Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zweden 2013, een fotoverslag - Forum Wereldfietser

Zweden 2013, een fotoverslag

Mijn verslag van mijn trip van 4 weken door Zweden staat op mijn site.

Voor diegene die allergisch is voor kerken, niet kijken! Er komen veel kerken voorbij.
En dan heb ik nog een heleboel foto's van kerken niet opgenomen.
En om iedereen jaloers te maken. In 4 weken geen regen gehad tijdens het fietsen. De (weinige) regen die in die tijd gevallen is, viel 's nachts.

Rechtstreeks via deze link.

Maar natuurlijk ook altijd bereikbaar via onze site.

Peter
Mooie foto's, Peter, maar je verslag wekt toch vooral de indruk dat het een redelijk saai land is om doorheen te fietsen. In elk geval het zuidelijk deel. Het 'wilde' Zweden ligt natuurlijk ook héél veel verder naar het noorden, en daar is fietsen ook wat lastiger. Ik zie nog het beeld voor me van de twee Zwitsers die dachten dat ze de 'Kungsleden' wel op hun mountainbikes met bepakking konden fietsen... Ze moesten erg veel lopen en duwen...
wimmo17 schreef:Mooie foto's, Peter, maar je verslag wekt toch vooral de indruk dat het een redelijk saai land is om doorheen te fietsen. In elk geval het zuidelijk deel. Het 'wilde' Zweden ligt natuurlijk ook héél veel verder naar het noorden, en daar is fietsen ook wat lastiger. Ik zie nog het beeld voor me van de twee Zwitsers die dachten dat ze de 'Kungsleden' wel op hun mountainbikes met bepakking konden fietsen... Ze moesten erg veel lopen en duwen...
Ik vind het ook mooie foto's, het geeft mij wel een beeld van rust en ruimte... en ja, dat kan op foto's misschien "saai" overkomen, maar dat hoeft het in de praktijk niet te zijn!
@Travelmaster
Je hebt gelijk, het ís ook niet saai, maar het verslag wekt wel die indruk, ook door de bijschriften bij de foto's. Voor veel mensen zullen de rust, de ruimte en leegheid van Zuid-Zweden juist heel aantrekkelijk zijn om doorheen te fietsen. En voor liefhebbers van landelijke architectuur valt er veel te genieten. De vele houten kerkjes hebben vaak bijzondere houten constructies en moet je zeker ook van binnen bekijken. Ook aan de rode schuren zijn veel interessante en opvallende details te zien voor wie er aandacht voor heeft.
Een leuk fotoverslag om door te nemen!

@wimmo17, ik herken wel een beetje wat je bedoelt. De bijschriften wekken soms inderdaad de indruk dat het saai van tijd tot tijd nogal saai was.
wimmo17 schreef:vooral de indruk dat het een redelijk saai land is om doorheen te fietsen
En hier het antwoord.
Travelmaster schreef:maar dat hoeft het in de praktijk niet te zijn
Fanman schreef:bijschriften wekken soms inderdaad de indruk dat het saai van tijd tot tijd nogal saai was
Opwindend is Zuid-Zweden niet, dat klopt. Maar een land hoeft niet altijd opwindend te zijn. Fietsen door een land is ook een manier om het land te leren kennen. Estland vorig jaar, was nog minder opwindend, maar ik had het niet willen missen.
En die onderschriften bij de foto's? Ach, misschien wat te ironisch. Maar zeker niet bedoeld om de verveling te verbeelden. :wink:

Het is een heerlijk land om te fietsen en voor het meer Noordelijk deel had ik onvoldoende tijd. Was het mogelijk geweest om de fiets makkelijk mee op de trein te nemen, was ik waarschijnlijk wel noordelijker gegaan. Dat is echt het grote nadeel van Zweden. Het was zelf voor het eerst in jaren dat ik mijn rijbewijs bij me had om in noodgevallen een auto te kunnen huren om terug naar Malmö te gaan om de trein naar huis te nemen.

Peter
Ik was in het begin even bang dat er een gebrek aan uitdagende paadjes zou optreden, maar dat werd later weer rechtgetrokken. :lol: Mooi om te lezen dat je het goed naar je zin hebt gehad!
En ik vind de bijschriften juist wel leuk! Enige -voor mij- minpuntje: geen foto's met de fiets erop, of foto's van je boeltje wanneer je was geïnstalleerd op de camping. Expres?
Herkenbaar Peter, heb zelf het stuk Göteborg, Hagfors (en dan hoger voorbij Orsa) tot in den treure gereden maar heb al die kerken helemaal niet gezien, zal de volgende keer dus beter gaan opletten!
wimmo17 schreef: Ik zie nog het beeld voor me van de twee Zwitsers die dachten dat ze de 'Kungsleden' wel op hun mountainbikes met bepakking konden fietsen... Ze moesten erg veel lopen en duwen...
Haha, hier nog zo'n gek die af en toe een stukje Kungsleden probeert. Bij mij is het dan vallen en opstaan, veel blauwe plekken en een geknakt ego, maar wel prachtig mooi!
Peter M schreef: Het is een heerlijk land om te fietsen en voor het meer Noordelijk deel had ik onvoldoende tijd. Was het mogelijk geweest om de fiets makkelijk mee op de trein te nemen, was ik waarschijnlijk wel noordelijker gegaan. Dat is echt het grote nadeel van Zweden.
Inderdaad een groot nadeel. En het land is ook zo belachelijk groot, het fietsen van die enorme afstanden is soms echt niet te doen.
Heb ook zelf voor een racefiets met ultralichte kampeerspulletjes gekozen, zo trap ik op een dag het dubbele aantal km's weg. En dat scheelt aanzienlijk. Er is wel een nadeel: het is verslavend, je kan niet meer terug naar die zware traktor en je mist de mooie onverharde weggetjes.

En Peter, even op je opmerking dat men zegt dat het fotograferen van personen zonder toestemming in Zweden verboden is: dat klopt (sinds 1 juli 2013) en op scholen geldt dit verbod al langer. Het is om het publiceren van kwetsende foto's en films op sociale media zoals Facebook en YouTube tegen te gaan.
En nu met de feestdagen zijn vooral scholen erg blij met dit zogenaamde verbod. Zoals het typische Zweeds lichtfeest (viering van de kortste dag van het jaar 13 dec.) met zoete meisjes met kaarsjes op hun hoofd, geverfde peperkoekhuisjes en dikke trolfiguurtjes met lantarentjes: schattige foto's en leuk om op Facebook te zetten maar niet iedereen is daar blij mee. Er zijn bv kinderen die niet herkend willen worden en er zijn kinderen met een beschermde identiteit.
Maar vooral hoopt men door deze wet het pesten en chanteren dmv sexueel getinte foto's een halt toe te roepen. Goede zaak want er is hierdoor vaak (vooral onder tienermeisjes) angst om nog naar school te gaan, veel depressiviteit en ook zelfmoord.
En filmpjes op bv Youtube zetten dat iemand in elkaar wordt geslagen, aangerand of op andere manieren wordt bedreigd is hierdoor ook verboden geworden.

Dus geen foto's meer op schoolfeesten, in kleedkamers, bij het douchen in zwembad/sportschool etc en ook niet zonder toestemming in privéleven of stiekem genomen. Op overtreding hiervan of publiceert men toch de foto's/film kan men een boete of celstraf krijgen.
Er is wel een uitzondering voor persfotografen, journalisten en politie.

Misschien een beetje offtopic, maar het kan geen kwaad dit te weten. Ja toch?
@Yopie
Als je komende zomer weer een stukje Kungsleden 'probeert', wil ik wel met je meelopen. Draag ik je spullen, verzorg ik je blauwe plekken en je geknakte ego :D
En natuurlijk maak ik af en toe een filmpje voor youtube...
wimmo17 schreef:@Yopie
Als je komende zomer weer een stukje Kungsleden 'probeert', wil ik wel met je meelopen. Draag ik je spullen, verzorg ik je blauwe plekken en je geknakte ego :D
En natuurlijk maak ik af en toe een filmpje voor youtube...
M'n spullen dragen, m'n blauwe plekken verzorgen en me ook nog voeren met chocolaatjes? Wow dat klinkt wel zeer aantrekkelijk!
Maar Youtube kan je natuurlijk op je buik schrijven. :D
Nee Wimmo, leuk bedacht maar deal gaat niet door!
wimmo17 schreef:....een redelijk saai land is om doorheen te fietsen. In elk geval het zuidelijk deel. Het 'wilde' Zweden ligt natuurlijk ook héél veel verder naar het noorden, en daar is fietsen ook wat lastiger........ Ze moesten erg veel lopen en duwen...
ook in midden-zweden kun je veel lopen en duwen :)
http://www.dirty-pages.nl/forum/viewtopic.php?t=60072
zelfs beren op de weg naar het schijnt
Leuk om dit hier te zien want op dit soort paden 'fiets' ik altijd. Soms tot m'n oksels in de modder of tot m'n knieën door een waterstroom (en heel soms languit in het koude water) maar altijd prachtig mooi!
Dit is voor mij ook het echte Zweden, het land waar je achter elke boom of rots een trol ziet .. mits je van de geijkte fietspaden afgaat.

En ook zuid Zweden zit vol met dit soort paden, het zijn meestal wandelpaden maar er zitten zeker ook mtb-paden tussen. De mtb-paden die ik ken (noord/midden zweden) zijn alleen wel erg zweeds, daar doen ze niet zo moeilijk over modder, rotsen en andere obstakels. En heb naast ski-pistes gewoond waar je helemaal je lol op kan, van 1000m naar beneden raggen en hopen dat je levend aankomt of van hoge rotsen knallen en 20m door de lucht vliegen (is niet echt mijn ding). In bv Åre in de provincie Jämtland, is een heus mountainbike park met 35 uitgezette paden (50km lang) en zo zit het land er vol mee.
Zelf heb ik liever de echte elandpaadjes waar ik in al die jaren nog steeds geen mens ben tegengekomen, lekker rustig dus. En als je weet waar de shelters en vogelhutten staan zit je ook in de winter goed, vooral die een dichte voorkant hebben. Sommige zijn gigantisch groot (met houten britsen en een kookkachel), maar de meeste hebben alleen een kachel of een vuurplaats.

Wat ik alleen niet begrijp is de Fatbike op dit soort paden, dat lijkt mij dus helemaal niets. Daar zak je toch juist mee door de blubber? en over rotsen en bomen klauteren is met een kleine MTB al een en al gevloek dus laat staan met zo'n vette fiets. Of zie ik dat verkeerd?
AB schreef:zelfs beren op de weg naar het schijnt
Beren zijn er zeker, circa 3.000 stuks. Heb een paar jaar in de provincie Dalarna gewoond waar circa 30 beren per 1.000 km2 leven dus ook in m'n tuin waren soms berensporen te zien. Maar als je bang bent moet je hard gaan fluiten of zingen, dan hoort de beer je aankomen en maakt hij zich uit de voeten. Dat zei toen mijn buurman en ik heb nog nooit een levende beer gezien dus het zou kunnen kloppen. :D
Robertjan schreef:Ik was in het begin even bang dat er een gebrek aan uitdagende paadjes zou optreden, maar dat werd later weer rechtgetrokken
Niet iedere vakantie heb je 'het geluk' om wilde avonturen mee te maken, zoals in 2010. En ook wordt gelukkig niet iedere vakantie je fiets gestolen.
Maar 2014 wordt weer een Schotlandjaar. Dus wie weet. :lol:
Travelmaster schreef:Enige -voor mij- minpuntje: geen foto's met de fiets erop, of foto's van je boeltje wanneer je was geïnstalleerd op de camping. Expres?
Deze foto niet gezien?

Afbeelding
En foto's van kampeerplekken maak ik eigenlijk alleen als de plek echt bijzonder is. En dat soort locaties had ik dit jaar niet.

Dit soort foto's bedoel ik.
Afbeelding
16 juni 2010
Yopie schreef:En Peter, even op je opmerking dat men zegt dat het fotograferen van personen zonder toestemming in Zweden verboden is: dat klopt (sinds 1 juli 2013)
Leuk dat je er even uitgebreid op in gaat. Maar ook hier was het onderschrift enigszins ironisch bedoeld. Zo'n mensenfotografeerverbod klinkt nogal mallotig als je je realiseert dat er per dag in Stockholm duizenden toeristen lopen te fotograferen die echt niet aan iedereen toestemming vragen.
Leuk, maar niet echt mijn kopje thee.

Peter
Die foto had ik inderdaad over het hoofd gezien Peter. Mooi werk!

En wat betreft die fatbike: daarmee zak je dus niet zomaar weg in de modder, hoewel er genoeg zijn die zullen zeggen dat smalle banden in de modder beter zijn (je zakt dan door de modder tot op de harde ondergrond). Het verhaal achter die fatbike is ook erg mooi: volledig titanium en zelf ontworpen dacht ik, inverted voorvork, etc. etc.
Peter M schreef:Leuk, maar niet echt mijn kopje thee.
Ik heb het niet over de fiets, maar over dit soort paden. :?:

Afbeelding

En ook de bagage is mij wat te spartaans. :roll:

Peter
Peter M schreef:
Peter M schreef:Leuk, maar niet echt mijn kopje thee.
Ik heb het niet over de fiets, maar over dit soort paden. :?:

Afbeelding

En ook de bagage is mij wat te spartaans. :roll:

Peter
Ja, dat ging wel wat ver. Ook voor de berijder, als ik het me goed herinner. Ik dacht dat het te maken had met storm of sneeuwval. Maar ja, blijkbaar kan dit gebeuren.