Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over mogelijk aankoop Santos Travelmaster - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over mogelijk aankoop Santos Travelmaster

Hallo!

Ik werd op fiets.forum.nl verwezen naar jullie, kunnen jullie mij helpen?

Ik heb namelijk advies nodig betreffende onderstaande advertentie op marktplaats:

Santos travelmaster (nieuwprijs 2100,-)
http://link.marktplaats.nl/761862649

Volgens mij in prima staat (uiteraard pas zeker als ik 'm zie) maar wat zouden jullie een goed bod/waarde vinden? (sorry ben niet echt thuis in tourfietsen dus vandaar deze vraag ;))

Alvast bedankt! :)

Albert
Albert,

Er is een aantal dingen wat me opvalt.

- Bouwjaar 2008 en opgegeven nieuwprijs €2100,-. Als ik op basis van de configurator van Santos de prijs nu bepaal, kom ik ook op die €2100,- uit. Op de foto uit de advertentie is wijselijk (?) de prijs weggelaten, maar moet die behoorlijk lager zijn.

- 'Weinig gebruikt'. Hoeveel is dat? Absoluut weinig, of voor een Santos weinig. Gezien de slijtage van de pedalen lijkt dat laatste het geval.

- Ten opzichte van de specificatie is er een aantal zaken aan de fiets veranderd.
* ander zadel
* kettingscherm is verdwenen
* bar-ends toegevoegd

Daarnaast vind ik het opvallend dat er een Rohloff-ketting is vermeld, terwijl er geen Rohloff aanwezig is.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Peter
Ik vind de rechter cranck er eng uitzien op de foto van het pedaal. Het lijkt wel een forse beschadiging. Zit daar echt een gat in dan dan kun je de crancks beter weggooien.
Ik ben het met Peter eens dat de fiets wel eens fors gebruikt kan zijn. Dan zul je hem helmaal na moeten lopen en voor de draaiende delen een inschatting te maken van het komend onderhoud. (met name de velgen zijn ook interessant)
O ja, ik zie dat ene Gerard als €480,- geboden heeft.
Gun hem die fiets dan maar.
Leon
Zo'n fiets is een verzameling onderdelen waarvan er sommige versleten zijn en andere niet.
Als het frame je past is het een 300/400 euro waard gesteld dat het niet beschadigd is.
Die HS33 remmen zien er nog OK uit, waarde 50-60 euro.
Wielen, moeilijk te zien, alleszins geen voor dynamo, lijken me weinig toe te voegen aan de prijs.
Als je het stuur en dergelijke in deze configuratie leuk vind dan kan je daar ook nog 50 euro voor geven.

Persoonlijk zou ik tot 500 gaan als je graag een santos frame wil en je kan een deel van de onderdelen gebruiken. Is alles eigenlijk zoals je wil en blijken de velgen niet ingesleten, dan kan je tot 650 gaan. (maar er staan soms betere aanbiedingen online)
Maar het kettingscherm wordt zo te zien bijgeleverd: dat ligt onder de snelbinders:).

Op het eerste gezicht geen slechte fiets volgens mij. En ik kan geen beschadiging in de rechtercrank ontdekken?
Travelmaster schreef:Maar het kettingscherm wordt zo te zien bijgeleverd: dat ligt onder de snelbinders :) .
Tja, had ik niet gezien. :(
Travelmaster schreef:Op het eerste gezicht geen slechte fiets volgens mij. En ik kan geen beschadiging in de rechtercrank ontdekken?
Afbeelding

Deze bedoeld Leon waarschijnlijk. Omdat mij niet duidelijk is wat ik zie op het einde van de cranck heb ik er niets over gezegd, maar raar is het wel.

Peter
Met het zadel in die stand kan er nooit veel op gefietst zijn - zonder blijvende schade.
Het lijkt of er nog net een schaduw van de slijtindicator van de velg te zien is. Dat zou betekenen dat die velg bijna op is.
Afbeelding
Ik zou niet hoger gaan dan €480 :wink:
OmeGerrit schreef:Met het zadel in die stand kan er nooit veel op gefietst zijn - zonder blijvende schade.
:lol: :lol:

Peter
Albert,

Om je een idee te geven, ik heb een travelmaster gekocht op mp een 2 tal weken geleden, uitvoering 28 inch in goede staat met beschadigingen her en der, dit steltde echter niet veel voor.
De fiets was van april 2010 was xt en xtr afgemonteerd, had geen naafdynamo, noch verlichting, eerste banden die best nog heel goed waren, had ongeveer 7000 km gedaan.
Framehoogte 65 cm, iets wat mijnsinziens ook schaars dus moeilijk 2 de hands verkrijgbaar is, heb ik voor gegeven 1000 euro.

Fiets was met bon vd aankoop en kostte in 2010 bijna 2300 euro.
Peter M schreef:
Travelmaster schreef:Op het eerste gezicht geen slechte fiets volgens mij. En ik kan geen beschadiging in de rechtercrank ontdekken?
Afbeelding

Deze bedoeld Leon waarschijnlijk. Omdat mij niet duidelijk is wat ik zie op het einde van de cranck heb ik er niets over gezegd, maar raar is het wel.

Peter
Dit lijkt niet van even te laag duur de bocht te scheuren, dan raakt de andere kant van je pedaal de grond.
Het lijkt wel of die pedaal eerder een biggenrug of een boordsteen heeft tegengekomen. Indien dat het geval is zou ik heel voorzichtig zijn: Hoe recht is het frame nog, wat zijn de mogelijke consequenties van zo een aanvaring voor het frame,...? Just my two cents afgaand op een middelmatige foto. Het lijkt misschien allemaal veel erger dan het in werkelijkheid is. :|

Ik heb jaren geleden zelf een lichte confrontatie met een vluchtheuvel gehad en dat gaf al een gigantische klap. Een pedaal geeft niet echt mee. :lol: Datzelfde frame doet nu jaren later echter nog probleemloos dienst.

Greetz,
Bram
Veel dank voor de verhelderingen!

Ik moet de fiets maar eens gaan bekijken om de details die hier besproken zijn goed te onderzoeken!

Dank!
Wat is nou toch een biggenrug of een boordsteen? Een stoeprand ofzo?

Zo'n kras is door een stoeprand gauw gemaakt en hoeft volgens mij echt geen structurele schade te betekenen. Een nadere inspaectie kan natuurlijk geen kwaad.

Succes, ik hoop dat het wat wordt!
Travelmaster schreef:Wat is nou toch een biggenrug of een boordsteen? Een stoeprand ofzo?
Google nog niet ontdekt? Moet je echt eens proberen, gaaf! Op plaatjes zoeken.