Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lowrider voor een 29" Mountainbike met verende voorvork?? - Forum Wereldfietser

Lowrider voor een 29" Mountainbike met verende voorvork??

Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een lowrider die past op een 29 ich mountainbike met verende voorvork. Het is gebleken dat dit nogal een moeilijk verhaal wordt. Is er hier iemand die me verder kan helpen en welke mogelijkheden er zijn. Ik kom er niet meer uit. Alvast bedankt! Dit is mijn nieuwe fiets voor als je extra info nodig hebt.

http://www.mtb-racefietsen.nl/29inch/ha ... rettyPhoto
Old Man Mountain Ultimate Lowrider past hierop.

Afbeelding
Je verpest het gedrag van zo'n vork door een drager met tassen op de as en aan de voorvorkpoten vast te maken. De vork is ontworpen om de massa van het voorwiel en vorkpoten (zeg 2,5-3 kg) snel heen en weer te kunnen laten bewegen bij oneffenheden in de ondergrond. Kijk maar eens op YouTube naar filmpjes van MTB wielen tijdens een rit. Die snelle op- en neergaande bewegingen over enkele centimeters resulteren in zeer hoge versnellingen: bidons die op de voorvorkpoten zijn bevestigd worden gemakkelijk als projectielen de lucht ingeschoten.
Door een massa van 5-10 kg aan de as vast te maken wordt de vork ver buiten zijn ontwerpgebied belast. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het schadelijk is voor de vork. Maar zeker is dat er indirekt schade en gevaar kan ontstaan als dingen losschieten en tussen je wielen komen: zie http://www.bikepacking.net/forum/index. ... 135.0.html

De enige goede voorvorkdrager is er een die op de vorkkroon wordt vastgezet, zoals de Tubus Swing. Hij wordt niet meer gemaakt, maar is tweedehands nog wel te krijgen.
Over de krachten die op de vork komen, zou ik mij geen zorgen maken, de krachten zijn relatief klein tov zo'n vork te verwerken krijgt tijdens een rondje downhillen. Of het gewicht aan de vorkpoten hangt of erboven maakt volgens mijn inzicht voor de belasting van de vorkpoten geen verschil.

Wel is het absoluut zo dat het beter is om het gewicht geveerd te hangen op een geveerde fiets, de voorvering heeft een groter niet opgehangen gewicht en zal dus inderdaad niet optimaal veren, In hoeverre je dat nodig hebt, moet je zelf bepalen, als je vooral verhard gaat rijden met de lockout aan maakt dat helemaal niets uit.

Laat je niet verleiden tot goedkopen oplossingen die klemmen op de vorkpoten, te hard aandraaien en je knijpt de cilinder van je vering wat toe. Vind je bij de dragers je zin niet, Overweeg dan de extrawheel of de BOB yak, beide nog geschikt voor het lichtere offroad werk.
Er zijn eigenlijk vier oplossingen: deze OMM lowrider, een OMM hoge drager (eveneens niet afgeveerd), de FAIV afgeveerde lowrider (duur en complex) en de Tubus Swing (maar die doet zijn naam eer aan want het gewicht zit te ver naar voren). Iedere oplossing heeft voor en nadelen. Zelf zou ook ik voor deze Tubus Lowrider gaan: simpel en degelijk.
Maar het kan ook anders: waarom probeer je je bagage niet zover te reduceren dat je geen voortassen nodig hebt? Zolang je het niet hebt over expeditietochten is dat in Europa goed mogelijk. Geveerde voorvorken blijven altijd wat slap, en veel moderne mtb's zijn evenmin ontworpen voor een stevig bagagegewicht. Lichter rijdt heus lekkerder, zeker off road.
Wim
Heb zelf deze drager van Cargo.
Hier is die te koop:
http://www.biketotaalgorinchem.nl/websh ... zwart-laag
PimvandenHeuvel schreef:Heb zelf deze drager van Cargo.
Hier is die te koop:
http://www.biketotaalgorinchem.nl/websh ... zwart-laag
Cordo bedoel je toch?
Bedankt allemaal voor het meedenken! De bedoeling is om in Nederland te blijven en het zal vooral verharde wegen zijn met de lock erop. De Cordo past niet op een 29" er. Deze drager paste wel op mijn 26" maar moet nu dus voor een alternatief. De Old Man Mountain Ultimate Lowrider geeft me i.g. een mogelijkheid, maar wel erg duur en niet een super vormgeving. Als er nog meer tips zijn.. graag! :)
Ottjer schreef:Bedankt allemaal voor het meedenken! De bedoeling is om in Nederland te blijven en het zal vooral verharde wegen zijn met de lock erop. De Cordo past niet op een 29" er. Deze drager paste wel op mijn 26" maar moet nu dus voor een alternatief. De Old Man Mountain Ultimate Lowrider geeft me i.g. een mogelijkheid, maar wel erg duur en niet een super vormgeving. Als er nog meer tips zijn.. graag! :)
De Cordo is er toch ook voor 28" wielmaten? Dat moet dan toch ook gaan passen met een 29er?

Maar als het toch voor Nederland is, kan je de voordrager dan niet gewoon achterwege laten? (Zoals Wim al zei.)

Ik wilde nog een starre 29er vork suggereren, maar als de OMM buiten je budget is gaat een starre vork i.c.m. een voordrager dat ook zijn.
Fanman schreef:
Ottjer schreef:Bedankt allemaal voor het meedenken! De bedoeling is om in Nederland te blijven en het zal vooral verharde wegen zijn met de lock erop. De Cordo past niet op een 29" er. Deze drager paste wel op mijn 26" maar moet nu dus voor een alternatief. De Old Man Mountain Ultimate Lowrider geeft me i.g. een mogelijkheid, maar wel erg duur en niet een super vormgeving. Als er nog meer tips zijn.. graag! :)
De Cordo is er toch ook voor 28" wielmaten? Dat moet dan toch ook gaan passen met een 29er?

Maar als het toch voor Nederland is, kan je de voordrager dan niet gewoon achterwege laten? (Zoals Wim al zei.)

Ik wilde nog een starre 29er vork suggereren, maar als de OMM buiten je budget is gaat een starre vork i.c.m. een voordrager dat ook zijn.


Nee deze drager past niet helaas, zonder drager is voor ons geen optie met 2 kinderen heb je altijd extra bagage. Een kar is geen optie voor ons.
Ik zou voor een OMM Sherpa gaan.

http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm


Stevig en kwaliteit.
Als ik zo alles bij elkaar genomen optel dan denk ik dat de Old Man Mountain de beste optie voor dit moment is. Bedankt voor het meedenken allemaal!!

http://www.vakantiefietsshop.nl/voordra ... rager.html
Ook ik denk dat de Ultimate Lowrider vermoedelijk de beste keus is. Bestel hem rechtstreeks bij de importeur (m-gineering) en je krijgt iemand aan de telefoon die je ook kan vertellen hoe je hem moet monteren, als dat problemen geeft.
Wim