat Cannondale ook een dergelijk systeem heeft toegepast. Zie de site van Kalkhoff:

Shift-Sensor-Technologie: Sanfter Schalten

Mit der so genannten Shift-Sensor-Technologie sollen Schaltvorgänge auch unter Last leicht und geschmeidig ablaufen. Hierfür wird bei einem Schaltvorgang die Motorunterstützung für den Bruchteil einer Sekunde unterbrochen.
De ketting is de afgelopen 4 weken niet meer van het tandwiel afgevallen. Volgens mij heb ik de oplossing voor mijn probleem gevonden: een bashguard van die toegepast wordt bij de mountainbikes van het merk Trek.

Voor mensen met hetzelfde probleem: de artikelnummers zijn als volgt:
- W333003
- W332793
Bij mij is een van de artikelnr niet uitgewisseld, het (kleinere) tandwiel (zie foto).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Welliswaar in de lichtste versnelling, bij de zwaarste versnelling ligt de ketting dichter bij de bashguard)

Case closed
Het zou zonder natuurlijk ook goed moeten kunnen gaan, maar als je alles geprobeerd hebt en dit werkt: prima oplossing! Fijn dat het nu goed gaat.