Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wieladvies - Forum Wereldfietser

Wieladvies

Gegroet allemaal,


Bij deze had ik graag wat advies over sterke wielen.

Begin mei trek ik er voor 3 maand op uit met de fiets. Het grootste deel van de trip zal over asfalt gaan, maar er zullen ook zeker stukken gravel bijkomen, waarvan sommigen in slechte staat.
Ik heb een koga myata terraliner, met 28 inch wielen (36 spaken, Mavic T-221 UB control velgen). Hieraan wil ik een aantal aanpassingen doen waaronder nieuwe sterkere wielen (op vorige fietsvakanties reeds aantal maal spaakbreuk gehad op asfalt).

Welke wielen zouden jullie mij kunnen aanraden of hebben jullie goede ervaringen mee?
Of welke afzonderlijke wielonderdelen (butted spaken, dubbelgebuste velgen, 40 spaaks-wielen, ...) en merken zijn aan te raden?

alvast bedankt!

Het belangrijkste advies is naar een goede wielbouwer te gaan die achter zijn werk staat (tandembouwers zijn vaak goed in sterke wielen). Je zou geld kunnen uitsparen door het voorwiel niet te vervangen, doch slechts het achterwiel. Dat krijgt het immers veel zwaarder te verduren dan het voorwiel. Voor dat achterwiel zou ik dan kiezen voor 48 spaken (40 maakt niet genoeg verschil uit) en een 135 mm brede tandemnaaf (Phil Wood of Chris King zijn gerenommeerde en dure merken). Verder zou ik kiezen voor een brede en hoge velg met dikke wanden. Een hoge velg is stijver en verdeelt de krachten dus over meer spaken. Een brede velg is ook sterker en heeft een groter draagvermogen. De Sun Rhyno is een beestachtig sterke velg die leverbaar is in 28 inch met 48 spaakgaten. Tot slot zou ik zo breed mogelijke banden monteren als maar in je frame passen. Die hebben meer draagvermogen, en meer demping. Dat is comfortabel, en beschermt je spaken. Om dezelfde reden kun je denken aan montage van een verende zadelpen zoals een Thudbuster.
Wim

Volgens mij hoef je ook niet te overdrijven. Mijn oude vakantiefiets was een vrij goedkope Specialized Crossroads (28", model 1999). Tijdens mijn eerste fietsvakantie (3 weken naar Spanje) heb ik totaal 4 gebroken spaken gehad. Mijn fietsenleverancier heeft toen de wielen opnieuw gespaakt met ringetjes ertussen. Daarna jarenlang geen enkele gebroken spaak gehad. Inmiddels heb ik een Santos gekocht met een standaard wiel (28" Exal SP19, 36 spaken). Drie maanden in Australië gefietst en ook geen enkele gebroken spaak.

Gerd

Willem Jongman schreef:Het belangrijkste advies is naar een goede wielbouwer te gaan
Dat kan ik volledig beamen. Bedenk dat de spaakbreuk alleen de spaken betreft (!). Wellicht is de velg nog helemaal niet versleten en is het voldoende om alleen het achterwiel te herspaken met een complete set nieuwe spaken.
Als je niet al te zwaar bent en/of heel veel bagage op je achterwiel laadt zal dat voldoende zijn.
Ikzelf heb Hoshi Starbright spaken op mijn vakantiefiets. Die zijn eigenlijk behoorlijk dun maar wel erg goed en dubbel butted, dwz dikker aan beide einden. Het wiel is kennelijk ook goed gespaakt (door mezelf :wink: ) want ik (80kg) heb nog steeds geen spaakbreuk gehad.
Groeten,
Leon

De nummer 1 oorzaak van spaakbreuk is een verkeerde spanning. Wanneer je elk jaar de spaakspanning laat controlleren verklein je de kans op spaakbreuk enorm. (liefst laten controlleren met een spaakspanningsmeter).

Een sterke velg is helaas ook meestal een zware. Sterke velgen zijn bijv. Exal Sp19, Rigida Xplorer.

Dubbel butted spaken verdelen de spanning wat beter en belasten de velg minder. Dit is vooral belangrijk bij de wat lichtere velgen. Bovengenoemde velgen kun je ook met normale "rechte" spaken gebruiken. De spanning blijft wel langer goed in een wiel met butted spaken.
Andere goede spaakmerken zijn DT Swiss en Sapim. (maar eigenlijk is het merk van ondergeschikt belang)
Wil je echt voor supersterk gaan neem dan de DT Alpine 3 butted spaak.

Gebuste velgen is alleen aan te raden als de fabrikant dezelfde velg ook ongebust maakt. Dan levert het busje extra sterkte.
Wanneer een velg alleen in een gebuste versie wordt uitgevoerd, kan het een gewichtsbesparing zijn van de wanddikte. Het wil dan niet zeggen dat deze sterker is dan een ongebuste velg van een ander merk.

Groeten,

Marco
bedankt voor de reacties, ik heb er zeker vanalles van opgestoken.

Op de website van bike4travel staan bijvoorbeeld wielen (van Santos) met onderdelen waarvan jullie spreken. (http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... 6391099b42 )

Moesten jullie toevallig goede wielbouwers kennen in Belgie (of niet te ver van de grens) mogen jullie dat zeker nog laten weten!

Als je een goede wielbouwer zoekt in België neem dan zeker eens contact op met Vlerick in De Pinte (nabij Gent): www.vlerickfietsen.be. Heeft een uitstekende reputatie op dat gebied en bouwt z'n wielen altijd op met Exal SP19 velgen in combinatie met Sapim Strong spaken. Gebruikt nooit meer dan 36 spaken en werkt nooit met tandemnaven in niet-tandemfietsen. Het feit dat er bij zijn klanten nooit klachten zijn wat spaakbreuk betreft is een mooi bewijs dat dit een uistekende combinatie is en dat de man in kwestie zeer degelijk werk aflevert.

Adagio schreef: ... nooit klachten ...
Uit gronde van een van mijn beroepsdeformaties (kwaliteitszorg) begint er bij het lezen van deze term een oranje lampje te knipperen :?
Maar Vlerick heeft inderdaad een goede naam :D
Leon

Je eigen gewicht plus die van de lading speelt ook een rol. Ben je een licht mannetje dan zal je minder spaakproblemen krijgen.
Ben je een grote zware vent dan moet je je toevlucht zoeken tot serieuze wielen. Het is wat Willem schrijft: een goeie wielenmaker die tandemwielen voor je maakt. Bedenk ook dat optrekken en afremmen meer energie gaat kosten. Ben je licht, zo rond de 60-70 kilo, dan hebben die wielen weinig zin.
Het is net hetgeen nicopaul vermeld waarom ik via dit forum wat advies wilde.
nikopaul schreef:Je eigen gewicht plus die van de lading speelt ook een rol.
Ikzelf ben niet zo zwaar (dikke 70 kg), maar vermits ik alleen zal reizen (dus geen bagagespreiding over verschillende mensen) en ik wat extra gewicht wil meesleuren (onder vorm van fotomateriaal, verrekijker, natuurgidsen,...) had ik toch gedacht aan stevigere wielen dan diegene die ik nu heb. Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Aan adagio:
Adagio schreef:Gebruikt nooit meer dan 36 spaken en werkt nooit met tandemnaven in niet-tandemfietsen.
Dat van die 36 spaken begrijp ik niet echt. Heeft dit te maken met het feit dat hoe meer spaakgaten hoe zwakker de velg is, of zit ik er compleet naast?

groeten

De nadelen van 40 en 48 spaken zijn duidelijk: je zit vast aan dure naven en de onderdelen zoals velgen zijn natuurlijk lang niet overal te krijgen. Omdat die nadelen voor 40 en 48 spaken even groot zijn, zou ik nooit een wiel met 40 spaken kiezen: het verschil met 36 spaken is klein, en als het echt sterk moet dan kun je beter gelijk voor 48 spaken kiezen. De gewone (dus veel goedkopere) XT naaf met 40 spaakgaten die je wel eens ziet zou in principe een goed compromis kunnen zijn, ware het niet dat Marten Gerritsen zich eens heeft laten ontvallen dat de flenzen daarvan te zwak zijn door al die gaten. De echte tandemnaaf heeft wel grotere steviger flenzen.
Wim