Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marmite (broodbeleg / insectenwering): Waar te koop? - Forum Wereldfietser

Marmite (broodbeleg / insectenwering): Waar te koop?

Hallo mensen,

Al googlend op insectenwering stuitte ik op internet op Marmite, een Engels broodbeleg. Sommigen vinden het heerlijk. Anderen vinden het niet te eten. Over Marmite:
Al meer dan 100 jaar wordt het extract gemaakt van gist, zout, groentenextract en specerijen. Het is rijk aan de vitamines B2, foliumzuur, B12, niacine en B1 thiamine. Het zou met name aan die laatste vitamine te danken zijn dat mensen die net een portie Marmite genuttigd hebben door muggen met rust gelaten worden.

"Als je Marmite hebt gegeten, scheidt de huid een geur af die mensen niet kunnen ruiken, maar insecten op rooftocht des te beter", aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Graag wil ik het eens gaan proberen. Om het komende zomer mogelijk op fietsvakantie mee te nemen. Nou heb ik reeds bij verschillende supermarkten gekeken, of men het in de schappen had staan. Maar nee, helaas trof ik het tot nu toe nergens aan. Heeft er iemand een tip, waar men het verkoopt?

Afbeelding

In Bennekom hebben ze het gewoon bij de AH en C1000/Snetselaar, maar ik weet niet of dat overal zo is... Anders wil ik wel een potje opsturen hoor :wink:

Aha, dank je wel. Bij Abbie Heijn hier om de hoek (toch best wel behoorlijk groot) hadden ze 't niet. Maar de C1000, ik zal daar 'ns gaan kijken.

Bedankt tot zover.

Marco

Ik werk bij de C1000 en daar verkopen we ze al heel erg lang. Dus zeker weten dat ze die daar hebben. Succes ermee

Dank je wel. Dan is bij deze de speld in de hooiberg gevonden. :wink: :D

Mocht het daar niet lukken, dan kun je het nog bij natuurvoedingswinkels proberen. Sommige vegetariers gebruiken Marmite vanwege het hoge vitamine-B gehalte. En die komen ook meer dan gemiddeld in dat soort winkels.

Lisette

Is dat dan het zelfde bestanddeel als in de aloude 'biergisttabletten'?
Dat schijnt ook tegen muggen te helpen.

@Roald: dat zit ook vol met vitamine B volgens mij.. dat schijnt muggen te weren, want je gaat zo ontzettend stinken uit je porien... :lol:

kan ut ook mis hebben, het is tenslotte laat!

liz schreef:Mocht het daar niet lukken, dan kun je het nog bij natuurvoedingswinkels proberen. Sommige vegetariers gebruiken Marmite vanwege het hoge vitamine-B gehalte. En die komen ook meer dan gemiddeld in dat soort winkels.

Lisette
Dat is ook 'n goede tip.

En ik vond hier nog meer interessante tips over insectenwering.

Marco

Neem een niet al te grote pot, niet iedereen kan de smaak waarderen. :lol:
Ik heb ook wel eens een dikke laag op een boterham gesmeerd in Australië omdat ik het voor chocoladepasta aanzag. ("vegemite" staat daar op elke ontbijttafel). Vond het niet erg lekker. :(

Marco

Heb ut ook ooit 'ns geprobeerd in m'n mountainbike tijd....BRRR zo verschrikkelijk vies. Deed 't toen om de vitamientjes (reed veel atb-koersjes) op aanraden van collega bikers. Of 't kul was of niet, ging er (volgens mij) wel sneller van biken, maar vond het zo vies. Later zag ik de bruistabletjes bij de Hema, en kijk da's makkelijk...plop...zo in het bidonnetje. Ook met de meerdaagse atb tochten in Ardennen en Eifel, sliepen we s'nachts in tentjes en schuilhutjes, nooit geprikt. Maar of het er mee te maken heeft?

FF off topick...Nog een beetje namijmerend over mijn BBQ-zwarte Cannondale, waar veel off-road paadjes onder de noppen door gleden....zucht. In bijna elke provincie hebben we wel gebiked. Over dat "we" even een vraagje. "We" waren een kluppie mountainbikers met de naam Ymondbikers. Wie kent dat nog?

Vegemite of marmite, gewoon een beetje op een boterham met kaas,dan is het wel te verteren. :D

Op een boterham met een plak kaas is het inderdaad best wel te verteren (zònder overigens nog niet geprobeerd...). Maar ja, van de zomer kaas mee op vakantie, dat wordt natuurlijk zweetkaas. Maar van kaas kun je natuurlijk ook gewoon een plakken meenemen. Maar ja, om nou elke dag die supermarkt in te gaan. Dat is wat lastig, als je zoals mij alleen fietst.
Kortom; heeft er nog iemand kaas-alternatief-aanraders waar Marmite nog meer mee te combineren is?

En zie, zo ontstaat er hier op het wereldfietser-forum ook nog een culinair draadje. :D :wink:

Marco

Na ook aangestoken te zijn door het 'marmitevirus' ben ik even google-len. Al snel kom je (als je niet nederlandstalig zoekt) op de marmite website terrecht: www.marmite.com. Als je daar kiest 'love' dan kan je bij 'eat' verschillende andere opties vinden behalve het aloude marmite met kaas. Voor fietsvakantie zijn ze misschien wat minder geschikt, maar toch, misschien dat iemand altijd 3 gangenmaaltijden kookt op fietsvakantie.
Bij nederlandstalig zoeken komen er al wat meer opties, zoals door de bruine bonensoep (ook leuk in een tent) of bruine bonen schotel.
Maargoed. Misschien dat andere mensen wat nuttigere tips hebben voor op fietsvakantie!
Groet,
Maurits

"PINDAKAAS met SAMBAL". 8)


Schorpioen. :mrgreen:

Het meisje bij de supermarkt tipte me dat Marmite ook prima te combineren is met een warme maaltijd. Dat ik dat zelf nog niet bedacht...

Of over pindakaas natuurlijk...!

Marco

Het Land van Maas en Waal schreef:Het meisje bij de supermarkt tipte me dat Marmite ook prima te combineren is met een warme maaltijd. Dat ik dat zelf nog niet bedacht...
Mijn vraag is dus, wat voor warm eten? Zou t lekker zijn bij Macaroni?
Nog een vraag: marmite is flink zout, vult t dan ook gedeeltelijk het zout aan dat je verliest door te zweten? Dan is er namelijk nog een mooie reden :)
Groet,
Maurits

Zou best asl variant bij macaroni kunnen ipv de toevoeging "Ketjap" die veel mesne gebruiken (denk ik)

Laat je het ons weten als je het geprobeerd hebt?

Misschien kun je het hier vragen: http://www.askanowner.nl/sites/2/default.asp?s=2