Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Burley d'lite 2011 hulp - Forum Wereldfietser

Burley d'lite 2011 hulp

Ik heb een Burley d'lite fietskar gekocht, model 2011/2012, maar het lukt me niet om hem uit te klappen. De stang waar de rugleuningen van de stoeltjes aan hangen moet blijkbaar onder de stang met twee rode klemmen geduwd worden, waarna de rode klemmen gebruikt worden om die twee stangen vast te zetten. Dit kost veel te veel kracht. Ik zou het met een hefboom kunnen forceren, maar volgens mij is dat geen goed idee, heeft iemand adviezen om dit gewoon soepel met de hand te doen?
Zeker weten dat je het wel goed doet? Zit de stof van de kar wel goed en recht, blijft het niet ergens haken?
Heb je al op hun site gekeken? burley.com Daar staan ook een aantal instructiefilmpjes op.

Zelf hebben wij een Burley d'lite solo. Het in elkaar zetten kost wel wat moeite maar toch niet echt veel.
Kun je niet met je vraag terecht bij de winkel/verkoper?
We hebben uiteindelijk toch zonder fatale gevolgen een hefboom gebruikt (een wigvormig latje) en laten de kar nu een paar dagen zo staan om de stof wat in model te laten rekken. Er lijkt geen plek te zijn waar hij haakt. Op de Burley site ben ik een opmerking tegengekomen dat de stof heel strak gespannen hoort te zijn. De achterkant lijkt bijna een trommel, maar de naden zijn vooralsnog in orde en het geheel ziet er goed uit. Ik heb hem een keer losgehaakt en hij was duidelijk al wat losser, maar met alleen de handen opzetten ging nog steeds niet.
Ik heb in 2012 eenzelfde modeljaar d'Lite nieuw gekocht. Ook die ging lastig in elkaar, zoals je omschrijft, de genoemde stang in de zadels duwen op de andere stang. Heel herkenbaar dus.
Het gaat nu inmiddels wel iets beter, maar tot op heden kost het veel kracht, mijzelf lukt het altijd wel (heb redelijk wat kracht in mijn handen mede agv veel banden wisselen op fietsen :) ); mijn vrouw heeft er vaak moeite mee.

Wat ook lastig gaat bij mij is de klep inhaken bij de laatste van de twee 'haakjes' aan de voorzijde, ook dat is een gevolg van spanningen op het doek.

Feit is dat het doek gewoon vrij strak gesneden is en deels buitenom het frame gaat. Mogelijk dat het transparante deel van het 'doek' bij hogere temperaturen uitzet (op de tekentafel), maar eerlijk gezegd heb ik dit niet in de praktijk ervaren.

Ik heb inmiddels mede a.g.v. een spanningsprobleem een van de ritsen van het bagagecompartiment uitgescheurd, dat staat namelijk ook wat strak.

Klinkt negatief, maar ik ben verder wel tevreden over veel aspecten van deze kar, die weinig gelijke producten kent ook. Denk aan gewicht, rijgdrag, waterdicht zijn (daardoor ook handig te gebruiken als 'berging' voor 's nachts op de camping), veiligheid, opvouwbaarheid , zit comfort (dubbelgeveerd) etc.

Voor dat uitscheuren van die rits moet ik nog eens een tent-reparateur benaderen.

Hopelijk kunnen jullie er ook mee overweg en ga je wel plezier beleven aan de kar.
Onze kar heb ik tweede hands gekocht. De vorige eigenaar heeft de kar redelijk veel gebruikt maar de kar is in prima conditie.
Ik vermoed dat de kar van 2008 of 2009 is. In elkaar zetten gaat heel gemakkelijk, evenals de haakjes aan de voorkant. Sterker nog, die laatste mogen eigenlijk wel wat strakker van mij, zit nu aardig los. Maar functioneert verder nog prima hoor, heb alleen af en toe het gevoel dat ze wel eens los kunnen schieten.
Kun je zien hoeveel het doek in de loop van de tijd nog uitrekt! :D
Ja, ik meen dat de carrosserie, zijnde het zeildoek, qua uitvoering en constructie gereviseerd is voor model 2012 (tov eerdere model). Mogelijk een verbeterpuntje voor Burley dus nog.