Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keuze cassette - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

keuze cassette

JaapG schreef:Ik heb ze beide geprobeerd, een Shimano mountainbike derailleur (lange kooi) en een racederailleur (korte kooi), op een 12-20 (beide 9-speed anders werkt het zo slecht). En inderdaad, de korte kooi versie schakelt beter. Maar niet in die mate dat ik met de lange kooi versie er ongelukkig van word.
Sterker nog, de lange kooi versie in een 11-speed shimergo setup doet het voor recreatief gebruik (lees: niet in een koers) nog steeds meer dan goed genoeg, zelfs prima mits goed onderhouden.
Kortom, b-schroef indraaien en gewoon gebruiken die lange kooi derailleur.
Wel ja! met het indraaien van de b-schroef maak je het hakerig schakelen alleen erger. Wat wil je met zo'n dom advies bereiken?
peter1980 schreef:
multiwgb schreef:Ik heb dat ook verandert. Zolang er niet omhoog wordt gefietst zet ik er de 13 / 19 op per tand oplopend. Voor heb ik 42/35/24. Bevalt heel erg goed. Je kan veel beter je trapfrequentie aanhouden.
geheel offtopic, maar wat voor serie heb jij op je fiets??

ontopic:
ik fiets zelf de meeste kilometers in het vlakke Nederland en heb voor 44/36/22 en achter 12-25. Ik ervaar dit als beste verhouding voor het vlakke land. Je hoeft niet elke keer te schakelen met het voorblad om toch kleine verschillen te krijgen. En met de afwijkende voorbladcombinatie is er altijd wel een versnelling welke perfect aansluit. Voor mij gevoel voelt in het overlap gebied van de voorbladen alsof ik ook halve tandwielen heb (snappen jullie het nog!?)
Lijkt mij ook een mooie verhouding, vooral in combinatie met het wat grotere middenblad. Dan kun je net wat langer op het middelste blad doorgaan en zijn de stapjes naar het grote blad ook wat kleiner. Ik zie de logica er wel in ;-)

Wat betreft het verhaal van het hakerig schakelen omdat er een te kleine cassette in zit gaat mij boven mijn pet ...
Aan de andere kant gebruik ik de tandwielen van 23 t/m 19 zeer zeldzaam, dus hoeveel last kun je daar dan van ondervinden ?
sjefke schreef:
JaapG schreef:Ik heb ze beide geprobeerd, een Shimano mountainbike derailleur (lange kooi) en een racederailleur (korte kooi), op een 12-20 (beide 9-speed anders werkt het zo slecht). En inderdaad, de korte kooi versie schakelt beter. Maar niet in die mate dat ik met de lange kooi versie er ongelukkig van word.
Sterker nog, de lange kooi versie in een 11-speed shimergo setup doet het voor recreatief gebruik (lees: niet in een koers) nog steeds meer dan goed genoeg, zelfs prima mits goed onderhouden.
Kortom, b-schroef indraaien en gewoon gebruiken die lange kooi derailleur.
Wel ja! met het indraaien van de b-schroef maak je het hakerig schakelen alleen erger. Wat wil je met zo'n dom advies bereiken?
Bij mij ging hij beter schakelen, iets dat overigens ook door Shimano/Sram/Campagnolo wordt beaamt en geadviseerd.
Maar bedankt voor de vriendelijke correctie, misschien hebben we een andere interpretatie van het begrip 'indraaien'.
bios schreef:
Lijkt mij ook een mooie verhouding, vooral in combinatie met het wat grotere middenblad. Dan kun je net wat langer op het middelste blad doorgaan en zijn de stapjes naar het grote blad ook wat kleiner. Ik zie de logica er wel in ;-)
Hier in de polder wordt van het middenblad ook goed gebruikt.
Fiets ik alleen dan op het buitenblad, zijn jut en jul samen op het middenblad, blijft toch de trapfrequentie gelijk. :lol:
JaapG schreef:Bij mij ging hij beter schakelen, iets dat overigens ook door Shimano/Sram/Campagnolo wordt beaamt en geadviseerd.
Maar bedankt voor de vriendelijke correctie, misschien hebben we een andere interpretatie van het begrip 'indraaien'.
Lijkt me niet: een schroef indraaien gaat rechtsom (met de klok mee, indien dat duidelijker is.). Anders valt ie eruit, toch? Ik verneem graag waar de beweerde richtlijn van Shimano staat. Succes met zoeken....
Heb een en ander nog eens naberekend en uitgepluisd.
Het schijnt inderdaad dat de lx achterderrailleur welke ik erop heb een advies heeft van min. 11 tanden kleinste en min.28 tanden voor de grootste.
En zo'n cassette zit er nu inderdaad op ;-)
Op zijn mooist voor mijn doen plaats ik er een 11-23 cassette op maar als dit niet kan of hakerig begint te lopen dan toch liever niet.

Het enigste tandje wat ik zoals gezegd echt mis is de 16.... misschien maar mee lerven leven een gewoon wat rusiger aan trappen of juist wat sneller.
Het is precies het tandje wat ik nu gebruik bij wat tegenwind, maar goed ik kan ermee leven dan maar naar de 17 te gaan, dat is dan ook de enigste compromis welke ik moet sluiten met de huidige tandwielverhoudingen.

Op zich valt de schade dus wel wat mee, er komt eerst alleen een hele berekening en een zoektoch aan te pas om vervolgens uit te vinden dat het nog niet zo slecht is zoals het nu is ;-)
Heb een en ander nog eens naberekend en uitgepluisd.
Het schijnt inderdaad dat de lx achterderrailleur welke ik erop heb een advies heeft van min. 11 tanden kleinste en min.28 tanden voor de grootste.
En zo'n cassette zit er nu inderdaad op ;-)
Op zijn mooist voor mijn doen plaats ik er een 11-23 cassette op maar als dit niet kan of hakerig begint te lopen dan toch liever niet.

Het enigste tandje wat ik zoals gezegd echt mis is de 16.... misschien maar mee lerven leven een gewoon wat rusiger aan trappen of juist wat sneller.
Het is precies het tandje wat ik nu gebruik bij wat tegenwind, maar goed ik kan ermee leven dan maar naar de 17 te gaan, dat is dan ook de enigste compromis welke ik moet sluiten met de huidige tandwielverhoudingen.

Op zich valt de schade dus wel wat mee, er komt eerst alleen een hele berekening en een zoektoch aan te pas om vervolgens uit te vinden dat het nog niet zo slecht is zoals het nu is ;-)