Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe vast moet een stuur aan de vork zitten? - Forum Wereldfietser

Hoe vast moet een stuur aan de vork zitten?

Vast een domme vraag, maar toch: Hoe vast moet een stuur aan de vork zitten?

Ik vraag dit omdat ik het gevoel heb dat ik mijn stuur zonder al te veel kracht kan draaien (bijv voor fietstransport), terwijl ik de inbusbout echt niet verder kan aandraaien. Zou het stuur dan ook niet supervast moeten zitten?

N.B. Er zit geen speling in het stuur.
willem.m schreef:Vast een domme vraag, maar toch: Hoe vast moet een stuur aan de vork zitten?

Ik vraag dit omdat ik het gevoel heb dat ik mijn stuur (ahead) zonder al te veel kracht kan draaien (bijv voor fietstransport), terwijl ik de inbusbout echt niet verder kan aandraaien. Zou het stuur dan ook niet supervast moeten zitten?

N.B. Er zit geen speling in het stuur.
Hoi Willem,

Het draaien van het stuur ten opzichte van het wiel zet je vast met de inbusbouten van de stuurpen. Meestal zijn dit er twee. Als je deze echt niet meer vaster krijgt, dan kun je beter een beter passende stuurpen kopen. De inbusbout bovenop de ahead is om de lagers te stellen en daar moet je niet veel kracht bij gebruiken.

Sjirk
Een lager met speling gaat langer mee dan een lager wat te strak staat afgesteld.
Bij mij kan ik je de vulbussen, welke gebruikt worden om de stuurnok op hoogte te zetten, met de hand draaien.
ok dank!

ik heb toch geen ahead, maar zo'n ding uit 1 stuk (http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3041). 1 boutje dus maar.
mmmmm, dan ben ik overvraagd. Ik ken alleen dat het omgekeerde voorkomt bij die dingen. Vastgeroest dus.

Je kunt 'm eruit halen en kijken of het schroefdraad van de bout niet te kort is zodat het niet gaat lukken om hem verder vast te draaien. Je kunt dit dan niet elegant verhelpen door bovenin een iets oversized moer als ring te gebruiken, zodat de bout er boven iets uitsteekt. Of een andere bout / stuurpen kopen.

Sjirk
Er moet ziets op de buis van je voorvork zitten.
Hier beide systemen.
Heb je al geprobeerd 'm bijna helemaal los te draaien, een tik op de bout te geven, en 'm dan weer aan te draaien? Zo ging dat "vroeger" als je 'm weer vast wilde draaien. Het werkt met een soort wig van binnen.
willem.m schreef:ok dank!
ik heb toch geen ahead, maar zo'n ding uit 1 stuk (http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3041). 1 boutje dus maar.
Je hebt een traditioneel balhoofdstel.
Het lijkt er inderdaad op dat de draad op de bout te kort is, laten we hopen dat dat het is.
Is dit probleem er altijd geweest?
Zet als test het stuur eens 5 cm hoger of lager? Is het stuur dan wel gemakkelijk vaster te draaien. Ik hoop van niet.
Het best maak je de zaak even los. Als je geluk hebt kun je na het losdraaien van 2 à 4 boutjes het stuur direct van de stuurpen aftillen. Daarna kun je na het losdraaien van de genoemde inbusbout de pen eruit trekken. Als je het aantal slagen telt kom je er zo achter of de draad te kort is.
Als dat niet zo is moet je de buis van de vork gaan inspecteren. Schoonmaken doe je nu toch al.

Bij het opnieuw monteren van het stuur op de stuurpen let je op dat je de 2 à 4 boutjes om en om en eneven ver aandraait, anders vernaggel je de boel.

Als het goed is kun je het stuur vrij gemakkelijk té vast monteren. Het stuur mag bepaald niet zomaar gaan draaien, maar bij een ongeval moet het wel kunnen draaien zodat er geen dingen onnodig gaan breken.

Leon
Leon schreef:Is dit probleem er altijd geweest?
Volgens mij niet. De enige keren dat ik aan die bout zit is bij fietstransport in het vliegtuig. Ik kon 'm in mijn herinnering goed vastzetten. Alleen toen ik een paar maanden geleden een glijder maakte over de nieuwe gladde stoeptegels in Nijmegen viel het me op dat het stuur gedraaid was terwijl ik niet echt hard viel.
Leon schreef:Als het goed is kun je het stuur vrij gemakkelijk té vast monteren. Het stuur mag bepaald niet zomaar gaan draaien, maar bij een ongeval moet het wel kunnen draaien zodat er geen dingen onnodig gaan breken.
Kijk dat bedoel ik. Ik kan nu het stuur nu niet té vast monteren. Op zijn allerstevigst aangedraaid kost het me niet erg veel moeite om op de traditionele manier (stuur in de hand en schoenen aan weerszijden van het wiel) het stuur te draaien.
Achterhaal de oorzaak voordat je er weer mee gaat fietsen.
Als de vorkbuis stuk aan het gaan is wil je dat weten voordat de breuk volledig wordt.
Leon
Dat moet inderdaad niet mogelijk zijn. Kijk of je je voorvork eruit kunt halen om te zien of je stuurbuis aan het scheuren is. Wat Leon zegt, dus.
Ouderwetse stuurpennen met een expander-bout mogen niet te makkelijk gedraaid kunnen worden, dat zou gevaarlijk zijn bij te (krachtig) sturen; en is inderdaad wellicht een indicatie dat er ietrs mis is. Maar helemaal muurvast krijg deze daarentegen niet, tenzij je echt te vast aandraait met als gevolg dat de expander de binnenbalhoofdbuis forceert en laat uitzetten.

Bij een heel harde val/veel kracht moet draaien dus meestal wel gebeurd zijn. Denk aan de klassieke stadse fietsen : voorwiel tussen je knieen klemmen en aan stuur draaien zorgt ervoor dat je het stuur recht kunt zetten. Het stuur is nu eenmaal een flinke hefboom, en de expander en stuurpen verbinding in de buis is rond in rond.

Klemming bij ahead is dubbel en beter, namelijk een 'expander in de binnenbalhoofdbuis, en een (bij voorkeur) dubbele klemming van de ahead voorbouw buitenom de binnenbalhoofdbuis.
Het probleem is ontstaan nadat je het stuur eens had losgedraaid voor transport. Draai de inbusbout weer een eindje los, tikje geven en het stuur met pen en conus eruit tillen. Er gaat blijkbaar iets mis daar onderin, misschien zit de spie naast z'n spiebaan of gaat de conus om andere redenen niet goed in de pen.
Ik hoop voor je dat het zo simpel is.

Frank