Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen Rohloff naaf (Chili) - Forum Wereldfietser

Problemen Rohloff naaf (Chili)

Hallo allen

Is er iemand die mij kan helpen ivm mijn Rohloffnaaf.
Deze is nu ongeveer 4 jaar oud en er staan iets meer dan 35.000 km op... wordt regelmatig van nieuwe olie voorzien.

Deze is voorzien van het intern schakelsysteem.

Zit momenteel op de Carretera Austrial te Chile. Sinds deze namiddag kan ik niet meer schakelen. Hij zit vast in een van de zwaardere versnellingen en kan slechts 1 klik geven. Gelukkig was het vandaag veel bergaf en vals plat in mijn voordeel en ben ik toch op een plaats geraakt waar ik internet heb...

Maar alle gekheid op een stokje...Wil ik in bolivia geraken zou dit wel opgelost moeten worden natuurlijk...:-(!
Alle hulp is welkom en anders zal ik meneer Rohloff moeten contacteren me dunkt...

Met vriendelijke groeten
Guy

www.stillaliveandcycling.blogspot.com
Dat is balen als je zover weg bent. Ik heb er helaas geen ervaring mee, maar het gaat vast en zeker goed komen via dit forum. Succes
probeer eens te kijken of de kabels van handgreep naar naaf in orde zijn.
Met name het dunne kabeltje dat in en uit de naaf loopt kan weleens breken na dit soort km aantallen. Dit dunne kabeltje is via twee bajonetsluitingen (los: kwartslag draaien) verbonden met de iets dikkere kabels die weer naar het stuur lopen. Als dit gebroken is kan je niet schakelen. Dit 0.9mm kabeltje heb je bij je óf kan je laten opsturen (kies dan voor de easyset om je stress te beperken).

Veel sterkte met het vinden van de oorzaak en oplossing. Hopelijk is de sfeer goed daar waar je bent gestrand,

Hans
Wat Hans hierboven al suggereert, maar ik kan me niet voorstellen dat je dit nog niet gedaan hebt.
Dus eerst kijken of de kabels naar achteren toe, tot de bajonetjes, goed functioneren. Als dat goed is, ga je verder. Aangezien je een intern mechanisme hebt, kan het binnenin ook gebroken zijn.
Wat ik zou doen (en ik zeg niet dat dit perse goed is), is het zwarte dekseltje waar het schakelmechanisme in zit, demonteren en kijken of het interne koperen wieltje en de kabel die daar omheen zit gewonden, nog goed zijn.
Je kunt ook met een steeksleuteltje (ik dacht 10) proberen handmatig te schakelen. Als dat ook niet werkt, dan zit het intern in de schakelbox vast en dan zul je dit door Rohloff moeten laten repareren.

Heel andere oplossing: Als je echt vast zit en het geld is geen probleem dan kun je door een Nederlandse leverancier (bv M-Gineering) een nieuw achterwiel met Rohloff laten opsturen.


Succes!
Hallo Guy,

Heb je de kabel gecheckt? Als deze ergens kapot is kan er water en vuil in terecht komen en wil het schakelen ook niet (goed) meer.
Dan kun je naaf altijd nog in een andere versnelling zetten met ring/steeksleutel 8mm.

En anders even contact opnemen met Rohloff in Duitsland. Ik heb wel van anderen gehoord dat zij dan een nieuwe opgestuurd kregen met gereedschap om het te vervangen. En moesten dan de oude met het gereedschap weer terug sturen. En volgens mij onder garantie.

Ik heb zelf ook een Rohloff en wel ervaring met de kapotte kabel,...maar niet zodanig dat hij niets meer deed.

Succes in ieder geval.
Fokko
@ Hans, het is steeksleutel 8.

Guy, ik weet niet of je de handleiding bij je hebt, maar hier kun je het service deel downloaden:

http://www.rohloff.de/uploads/media/3_S ... _10_nl.pdf
Dag Allen

Thnx voor jullie hulp. Inderdaad, het kabeltje heb ik reeds gecheckt en zal nu verder op zoek moeten gaan. Ondertussen ook niet stil gezeten en heb op volgende site (http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... vorderden/) het volgende gevonden. Heel af en toe wil de Rohloff wel eens blijven steken in eens zwaar verzet. Een tik met de hamer tegen beide zijden van de as zou soelaas kunnen brengen. Ga dit zo dadelijk eens proberen. Anders gaat er inderdaad de afdekplaat af en zal ik verder zien. Heb een andere kabel dus deze zou ik eventueel ook kunnen vervangen indien deze beschadigd is...

De groeten en wordt vervolgd
Guy
Hallo allemaal

Probleem ondertussen opgelost. Na het openen van de afdekplaat zag ik dat de kabel was uitgerafeld en dat het alles blokkeerde. Heb de boel vervangen en ben terug mobiel.
Dank allen voor jullie raad, ook mijn plaatselijke fietsenmaker en de verdeler van Rohloff in België hebben me goede raad gegeven...

Met vriendelijk groeten
Guy
Mooi, mooi, mooi. Hele goede reis verder!
[pet van wikibijdrager] Dit pleit maar weer eens voor "leer thuis hoe dit moet " [/pet van wikibijdrager].
Leon
Leon schreef:[pet van wikibijdrager] Dit pleit maar weer eens voor "leer thuis hoe dit moet " [/pet van wikibijdrager].
Leon
Daar hebben we ook onze fietsreparatiecursussen voor :-)
tsja....het afrafelen van de kabel zal niet zo vaak voorkomen denk ik....niet als je met je goeie spulletjes thuis of in Kiel-Windeweer oefent....

het komt toevallig op je pad......en zo leer je maar weer. En iedereen die bovenstaande las slaat het op...en checkt de kabel in zijn geheel!

Goede fietsreis verder :P :!:
Voor dit soort gevallen heb ik een reserve wieltje met de kabel juist omwonden bij me. Kun je onderweg (zelfs in de regen) vervangen. Je kunt dan later een nieuwe reserve maken of kopen.