Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van kale fiets naar trekking. Misschien een TIP - Forum Wereldfietser

Van kale fiets naar trekking. Misschien een TIP

Mijn Koga WT Rohloff van 2003 weegt 20 a 21 kg. met een fietsdoos wordt dat al gauw 24 a 25 kg. en op een KLM vlucht naar de USA werd dat een flinke toeslag.
Met de huidige tarieven wordt het helemaal duur.
Dus zocht ik naar een lichte fiets. Ook om mee de bergen in te gaan.
Deze fiets kocht ik recent voor 275 euro met het doel geschikt te maken als trekking. Nieuw: binnen- en buitenbanden, achterdrager, achter spatbord, verstelbare voorbouw en breder aluminium stuur met barends, lowrider met zelf geknutselde bagagedrager, standaard, klickfix met multiclip plus.
Sommige onderdelen had ik nog en sommige heb ik overgebouwd.
Totaal kwam er nog 100 euro bij.
Totaal gewicht nu 15 kg.

Afbeelding

Afbeelding
De WT2003 had behoorlijk zware vering kan ik mij herinneren.

Hoe ik vaak adviseer om een fiets lichter te maken is:
1. Axa slot eraf (850 gram)
2. Vering weglaten
3. Vaste voorbouw
4. Smalle banden
5. Vering weglaten
Mijn ervaring met zo'n opbouw bevalt mij al jaren zeer goed.
Verschil met mijn mtb: shimano dynamo, geen voorvering, wel balon banden, geen zadelvering, wel een spatbord, geen voordrager en dus ook geen voortassen. Resultaat een snelle, lichte comfortabele fiets
Veel plezier in de USA!
Stuurpen en zadelpen zou ik nog vervangen door vaste. Verder: vering weg ermee. Kan zomaar een kilo schelen. Of was dat al gemeld :P :wink:
Kinesis Crosswind 450 vork met lowrider oogjes weegt 770 gram (-1300gr), gewone zadelpen BBB 250gr (-300), gewone stuurpen BBB 140 gr (-160): 1750 gram besparing. besteed hiervan 400 gr aan bredere vouwbanden. Winst: 1350 gram lichter, minder rolweerstand en meer comfort.
Je stuur staat achterzevooren. Ik adviseert ergonomische handgrepen als je langer weg gaat. Vering is imho niks mis mee. Wielen lijken beetje raar gespaakt, maar kan het niet goed zien.
Marko schreef:Vering is imho niks mis mee.
Maar vering is wel 'ongewenst' als men zoekt naar een lichte fiets (en men niet absoluut vering nodig heeft). En zadelpenvering van slechte kwaliteit levert alleen maar extra gewicht op.

Renaat
Revanho schreef:
Marko schreef:Vering is imho niks mis mee.
En zadelpenvering van slechte kwaliteit levert alleen maar extra gewicht op.
...en slokt trapenergie op....
en dat stuur met die sweep-forward in plaats van sweep-back leidt tot ondragelijke pijnen in je polsen.....
sjefke schreef:
Revanho schreef:
Marko schreef:Vering is imho niks mis mee.
En zadelpenvering van slechte kwaliteit levert alleen maar extra gewicht op.
...en slokt trapenergie op....
Nee hoor, een verende zadelpen staat los van de aandrijving. Wel is een goedkope verende zadelpen vaak binnen een jaar al versleten of hij zit vast.
Christophorus schreef:
sjefke schreef:
Revanho schreef:[zadelpenvering]...en slokt trapenergie op....
Nee hoor, een verende zadelpen staat los van de aandrijving. Wel is een goedkope verende zadelpen vaak binnen een jaar al versleten of hij zit vast.
Dan heb je nooit op een fiets gefiets met overdreven veel zadelvering. Zadelvering slokt per definitie energie op: bij het kracht zetten ga je immers met je kont mee naar boven waardoor de weglengte van de kracht groter wordt dan de weglengte die nuttig besteed wordt aan de aandrijving. Dit krijg je voor het overgrote deel niet terug bij de teruggaande beweging op het moment dat de trappers verticaal staan.
Leon
@Leon: net als een stalen frame is een verende zadelpen meestal een veer zonder demper, het energetisch verlies in de zadelpen is dus quasi nihil (anders zou je zadelpen lekker warm worden na een tijd.) Het kan dat je efficiëntie verlies hebt door de wisselende traphoogte, maar de redenering die je voorstelt technisch niet correct: het kan ook dat je een trapbeweging hebt waarbij de veerkracht van het zadel je eigen bewegingen efficienter maakt.
Leon schreef:[Dan heb je nooit op een fiets gefiets met overdreven veel zadelvering.
Ik rij op de ATB met de Cane Creek Thudbuster in short-travel uitvoering. Helemaal top. Ik ga er geen seconde langzamer mee en houd het er qua pijn in de kont en rug langer mee uit.
Christophorus schreef:
Leon schreef:[Dan heb je nooit op een fiets gefiets met overdreven veel zadelvering.
Ik rij op de ATB met de Cane Creek Thudbuster in short-travel uitvoering. Helemaal top. Ik ga er geen seconde langzamer mee en houd het er qua pijn in de kont en rug langer mee uit.
Ging het niet over zadelpenvering van slechte kwaliteit of overdreven veel zadelvering? Appels en peren ...

Renaat
Och jee; een topic op wf dat ontketent in onzinnig geneuzel? Het moet niet gekker worden!!

Anyways; ik kan beamen dat het zin kan hebben om zo'n lelijke trekker uit te kleden naar iets fietsbaars; zoek de verschillen (overeenkomsten?)

2010
Afbeelding

2014
Afbeelding
:lol:

(Uiteraard moet je de standaard er nog af slopen, dat scheelt al weer een extra 1kg).
Ik geef het op.
Voor mij is off road belangrijk. Daarom een mtb met BoB. De BoB met tas weegt zo'n 6 kg.
Ik heb nu een alu Cannondale Flash met voorvering, die 10 kg weegt, dus zeg niet dat een fiets met vering zwaar is...
Ik heb er nog geen tocht mee gemaakt, dus ik ben benieuwd hoe de 'SAVE' achterbrug van deze fiets zich gedraagt, met name het dempend effect als je er een kar achter hangt.