Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keuze cassette - Forum Wereldfietser

keuze cassette

Sinds een aantal maanden fiets ik nu op mijn Koga Lightspeed.
Na veel tunen en tweaken ben ik nu op een punt dat het echt een comfortabele fiets voor mij wordt ;-)

Wat mij nu opvalt is dat ik soms wel eens baal met schakelen dat ik niet het goede verzet achter kan vinden , of te groot of te klein....
Ik heb een 11-32(of 34) cassette en je merkt dus gewoon dat je soms net niet het goede verzet kan vinden.
Mijn voorblad heeft een 44/32/24 verhouding.

De vraag is nu, welke cassette kan ik nu het beste gebruiken ?
Het liefst gebruik ik een cassette waarbij het mooi geleidelijk oploopt met de tandwielen, maar kan ik dit ook zomaar gebruiken i.c.m. met mijn voorblad ?
Zat al te kijken naar een 12-23 of een 11-25 casettte....
Verder woon ik in Friesland dus de grote tandwielen heb ik hier in het vlakke land toch niet nodig ;-)
Dat kan. Gebruik een cassette waarbij de stappen zo klein mogelijk zijn. Een 12-23 dus.
Zou geen probleem moeten zijn, misschien wordt je ketting dan wat te lang maar die wilde je wellicht toch vervangen (of inkorten?). Ik denk trouwens dat je met je huidige 44/32/24 voorblad en 11-32 ook wel keurige opeenvolgende stapjes hebt maar dat het wel eens kan betekenen dat je zowel voor als achter moet schakelen om naar de "volgende versnelling" te komen. Een voorbeeld (11-32): van 32x16 naar 32x14 kan net een te grote stap zijn, maar 44x20 zit er tussenin, etc. Als je dat niet wilt is het inderdaad te overwegen om een compactere cassette te monteren.
Je hebt nu een touring cassette om in de bergen en de heuvels omhoog te komen. In het vlakke land is dat onnodig, en kun je met een cassette met een kleiner grootste achtertandwiel kleinere stapjes maken. Er is dan veel keus (ik zou niet gelijk overdrijven met echte racecassettes). Kijk ook eens naar de speciale jeugdcassettes. Voor een klimvakantie kun je de wide ratio altijd weer terugzetten. Bedenk wel dat een nieuwe cassette ook een nieuwe ketting nodig heeft, niet alleen vanwege de lengte, maar ook omdat cassette en ketting op elkaar inslijten.
Wim
Ken je deze al http://www.gear-calculator.com/, kun je lekker spelen met cassettes en voorbladen.
En mbt cassettes kan ik losse Miche tandwielen aanraden, al dan niet in cassettevorm. Kun je alle mogelijke cassettes maken, zelfs juniorcasettes ( ik rij bijv. met een 17-18-19-21-23-25-27-30-34). Goedkoop te krijgen bij o.a. http://www.fkssport.nl/index.php?item=& ... 50&lang=NL (mailtje sturen als je een andere cassette wilt hebben, aanvullen met een standaard losse Shimano 34). Pas wel op dat het nog in je frame past, de cassette wil wel eens aanlopen bij je achtervork.
bios schreef:Wat mij nu opvalt is dat ik soms wel eens baal met schakelen dat ik niet het goede verzet achter kan vinden , of te groot of te klein....
Ik heb een 11-32(of 34) cassette en je merkt dus gewoon dat je soms net niet het goede verzet kan vinden.
Mijn voorblad heeft een 44/32/24 verhouding.
Waarschijnlijk ervaar je dit op het vlakke land. Dan loop je bij veel universele cassettes inderdaad tegen het probleem aan dat de eerste stap van 3 tandjes op de cassette* precies uitkomt op de in het vlakke land vaak gefietste snelheden. Die stap van 3 is dan net vrij groot ten opzichte van de andere stappen.
Je kunt (met bijv een gear calculator) op zoek gaan naar een cassette die in combinatie met jouw voorbladen niet zo'n euvel heeft. Die cassettes zijn er wel maar soms slecht verkrijgbaar.

Een cassette die per één tandje oploopt kan inderdaad ook, maar bedenk dat je dan de hele tijd kunt blijven schakelen. Ik heb er op een gegeven moment tabak van gekregen.

Leon

* Bijvoorbeeld:
11
12 (1 tandje meer)
14 (2 meer)
16 (2 meer)
19 (3 meer)
23
etc.
Ik heb dat ook verandert. Zolang er niet omhoog wordt gefietst zet ik er de 13 / 19 op per tand oplopend. Voor heb ik 42/35/24. Bevalt heel erg goed. Je kan veel beter je trapfrequentie aanhouden.
Kies een cassette met een zo groot mogelijk eerste/kleinste kransje en een zo klein mogelijk verschil tussen kleinste en grootste krans en haal er gelijk een nieuwe ketting bij.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat het niet past bij je voorbladen omdat het bereik kleiner wordt ipv groter, uiteraard wel de ketting juist inkorten (zie handleiding shimano of m-gineering website).
Matthie9001 schreef:Kies een cassette met een zo groot mogelijk eerste/kleinste kransje en een zo klein mogelijk verschil tussen kleinste en grootste krans en haal er gelijk een nieuwe ketting bij.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat het niet past bij je voorbladen omdat het bereik kleiner wordt ipv groter, uiteraard wel de ketting juist inkorten (zie handleiding shimano of m-gineering website).
Dat is inderdaad ook mijn opzet, maar ik vraag me af of ik dan geen problemen krijg met de verhoudingen onderling en/of met een scheef lopende ketting...
Kijk welk kransje je nu het meeste gebruikt als je op je middelste voorblad zit. Kies dan een cassette waarbij dat kransje in het midden van die cassette zit. Daarvoor zou je wel eens een jeugdcassette nodig kunnen hebben. Zie de site van m-gineering.
Wim
Bedankt voor alle behulpvolle info dusver, ook de verwijzingen naar de webpagina's worden gewaardeerd ;-)

Heb me er even mee bezig gehouden en heb een en ander uitgevogeld...

Cassette achter is 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28

Op zich loopt het nu wel aardig maar ik zit vooral met het tussenstukje tussen kransje 15 en 17 te klooien en soms tussen 17 en 19, op zijn mooist dus nummertje 16 en 18 erbij.

Maar kijk je dan weer naar de ideale lijn en de gear ratio volgens de website (
http://www.gear-calculator.com) dan blijf je altijd een beetje puzzelen met de juiste verhoudingen.

Wat ik nu ook wel vaak heb is dat ik vaak net te klooien tussen het middelste blad met de 9e versnelling (12 krans) of grote blad met 6e versnelling (15 krans).
Beide niet ideaal qua lijn maar goed als je meewind hebt wil je wel eens wat meer,
Houd er wel rekening mee, dat je derailleur beroerd gaat schakelen op een cassette die maar tot 23t gaat. De geometrie van de derailleur is ontworpen voor een "steile" cassette.
Kies minstens 12-25t en dat is maar minimaal verschil met 12-28t.
Oh, en als de sprong tussen 16 en 17 straks nog iets te groot is, dan is Sheldon Brown's NanoDrive misschien wel wat voor je... ;) (smaken verschillen, maar ik ga gewoon iets sneller of langzamer fietsen als m'n ritme me niet bevalt)
sjefke schreef:Houd er wel rekening mee, dat je derailleur beroerd gaat schakelen op een cassette die maar tot 23t gaat. De geometrie van de derailleur is ontworpen voor een "steile" cassette.
Zelfs mijn Shimano Altus beschikt over een stelschroefje op het derailleuroog waarmee een bevoegd onderhoudstechnicus de afstand geleidewieltje-kettingwiel zou kunnen afstellen.
sjefke schreef:Houd er wel rekening mee, dat je derailleur beroerd gaat schakelen op een cassette die maar tot 23t gaat. De geometrie van de derailleur is ontworpen voor een "steile" cassette.
Kies minstens 12-25t en dat is maar minimaal verschil met 12-28t.
Deze logica ontgaat mij. Welk verzet schakelt dan niet lekker? De 12 of de 23? Dat zou toch geen verschil moeten opleveren. Ik zou dan ook gewoon voor de 12-23 cassette gaan. Dan heb en de 16 en de 18 en kun je lekker op de grote plaat toeren door het platte Friesland.
Het is logisch omdat de derailleur sterker omlaag beweegt, dan het profiel van de cassette. De bovenste helft kransjes schakelen dan heel hakerig. Fabrikanten hanteren daarom ook een minimum van 25t voor atb derailleurs.
sjefke schreef:Het is logisch omdat de derailleur sterker omlaag beweegt, dan het profiel van de cassette. De bovenste helft kransjes schakelen dan heel hakerig. Fabrikanten hanteren daarom ook een minimum van 25t voor atb derailleurs.
23 om 25 lijkt me wel het proberen waard; als het inderdaad niet goed schakelt is een derailleur weer niet echt heel duur.
Leon
Ik heb ze beide geprobeerd, een Shimano mountainbike derailleur (lange kooi) en een racederailleur (korte kooi), op een 12-20 (beide 9-speed anders werkt het zo slecht). En inderdaad, de korte kooi versie schakelt beter. Maar niet in die mate dat ik met de lange kooi versie er ongelukkig van word.
Sterker nog, de lange kooi versie in een 11-speed shimergo setup doet het voor recreatief gebruik (lees: niet in een koers) nog steeds meer dan goed genoeg, zelfs prima mits goed onderhouden.

Tijdens een koers is de lange kooi versie wel irritant denk ik, maar ik rij nooit een koers op mijn vakantiefiets :-).

Kortom, b-schroef indraaien en gewoon gebruiken die lange kooi derailleur.
multiwgb schreef:Ik heb dat ook verandert. Zolang er niet omhoog wordt gefietst zet ik er de 13 / 19 op per tand oplopend. Voor heb ik 42/35/24. Bevalt heel erg goed. Je kan veel beter je trapfrequentie aanhouden.
geheel offtopic, maar wat voor serie heb jij op je fiets??

ontopic:
ik fiets zelf de meeste kilometers in het vlakke Nederland en heb voor 44/36/22 en achter 12-25. Ik ervaar dit als beste verhouding voor het vlakke land. Je hoeft niet elke keer te schakelen met het voorblad om toch kleine verschillen te krijgen. En met de afwijkende voorbladcombinatie is er altijd wel een versnelling welke perfect aansluit. Voor mij gevoel voelt in het overlap gebied van de voorbladen alsof ik ook halve tandwielen heb (snappen jullie het nog!?)
Het spul is van Shimano type Nexave 7 speed.
Standaard zit er 11,13,15,18,22,26 en 34.