Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In maart van Nederland naar Zuid-Frankrijk fietsen haalbaar? - Forum Wereldfietser

In maart van Nederland naar Zuid-Frankrijk fietsen haalbaar?

Graag wil ik half maart tot half april van Nederland naar Avignon fietsen en dan weer terug via Nice. Is dit haalbaar met een start in eind maart? Of zullen besneeuwde wegen het onmogelijk maken?

Ik zal een gedeelte van de route onbegrensd fietsen van Amsterdam-Barcelona heen fietsen tot aan Avignon. Is dit eerste deel haalbaar in dit seizoen?
Over de terugweg ben ik nog na aan het denken. Mijn voorkeur gaat uit naar de route Nice-Basel, of is het misschien verstandiger via de Atlantische kust terug te fietsen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips. Andere route ideeën die misschien beter zijn hoor ik graag.
Half maart - eind April is grofweg de tijd dat Parijs - Nice wordt verreden.

Ik heb daar etappes gezien met mooi voorjaar weer en ook enkele edities met veel sneeuw. Je kunt geluk hebben en voorjaarsweer treffen. Maar in een periode van een maand tijd, zal het mij niets verbazen als een paar dagen op je fiets zit te kleumen,
De variant langs de Rhône van Onbegrensd fietsen is in die periode in elk geval beter te doen dan de variant door het oostelijk deel van het Massif Central. Er is daar dit jaar behoorlijk wat sneeuw gevallen en je hebt een flinke kans dat je daar in maart nog last van hebt op de hogere delen van de route, die tot rond duizend meter hoogte gaan. Het kan er in die tijd sowieso erg koud zijn.
Het zelfde geldt voor de route Nice-Basel. Ook daar kun je cols met sneeuw tegenkomen en ijsresten op de wegen. Niet echt lekker fietsen... Bovendien kunnen cols op je route tot eind april begin mei plotseling worden gesloten i.v.m. sneeuwval en dan mag je waarschijnlijk flink omfietsen. Mocht je willen kamperen, zoek dan van te voren uit welke campings er open zijn en stem je route daarop af.
Terug langs de Atlantische kust lijkt me het betere alternatief.