Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen zonder tent...? - Forum Wereldfietser

Reizen zonder tent...?

Ik stelde enkele dagen geleden een vergelijkbare vraag ook al eens, toen specifiek voor Italië, maar kreeg helaas geen reacties. Daarom dezelfde vraag nu wat algemener gesteld :)

Tot nu toe hebben we op onze fietsvakanties altijd gekampeerd, op een enkele uitzondering na, wanneer het weer erg slecht was of er geen kampeermogelijkheid voorhanden was. We weken dan uit naar een B&B, hostel of hotel, en hebben ook enkele malen bij mensen thuis kunnen overnachten. We overwegen nu eens een keer minimaler te gaan reizen, en de tent en kampeerspullen thuis te laten. We vragen ons af hoe dit praktijk werkt.

Uiteraard is het afhankelijk van waar je in Europa fietst, maar lukt het altijd een accommodatie te vinden, ook als je niet lang van tevoren plant, of een uitgezette route rijdt? Hoe vinden jullie de accommodaties, gebruiken jullie gidsjes, je smartphone, de lokale vvv? Reis je echt helemaal zonder tent, of gaat er alsnog een simpel en licht back-up tentje mee, voor het geval dat? neem je alsnog eigen slaapspullen/slaapzak mee? Blijft het wel betaalbaar, zeker als je je eigen potje niet kan koken, of doen jullie dit alsnog? Kortom, een hele hoop vragen :?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...

Roef
Dit is uiteraard heel erg afhankelijk van de bestemming, je informatiebronnen en je mate van voorbereiding. Als je voldoende adressen van overnachtingsmogelijkheden hebt is het uitereerd geen probleem. De kunst is dus van tevoren voldoende adressen te hebben of online mogelijkheden bij je te hebben hebben om die te vinden. De VVV is in veel mediterrane landen niet echt een optie omdat die per definitie dicht zijn op het uur dat je er behoefte aan hebt.
Je kunt op de bonnefooi gaan maar reserveer dan dagelijks een periode van vragen, zoeken en omfietsen.
In midden Spanje heb ik eerst zelf een gidsje gemaakt door van tevoren zo veel mogelijk overnachtingsmogelijkheden op google maps te zoeken en verifiëren of ze ook echt bestaan. Een prijslijst van het huidige jaar op de website is dan overtuigend, al bleek één hotel desondanks in de verbouwing. In Spanje bleef het bij een veertigtal adressen voor een gebied van 1/5 Nederland, dus dat is overzichtelijk.
In de meeste andere gebieden is deze werkwijze veel werk omdat er te veel overnachtingsmogelijkheden zijn.
Leon
Mijn ervaring van dit jaar in Spanje. Ik fietste begin Mei van Madrid naar Sevilla zonder tentje. Ik had vooraf niets gereserveerd (behalve in Madrid) en heb mbv van een reisgids en logisch verstand elke avond snel een hostal gevonden. In Spanje liggen steden met overnachtigingsmogelijkheden nooit echt heel ver van elkaar. Ik fietste iets meer dan 100 km per dag maar om de 30 km kom je wel een stadje tegen waar een cafe boven het cafe nog een paar kamers verhuurt. Ik betaalde tussen de 30 en 40 euro per nacht. In Portugal zelfs een keer 20 euro. Ik had ook geen kookspullen bij me. Dus ik moest de hele dag uiteten, tot en met het ontbijt toe. Per dag was ik zo'n 60 euro kwijt aan onderdak en voedsel.
HI,

Uiteraard is het land belangrijk.....

In 2013 naar Praag hebben we elke dag ergens geslapen in een hotel/BB et cetera. Gebruik gemaakt van een app van het ADAC (Sternerouten)...geeft aan welke Bed & Bike er in de omgeving is. Ook in Tjechie geen problemen, geen app maar het boekje van Europafietsers gebruikt..... Kosten met z'n 2en 100 euro per dag inclusief eten.

Tent zal ongetwijfeld goedkoper zijn, maar na 100K fietsen vindt mijn vriendin een lekkere douche en bed toch wel prettig.... :-)

We gaan komend jaar in Frankrijk hetzelfde doen... :-) Nog ff uitzoeken of daar ook appjes zijn...

Groet,

Henny
Couchsurfen misschien een idee ?
@Leon: Had ik me nog niet gerealiseerd, dat je met google maps ook op hotels e.d. kan zoeken, zal ik eens wat mee gaan spelen.

@Gauvain (en Leon): contacteerden jullie dan pas aan het eind van de dag de potentiële accommodatie, of deed je dat al in de morgen/avond van tevoren?

@Jefmen: Couchsurfing is een idee, maar wordt er dan niet van je verwacht dat je wat tijd doorbrengt met de gastheer wbt 'socializen'? Niet dat ik dat niet wil, maar ik kan me voorstellen als je laat aankomt en vroeg weer vertrekt, dat dat wat minder wordt gewaardeerd? Evenals last minute je verblijf regelen?

@bergbeklimmer: elke dag uit eten lijkt me in Spanje en Portugal allesbehalve een straf :D

En wat zijn de ervaringen met AirBnB?

Roef
Rongyos schreef: @Jefmen: Couchsurfing is een idee, maar wordt er dan niet van je verwacht dat je wat tijd doorbrengt met de gastheer wbt 'socializen'?
Dat hangt denk ik heel veel van de gastheer af (en kan je altijd vragen). Zelf heb ik nog niet zo heel veel van die bezoekers gehad, maar hoewel ik graag wat sociaal contact leg heb ik daar ook niet altijd de tijd voor en dan vind ik het prima als hier iemand redelijk laat aankomt, gewoon zijn bedje spreidt en in de douche springt en dat die persoon bij het ochtendkrieken weer weg is. Er is dus ook de andere kant, ik wil me net niet verplicht voelen om uren tijd in mijn bezoek te steken.
Een groter nadeel lijkt me wel dat redelijk veel van de aanbieders van een overnachtingsplaats toch graag meer dan een dagje op voorhand weten als iemand wil komen en dat je mogelijk veel kandidaatslaapplaatsaanbieders zal moeten contacteren om zeker een overnachtingsplaats te hebben.

Er zijn overigens nog veel alternatieven:
www.warmshowers.org
http://nederlands.hospitalityclub.org/indexned.htm

De eerste is specifiek gericht op fietsers. Ik heb met allen (beperkte) goede ervaring, maar die warmshowerlist trekt wel wat minder 'feestbeesten' aan.

Renaat
Is het bij warmshowers dan wel wat gebruikelijker dat je last-minute aanklopt, of is het ook meer regel wat langer van tevoren te plannen? En dan is neem ik aan ook de mores dat je de wederdienst verleent (logees ontvangt), of hoeft dat niet perse (zoals bij coach surfing)?

Roef
...verschillend: kleine plaatsen in de morgen/avond ervoor....grotere plaatsen waar meer mogelijk waren: na de lunch....

Groet,

Henny
Rongyos schreef:Is het bij warmshowers dan wel wat gebruikelijker dat je last-minute aanklopt, of is het ook meer regel wat langer van tevoren te plannen?
Geen idee hoe dat 'gemiddeld' is. Maar de individuele verschillen zijn natuurlijk erg groot. Zeker op plaatsen waar veel kandidaat-gastheren zijn, zijn er altijd wel die er geen probleem met hebben om maar een paar uur op voorhand een telefoontje te krijgen.
Rongyos schreef:En dan is neem ik aan ook de mores dat je de wederdienst verleent (logees ontvangt), of hoeft dat niet perse (zoals bij coach surfing)?
Dat wordt denk ik op al die websites wel een beetje verwacht, maar natuurlijk in de mate van het mogelijk. (Niet iedereen zit altijd in de situatie dat ze mensen kunnen ontvangen.)

Maar de antwoorden op die vragen die zijn zonder twijfel ook terug te vinden op die websites zelf.

Renaat
Hallo,

heb nog nooit een tentje meegenomen of slaapzak, alleen een lakenzak. Heb al verschillende fietstochten gemaakt buiten Europa en vorig jaar van Antwerpen naar Rome zonder iets te reserveren. Als ik het genoeg vond in de late namiddag zocht ik op POI van mijn Gps naar een slaapplaats, ook in Italië heb ik geen problemen gehad om iets te vinden. B&B en agriturismo vinden was geen probleem, ben wel eens doorgestuurd naar een ander adres ( om de hoek ) omdat de kamers volgeboekt waren. Ik vind deze manier van reizen ( voor mij ) spannender omdat je nooit weet bij wie je terecht komt. Ik durf ook al eens gewoon ergens aanbellen en vragen of ik een bed kan krijgen voor een nacht. Heb dit ook al gedaan in Spanje en Frankrijk, meestal bij boerderijen. Ik reis altijd alleen, en ik denk dat men dan gemakkelijker iemand een kamer of slaapplaats zal geven.

Philippe
Ik heb er geen ervaring mee maar http://www.vriendenopdefiets.nl/nl/ heeft ook buiten Nederland adressen. Je moet dan wel van te voren reserveren.
Rongyos schreef:@Gauvain (en Leon): contacteerden jullie dan pas aan het eind van de dag de potentiële accommodatie, of deed je dat al in de morgen/avond van tevoren?
Nee, ik had van tevoren gekenen of het hotel daadwerkelijk bestond. Eeenmaal daar aangekomen was er wel eens niemand omdat wij vaker dan een keer de enige gasten waren. Dan moet je het telefoonnummer bellen dat op het briefje op de deur hangt. We waren eind juni, tot half juli, dat is nog laagseizoen waar wij waren :shock: .
Leon