Herkenbaar Peter, heb zelf het stuk Göteborg, Hagfors (en dan hoger voorbij Orsa) tot in den treure gereden maar heb al die kerken helemaal niet gezien, zal de volgende keer dus beter gaan opletten!
wimmo17 schreef: Ik zie nog het beeld voor me van de twee Zwitsers die dachten dat ze de 'Kungsleden' wel op hun mountainbikes met bepakking konden fietsen... Ze moesten erg veel lopen en duwen...
Haha, hier nog zo'n gek die af en toe een stukje Kungsleden probeert. Bij mij is het dan vallen en opstaan, veel blauwe plekken en een geknakt ego, maar wel prachtig mooi!
Peter M schreef:
Het is een heerlijk land om te fietsen en voor het meer Noordelijk deel had ik onvoldoende tijd. Was het mogelijk geweest om de fiets makkelijk mee op de trein te nemen, was ik waarschijnlijk wel noordelijker gegaan. Dat is echt het grote nadeel van Zweden.
Inderdaad een groot nadeel. En het land is ook zo belachelijk groot, het fietsen van die enorme afstanden is soms echt niet te doen.
Heb ook zelf voor een racefiets met ultralichte kampeerspulletjes gekozen, zo trap ik op een dag het dubbele aantal km's weg. En dat scheelt aanzienlijk. Er is wel een nadeel: het is verslavend, je kan niet meer terug naar die zware traktor en je mist de mooie onverharde weggetjes.
En Peter, even op je opmerking dat men zegt dat het fotograferen van personen zonder toestemming in Zweden verboden is: dat klopt (sinds 1 juli 2013) en op scholen geldt dit verbod al langer. Het is om het publiceren van kwetsende foto's en films op sociale media zoals Facebook en YouTube tegen te gaan.
En nu met de feestdagen zijn vooral scholen erg blij met dit zogenaamde verbod. Zoals het typische Zweeds lichtfeest (viering van de kortste dag van het jaar 13 dec.) met zoete meisjes met kaarsjes op hun hoofd, geverfde peperkoekhuisjes en dikke trolfiguurtjes met lantarentjes: schattige foto's en leuk om op Facebook te zetten maar niet iedereen is daar blij mee. Er zijn bv kinderen die niet herkend willen worden en er zijn kinderen met een beschermde identiteit.
Maar vooral hoopt men door deze wet het pesten en chanteren dmv sexueel getinte foto's een halt toe te roepen. Goede zaak want er is hierdoor vaak (vooral onder tienermeisjes) angst om nog naar school te gaan, veel depressiviteit en ook zelfmoord.
En filmpjes op bv Youtube zetten dat iemand in elkaar wordt geslagen, aangerand of op andere manieren wordt bedreigd is hierdoor ook verboden geworden.
Dus geen foto's meer op schoolfeesten, in kleedkamers, bij het douchen in zwembad/sportschool etc en ook niet zonder toestemming in privéleven of stiekem genomen. Op overtreding hiervan of publiceert men toch de foto's/film kan men een boete of celstraf krijgen.
Er is wel een uitzondering voor persfotografen, journalisten en politie.
Misschien een beetje offtopic, maar het kan geen kwaad dit te weten. Ja toch?