Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zuid-noorwegen met kind in fietskar - Forum Wereldfietser

zuid-noorwegen met kind in fietskar

Een vriendin en ik zitten erover te denken om van de zomer naar Zuid-Noorwegen te gaan (met de auto en de veerboot) en een dag of 10 te fietsen vanuit Kristiansand richting het westen en terug, enthousiast geworden door een artikel in de Op Pad van een tijdje geleden. Maar ik vraag me af of het haalbaar is om dat met trekkingfietsen en een fietskar (burley solo) te doen, qua steile wegen. We hebben goede fietsen, en redelijk wat conditie, maar zijn geen megasporters. De kar + kind (2 jaar) weegt al gauw 25 kilo en dan moet er nog bagage op de fiets. We streven er niet naar om grote afstanden af te leggen, maar we moeten wel tegen de bergen omhoog komen. Moeten afstappen lijkt me met een fietskar heel onhandig.
Wie heeft ervaring in dit gebied en kan ons adviseren? We kunnen natuurlijk naar Denemarken gaan, maar we houden zo van de bergen!
Vanuit Kristiansand naar het westen kom je flink wat steile klimmen en klimmetjes tegen. Goede fietsen voor dit gebied betekent vooral lichte versnellingen, zeker als je er een kar aan hangt. Maar ook dan is de kans op afstappen en lopen altijd aanwezig, zeker als klimmen niet echt je specialiteit is.
Misschien kun je hier op het forum eens zoeken naar 'fietsen Noorwegen' of naar de North Sea Cycling Route, die deels door het zuidwesten van Noorwegen loopt. Dan vind je vast gedetailleerde beschrijvingen van het fietsen in dat gebied.
Alles hangt af van je verzet en kracht. Zolang je in het zadel blijft zitten en het achterwiel grip heeft kan je in principe blijven klimmen mits je voldoende kracht hebt. Indien je fiets het toelaat is een tandwiel met 34 tanden achteraan en 22 vooraan een veilige combinatie om overal op te rijden.

Sowieso zijn er twee punten: fysieke conditie (trainen op hoge toeren -80-90 omwentelingen per minuut) en gewicht besparen op alles dat niet leeft. (tenzij wat er leeft ook wat lichter kan :-) )

Je kan ook overwegen om met een tandem te gaan, het gewicht van de kar wordt dan uitgesmeerd over twee personen, maar je moet wel wat op voorhand geoefend hebben. En de kapitein moet zich zeker voelen, want afdalen met een tandem met kar erachter gaat hard! (en dan bedoel ik echt hard, als je niet remt zit je al snel boven de 60 km/u)

PS: afstappen is inderdaad ten stelligste af te raden aangezien je zo'n fiets echt niet eenvoudig tegenhoudt.
Wij hebben ongeveer zoals hierboven beschreven heel wat door Europa gefietst met tandem en fietskar met hond (17kg), daarbij ook wel een en ander aan bergen gedaan, maar fietsen in Noorwegen hebben wij heel bewust nooit gedaan. Leek ons net wat te heftig (we zijn er inmiddels wel met de auto geweest - het is er adembenemend mooi - dat zeker). Met de kar achter 1 van de 2 fietsen lijkt me een nog minder zalig plan, tenzij je een top conditie hebt.

Wat betreft afstappen, dat kan wel degelijk ook met een fiets/tandem met kar er achter. Net als een stukje lopen - hoewel dat zeker wat zwaarder is dan zonder kar. Wij hadden dan wel als voordeel dat we in zo'n geval de hond uit de kar joegen en naast de fiets lieten lopen (wat we sowieso bij heftig bergop als tactiek hadden - ook fietsend). Wordt bij een kind van 2 natuurlijk wat lastiger...

Wat betreft afdalen: dat gaat op de tandem inderdaad heftiger dan op 1 fiets, maar als je een goede kwaliteit fiets hebt ligt deze wel als een tank op de weg (ik vind op hoge snelheid afdalen op een 'enkel' onbeladen fietsje echt minder tof dan op een volbepakt tandem met aanhang :-)).

Roef
Ik had geen kind bij me, maar van Kristiansand naar het westen was inderdaad regelmatig flink klimmen en - voor mij als slechte klimmer - af stappen en lopen. Als ik jullie was zou ik eens kijken of het geen optie is om de ferry naar Oslo te nemen. Van daaruit zijn denk ik fietsroutes te vinden die geschikter zijn.

Gerd
Sinds ik eens, op een flink besneeuwde en bevroren rallarvegen een free-lance journalist van het Batavus-blaadje ben tegengekomen, ben ik wat achterdochtig over enthousiaste artikelen in bladen als Op Pad.
Heel wat stukken Noorwegen zijn niet geschikt voor gezinnetjes met karren, zitjes en tientallen kg's bagage.

Zo'n vraag is eerder gesteld.

Voor het wegdek hoef je het niet te laten. Er ligt veel, goed asfalt, en het is eigenlijk nergens echt druk.
Je keuze wordt eigenlijk vooral bepaald door eigen conditie en gewenste route. Als je zware klimmen aandurft/-kunt en de off-road routes mijdt, dan is het te doen.

Westelijk van kritiansand liggen vooral veel fjorden en bergen. Wegen in de fjorden hebben als kenmerk dat ze allemaal met een forse helling beginnen. Meteen 10 á 15 % vanuit het haventje is geen uitzondering.

Ik begrijp de fascinatie voor het Noorse landschap, maar er zijn ook routes door zulk landschap die veel minder intensief zijn. Je komt dan vaak wel noordelijker uit dan kristiansand. Kijk eens op http://www.nasjonaleturistveger.no/no

Uit ervaring weet ik dat van deze routes Senja, vesterålen, lofoten, helgelandskysten en de atlantikershafsvegen goed te doen zijn voor minder getrainde fietsers.
Jaegen (in het gebied ten westen van kristiansand) lijkt me ook een prima optie.

Dit alles natuurlijk onder voorbehoud
Zorg voor een fiets in topstaat, want een goede fietsenmaker is in Noorwegen soms 3 dagen reizen.
En het weer is een niet te onderschatten factor. Het weer kan altijd de grote spelbreker zijn.
Met of zonder kar, zuid Noorwegen is niet makkelijk. Vooral de kustroute heeft vele steile wegen. De klimmen zijn niet zo lang maar erg zwaar. Het is vele malen makkelijker als je de rivierdalen of fjorden in de lengterichting volgt. Vanuit Kristiansand is dat het Setesdal Rv(9) en vanuit Larvik het Numedal (Rv40). Vanuit Oslo zijn er ook meerdere mogelijkheden, eventueel met een stukje trein. Overigens is de E6 tegenwoordig niet echt geschikt meer voor fietsers, te druk. In de omgeving van Røros is het makkelijk fietsen. Wij zijn daar afgelopen zomer amper hellingen tegen gekomen. Atlanterhavsvegen en Lofoten zijn nagenoeg vlak maar het weer zit daar wat vaker tegen dan bijvoorbeeld in het oosten. De Kystriksvegen (Rv17) is erg mooi maar iets minder vlak. Overigens kom je op de Rallarvegen regelmatig fietskarren tegen. Het mag daar dan wel eens koud zijn en er kan wat sneeuw liggen, de hellingen vallen erg mee (behalve Flåm-Myrdal dan). Het is meestal mogelijk om je fiets en kar in de bus en trein mee te nemen. Zo kan je de zwaarste stukken vermijden.

Frank
Ik zou het gaan proberen. Wij hebben toen onze oudste net geen 2 was, 7 weken op Nieuw-Zeeland gefietst. Daar zijn de wegen ook steil. Soms was het heel zwaar, maar toch goed te doen. Zorg dus voor een paar sterke fietsbenen, of een extra koppeling voor de kar zodat je kunt wisselen. Of, zoals wij gedaan hebben, een kinderzitje op de bagagedrager om te wisselen.
Hoi,

Wij hebben met onze zoon in de fietskar een paar keer gefietst in Noorwegen. Het is niet altijd even makkelijk, maar wel super leuk. Ik zou zeker gaan! Je kunt altijd kortere dagen maken of een dagje rust nemen tussendoor. De reis erheen met de boot is erg fijn. Wij nemen meestal de Colorline vanuit Kiel, dat is een chique boot met zwembad en al, een feest elke keer voor ons allemaal. Niet goedkoop trouwens, maar wel erg relaxte manier van reizen.
In Zuid-Noorwegen hebben we een iets andere route gefietst dan jullie van plan zijn, hier is ons reisverslag: http://claarenjoanne.blogspot.nl/2012/0 ... wegen.html

Inderdaad is noord of beter gezegd midden Noorwegen ook mooi fietsen, maar het is wel ver rijden met de auto... Lees hier ons reisverslag daarvan: http://claarenjoanne.blogspot.nl/2012/0 ... 17-in.html

Mocht je nog vragen hebben, mail gerust!
groet,
Claar
Wij hebben vele jaren met de kinderen gefietst, en ik heb solo ook in Noorwegen gefietst. Ik zou het niet doen omdat het ook zonder kar soms al zwaar klimmen is (en een kar maakt heel veel uit), omdat de afstanden tussen campings en dorpen met winkels af en toe gewoon veel te groot zijn (voor je kind is op deze leeftijd 30-40 km echt het maximum), en omdat het heel naar weer kan zijn (wat ga je doen als het drie of vier dagen onophoudelijk regent?).
Noorwegen is adembenemend mooi, maar ik zou nu maar gewoon lekker in bijvoorbeeld Frankrijk gaan fietsen.
Wim