Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Malaga en omgeving op de racefiets eind februari - Forum Wereldfietser

Malaga en omgeving op de racefiets eind februari

Goedemiddag,

Als eerste; beste wensen iedereen op het forum.

Ik wil graag in de voorjaarsvakantie (eind februari) een paar dagen gaan fietsen in de heuvels/bergen. Het liefst in een gebied met een minimum temperatuur van ongeveer 10 graden. Daarnaast wil ik kunnen verblijven in een leuke stad. Zo kwam ik bij Malaga uit. Ik heb daar twee vragen over die iemand hopelijk kan beantwoorden:)

- Zijn de wegen op de heuvels en bergen rondom Malaga (o.a. de Sierra Nevada) te befietsen, of ligt er sneeuw? En wat voor temperaturen kan ik verwachten hogerop?
- Is er een goede treinverbinding naar Granada; om daar de Sierra Nevada te befietsen?

Ik ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met bovenstaande vragen.

Alvast bedankt!
In Málaga is het nu overdag maximaal 18 -20 graden. Dit is wat warmer dan gebruikelijk in de winter. Deze waarden worden slechts korte tijd in de middag gehaald. Daarna gaat de temperatuur al weer vrij snel zakken.
Ga je echter de bergen in bij Málaga, dan is het meteen een stuk koeler. De minimum-temperatuur zakt hier duidelijk onder de 10 graden. Zodra je boven de 1000 meter komt, kun je ijsvorming hebben op de weg.
Sierra Neveda zou ik zeker nog niet doen in februari. De weg naar de Pico Veleta kan tot eind juni afgesloten zijn vanwege de sneeuw.
Ten westen van Ronda en Grazelema valt veel regen. Dit is de natste streek van Spanje.
Ik zou kiezen voor de streek tussen Almeria en Murcia. Dit is een vrij droge streek en de bergen zijn niet zo hoog, waardoor redelijk veel warme invloed vanaf de Middellandse Zee. Reken erop dat het 's morgens nog vrij lang fris kan zijn. De zon komt pas laat boven de bergen uit.
Je kunt kijken of je op Almería of Murcia kan vliegen.
Je kunt treinen vanaf Málaga, met een Media Distancia trein naar Bobadilla, vanaf Bodadilla fietsen naar Antequera. Van daaruit kun je met de trein naar Granada en Almería.
Mm oke. Almeria en Murcia zijn te duur voor mij om te vliegen, boven de 250 euro terwijl Malaga onder de 100 zelfs kan. En met de trein vanaf Malaga ben ik 3 uur verder dus dat is helaas ook geen optie:(

Stel dat ik de Sierra Nevada niet beklim, zou je de omgeving rond Granada dan aanraden? Of kan het daar onder de 1000 meter ook al vriezen/ijzelen in die tijd?

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie!
En zou je Lissabon en omgeving eventueel als beter alternatief (qua weer) kunnen aanraden?
VincentvanG schreef:En zou je Lissabon en omgeving eventueel als beter alternatief (qua weer) kunnen aanraden?
Het is lastig om met de fiets weg te komen vanaf de luchthaven van Lissabon. Ik zag alleen maar autosnelwegen. Heb vervoer geregeld naar het centrum. Ook Lissabon uitkomen met de fiets is moeilijk. De enige redelijke mogelijkheid vond ik de veerboten vanuit het centrum naar de overkant van de Taag. Van daaruit kun je redelijk weg fietsen. Ook in de oude benedenstad valt goed te fietsen.

Wellicht is Mallorca voor jou een optie. In februari trainen daar veel wielrenners.

Houd er wel rekening mee dat de prijzen voor de vluchten naar Spanje tijdens de voorjaarsvakantie snel kunnen stijgen.
En heb je toevallig ook ervaring met porto?

Mallorca leek me ook een goede optie, wel lange vliegreis. Maar ik zag dat de gemiddelde temperatuur daar eigenlijk lager is dan in Málaga, kan dat kloppen?
Of de Costa Blanca. Hier zie je van december tot februari o.a. veel profploegen trainen. Het klimaat is er prima, er zijn veel mooie en rustige routes, passen tot ca. 1000 meter, doorgaans ijsvrij. Veel wielrenners kiezen Altea of Calpe als standplaats, maar je kunt overal tussen Alicante en Denia terecht.
Vliegen naar Alicante of Valencia is vaak goedkoop met Transavia, Vueling of Ryan.

Het Atlantische klimaat van Portugal, zeker het noorden, lijkt me niet aanlokkelijk in februari.
Mallorca en Alicante zien er heel goed uit inderdaad. Mallorca lijkt me nog interessanter door wat op google maps lijkt op iets hoger gebergte, of valt dat mee ten opzichte van Alicante?
Maakt niet zoveel uit. De langste en hoogste klim vanaf de Costa Blanca is de Puerto de Tudons en die is ruim 1000 meter. De hoogste pas van Mallorca is ongeveer 850 meter.
Dan ben ik er bijna uit! Wat zouden jullie dan persoonlijk eerder aanraden qua uiterlijk van het landschap?
Ik ben er eigenlijk al over uit; Mallorca ziet er fantastisch uit. Heen en weer voor 50 euro. Ga dan ook lekker over een maand al, scheelt ook weer in de kosten. Nieuwe vraag daardoor: welke locatie voor het hotel raden jullie aan, in de stad of ergens anders?

In ieder geval alvast bedankt voor alle reactie's, supertips!
VincentvanG schreef:Ik ben er eigenlijk al over uit; Mallorca ziet er fantastisch uit. Heen en weer voor 50 euro. Ga dan ook lekker over een maand al, scheelt ook weer in de kosten. Nieuwe vraag daardoor: welke locatie voor het hotel raden jullie aan, in de stad of ergens anders?

In ieder geval alvast bedankt voor alle reactie's, supertips!
Met welke maatschappij vlieg je?
Informeer wel bij de luchtvaartmaatschappij naar de voorwaarden voor het meenemen van je fiets. Zorg dat het meenemen van je fiets goed wordt vast gelegd. Kan zijn dat je voor je fiets een stuk duurder uit bent dan de prijs voor je stoel.
Waar wil je overnachten? Je zit natuurlijk ver buiten het seizoen en in veel drukke badplaatsen in de zomer zit nu niemand. Veel rolluiken zijn naar beneden.
Kijk eens op zijn site waar bijvoorbeeld Fred Rompelberg zit. Bekijk de hotels op Mallorca eens op booking.com
Een hostal kan ook een optie zijn. Deze zijn wat kleiner dan hotels, vaak een stuk goedkoper, maar het comfort kan redelijk zijn. Let op bij een hostal in de stad. Sommige zijn op een bovenverdieping: lastig met je fiets!
Een Spaans ontbijtje is niet altijd een "fietsersontbijt". Zorg in dat geval voor aanvulling.
Je kunt via het Spaans Verkeersbureau in Den Haag een overzicht opvragen van alle accommodaties.
RyanAir, ga vandaag of morgen boeken. 50 euro per reis voor de fiets, dus goed te doen. KLM is duurder volgens mij. RyanAir is ook de enige die rechtstreeks vliegt volgens mij.

Ik weet dus nog niet zo goed waar ik wil gaan verblijven; Palma ziet er leuk uit, vooral door het ook nog oude deel. Ik hou niet zo enorm van de toeristische badplaatsen.. Aan de andere kant, die zijn nu natuurlijk niet zo druk zoals je zegt.

Er zijn veel goeie opties op Booking, moet dus alleen nog even kijken of Palma een goed uitgangspunt is om de bergen in te fietsen. Heb gelukkig al wat ervaring met fiets in hotels:)
VincentvanG schreef:RyanAir, ga vandaag of morgen boeken. 50 euro per reis voor de fiets, dus goed te doen. KLM is duurder volgens mij. RyanAir is ook de enige die rechtstreeks vliegt volgens mij.

Ik weet dus nog niet zo goed waar ik wil gaan verblijven; Palma ziet er leuk uit, vooral door het ook nog oude deel. Ik hou niet zo enorm van de toeristische badplaatsen.. Aan de andere kant, die zijn nu natuurlijk niet zo druk zoals je zegt.

Er zijn veel goeie opties op Booking, moet dus alleen nog even kijken of Palma een goed uitgangspunt is om de bergen in te fietsen. Heb gelukkig al wat ervaring met fiets in hotels:)

Transavia vliegt pas vanaf april op Mallorca.
RyanAir gelukkig nu al:)
Een Spaans ontbijtje is niet altijd een "fietsersontbijt".
Dat klopt. Daarom zie je dat Spaanse fietsers onderweg bij een bar langs gaan voor een almuerzo, soms met wijn of bier… Het is een typisch Spaans gebruik, tussen het ontbijt en de lunch in, meestal tussen 10 en 11 uur.
Jan Eleveld schreef:
Een Spaans ontbijtje is niet altijd een "fietsersontbijt".
Dat klopt. Daarom zie je dat Spaanse fietsers onderweg bij een bar langs gaan voor een almuerzo, soms met wijn of bier… quote]

"Una caña" of "un tubo"?
VincentvanG schreef:RyanAir, ga vandaag of morgen boeken. 50 euro per reis voor de fiets, dus goed te doen. KLM is duurder volgens mij.
Klopt, wel €5 meer. Dat heb je er al uit door niet in een hotel te slapen maar te kamperen (al dan niet op een camping). Maar geen idee hoe de rest van de prijzen is en of zij rechtstreeks vliegen.
Ik vlieg nu rechtstreeks:) Kampeerspullen mee vind het achterwiel van m'n racefiets niet zo leuk.. Heb lekker een hotelletje in palma geboekt!
VincentvanG schreef:Ik vlieg nu rechtstreeks:) Kampeerspullen mee vind het achterwiel van m'n racefiets niet zo leuk.. Heb lekker een hotelletje in palma geboekt!
Volgens mij is er geen camping meer op Mallorca.