Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen van Krakau richting Nederland - Forum Wereldfietser

fietsen van Krakau richting Nederland

Hallo. Ik ben bezig mijn vakantie te plannen.
Zoals het plan er nu ligt start ik bij Boedapest en fiets daarna naar Krakau door Slowakije via de Amberroute. van dat stuk heb ik inmiddels informatie.
Maar vanaf Krakau moet ik ook weer naar huis.
Mijn plan is om richting Dresden of Berlijn te fietsen en daar de trein te nemen naar huis.

Mijn vraag: Wie heeft ervaring met fietsen in Polen? Hoe is het om daar te fietsen?
Is het veilig voor een vrouw alleen?
Heeft iemand een route idee of iets wat de moeite waard is om te bezoeken?
Dezelfde vragen gelden ook voor Slowakije.
(via Fanman heb ik van dat stuk al het een en ander)

Een optie is ook om te starten in Krakau en dan vanaf Boedapest richting Nederland te fietsen. Dat kan deels langs de Donau, maar 3 weken Donau vind ik te saai.

Andere ideeën welkom.
Kan nog maximaal 800 tot 1000 km aan de route plakken.

Hesta
Hallo Hesta, ik ben nu aan het eind van 4 maanden studeren in Krakow. Heb veel gefietst in m’n vrije tijd door Polen, met name Krakow en omgeving uiteraard, maar ben ook naar Wenen, Warschau en Zakopane gefietst. Polen kan aangenaam zijn om te fietsen maar je moet wel rekening houden met een aantal zaken. Omdat er in Polen (nog) niet veel snelwegen zijn , is er veel verkeer op de autowegen waar je ook met de fiets op mag. Dit zijn de rode wegen met 2 cijfers. Deze hebben wel goede kwaliteit asfalt maar zijn niet leuk om op te rijden voor lange tijd. De meeste automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zijn niet asociaal naar fietsers maar het is me wel meer dan eens gebeurt dan iemand op een paar cms passeerde. Ook inhalen in onoverzichtelijke bochten is een specialiteit van sommigen. Het best kan je de gele wegen, met 3 cijfers of witte wegen volgen. De kwaliteit van het asfalt kan dan wel af en toe wat minder zijn en op de witte wegen is de bewegwijzering niet zo goed. Slowakije vond ik iets leuker om te rijden, vanwege minder aantal auto’s.

Qua landschap is het zuiden en westen wel interessant. Ik vond het hele centrale gedeelte van Polen, rond Lodz en Warschau ontzettend saai. Het westen vond ik het leukste om te rijden, omgeving van Zagan. Vanwege de rust en bossen. Als je van Krakow naar Berlijn of Dresden rijdt, zou ik sowieso het gebied rond Katowice vermijden. Heel druk, veel industrie en kolencentrales. Toen ik van NL naar Krakow fietste ging ik via Czestochowa maar je kan ook aan de zuidkant langs Katowice, dat is wel heuvelachtiger.

Als vrouw alleen zijn Polen en Slowakije geen probleem denk ik. Zie af en toe wielrensters door Krakow fietsen.
ik heb ook veel gefietst in Polen: noorden, noordwesten, midden (en oosten). Overal is goed te fietsen. Zoals Jan zegt: mijd de nationale wegen (rode wegen op de kaart). Je mag er fietsen, maar het is erg druk en niet altijd plezierig. Maar soms is het de kortste weg.

Provinciale wegen (geel) zijn over het algemeen goed te doen, meestal van goede kwaliteit. Soms, vooral op lokale wegen, zie je wel eens gaten in de weg. Afgelopen zomer lette ik een keer niet op, met als gevolg dat ik mijn band moest vervangen.

Rond grote steden is het soms vervelend: de toeleidende wegen zijn erg druk. Gelukkig zie je steeds vaker fietspaden, soms van goede kwaliteit, maar ze kunnen ook zomaar opeens weer ophouden. Dan moet je in de berm of op de weg fietsen.

Ik geniet van heel Polen. Hou van de cultuur, natuur, mooie taal. Het zuiden en zuidwesten is landschappelijk aantrekkelijk. Ik zou de streek rond Katowice inderdaad mijden. Misschien over Czestochowa (pelgrimsoord voor alle Polen met de zwarte madonna). Ga ook naar Wroclaw, mooie stad. Voor vrouwen is het veilig, naar mijn idee. Neem een taalgidsje mee en genoeg reparatiespullen zoals een reserveband, reservespaken....
Beste Hesta,

Begin 2012 fietste ik van Nederland naar China. Vanuit Nederland trokken we door Duitsland richting Polen. We fietste via Dresden naar Krakow en verder naar het oosten, vandaar dat ik graag een berichtje achterlaat in de hoop dat je iets hebt aan het reisverslag (incl foto's) wat hieruit ontstaan is.

Als tip wil ik je waarschuwen voor loslopen de honden. In het boek wat ik op dit moment aan het schrijven ben over de reis krijgt dit deel van de tocht de volgende titel; Maak geen Poolse slapende honden wakker.

De link naar de website vindt je onder aan het bericht.

Succes met je vakantievoorbereidingen.
Paul
Het gebied waar jij doorheen gaat rijden, ken ik niet zo, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen, maar wat betreft de wegen sluit ik me aan bij de anderen. Behalve gele en witte wegen kan het ook prettig rijden zijn over onverharde wegen, als je daar van houdt en je kaart gedetailleerd genoeg is (of als het je niet zoveel uitmaakt waar je uitkomt of als je een stuk terug moet omdat je nergens uitkomt).
Wat betreft het alleen fietsen als vrouw in Polen kan ik uit ervaring zeggen dat dat geen enkel probleem is. Op mijn weblog (zie profiel) kan je ook het een en ander lezen over tochtjes die ik in Polen heb gemaakt.

Paul, had je in Polen problemen met loslopende honden? Ik vind ze hier over het algemeen juist vrij tam. Afgelopen zomer was ik bijvoorbeeld in Litouwen, en daar vond ik de honden duidelijk veel agressiever.
Dorenda schreef:Paul, had je in Polen problemen met loslopende honden? Ik vind ze hier over het algemeen juist vrij tam. Afgelopen zomer was ik bijvoorbeeld in Litouwen, en daar vond ik de honden duidelijk veel agressiever.
Wij hadden idd veel last van honden. Het werdt zo erg dat ik mij in elk dorp een 'binnen fietsende prooi' begon te voelen. Om ons te wapenen breidde wij onze paklijst uit met een stok en stenen. Helaas was dat nodig.

Verder wil ik ook nog even reageren op het wegennetwerk. Ik sluit mij aan bij de reacties van de anderen. B-wegen zijn soms wel van slechte kwaliteit maar wel fietsvriendelijker te berijden omdat ze zo goed als autovrij zijn. Persoonlijk zou ik adviseren de hoofd/rode wegen op de kaart te vermijden.

Groeten
Dorenda schreef:
Paul, had je in Polen problemen met loslopende honden? Ik vind ze hier over het algemeen juist vrij tam. Afgelopen zomer was ik bijvoorbeeld in Litouwen, en daar vond ik de honden duidelijk veel agressiever.
Ik heb een paar duizend kilometer door Polen gefietst en nog nooit iets gemerkt van lastige honden.
rowernik schreef:
Dorenda schreef:
Paul, had je in Polen problemen met loslopende honden? Ik vind ze hier over het algemeen juist vrij tam. Afgelopen zomer was ik bijvoorbeeld in Litouwen, en daar vond ik de honden duidelijk veel agressiever.
Ik heb een paar duizend kilometer door Polen gefietst en nog nooit iets gemerkt van lastige honden.
Zelf jaren geleden in Polen gefietst (plusmin 500 km), redelijk vaak opdringerige honden, de echte kwaaien achter het erf- of tuinhek gelukkig.

Het verschil in reacties kan ik mij goed voorstellen, sommige mensen lijken het in de ogen (of neus?) van honden altijd goed te doen, andere mensen daarentegen hebben het "talent" om werkelijk bijna alle honden die ze tegenkomen bij voorbaat kwaad te krijgen. En natuurlijk zijn dit voornamelijk de mensen die angst voor honden hebben. Zelf behoor ik helaas ook tot de laatste categorie mensen. Ik ben er zeer in geïnteresseerd of er bijvoorbeeld wereldfietsers zijn die in de loop van hun fietsleven van een hondenmijder in een hondenvriend zijn veranderd.

Om meer on topic te komen: Zelf heb ik gefietst van Praag tot Krakow, het land binnengekomen bij Kudowa zdroj* en Klodzko. Verder door de bergen naar het oosten langs de Tsjechische grens. Dit is een mooie route, lijkt me veel interessanter dan door het vlakkere land meer in het noorden dat ik van auto- en treinreizen ken. Ten zuiden van de Katowice agglomeratie gegaan door rustig licht heuvelend boerenland, dan door Beskid Slaskie (Silezische heuvels, zwaarder en mooi), stukje Slowakije, richting Zakopane en naar Krakow. Dit zou je evt. de andere kant op kunnen fietsen, via Praag was het mij goed bevallen. Het hele heuvel/berggebied vanaf Zakopane naar het oosten tot en met de Bieszczady tegen Oekraïne aan is trouwens ook een grote aanrader.

Als je bij Kudowa zdroj het land uitgaat, mijd dan pertinent de E67 tussen Nachod en Jaromer, vlak over de grens in Tsjechië. Druk en smal, (bijna) dodelijke combinatie. Veel vrachtwagens op cms afstand. Zo bang geweest dat ik toen bijna liever honden dan vrachtwagens in de buurt had.

Hans
Bedankt voor alle reacties, hier kan ik wat mee.

Wat betreft agressieve honden. Ik ben niet echt bang maar wel wat angstig. Mijn ervaring is dat als je maar hard genoeg te rug blaft ze vaak wel stoppen. o.a.In Spanje en keer een hond achter me aangehad, gewoon heel hard geroepen af en blijf. Dat gekke beest ging nog zitten ook. Was helemaal verward.
Ben diverse keren gebeten door honden maar ook eigenaar van een hond. Die best dominant was in zijn jong jaren. En ik ben dominanter.
Honden zijn trouwens vaak gek op die bewegende benen van een fietser. Leuk speelgoed.

Via Praag fietsen is om persoonlijke redenen geen optie.