Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets en GPS - Forum Wereldfietser

Fiets en GPS

Beste Wereldfietsers,

Wie heeft er ervaringen met het fietsen met GPS in niet-Europese landen waar je vaak alleen maar kaarten kunt krijgen met een schaal van 1:1.000.000.......
We gaan er dan even van uit dat we geen routes kunnen downloaden en we niet aan stafkaarten kunnen komen.

Naar mij insziens heb je in dit soort situaties weinig aan GPS maar graag hoor ik ervaringen van mensen die een geheel andere mening hebben.

Groetjes,
Marco

Marco,

Ik neem over een week of 6 een GPS mee naar Australie, samen met een 50 tal kaarten 1:250.000.

De GPS zal ik voornamelijk meenemen om mijn positie te bepalen. Vooral als je in "the middle of nowhere" zit en geen aanknopingspunten in de omgeving hebt om te bepalen waar je zit is zo'n ding naar mijn mening, juist, erg handig!!
In europese landen, waar op bijna elke hoek van de straat een equavilent van een "ANWB" bord staat lijkt me zo'n GPS een beetje overbodig, tenzij je een GPS-route volgt natuurlijk.

Ergens in september zal ik wel over mijn ervaringen met mijn GPS (eTrex Summit) berichten.

Groetjes,
Martin 8)

Hoi Martin,

Klopt helemaal. Met kaarten van 1:250000 én met de juiste kaartschaal die ook door de gps wordt herkend, is gps een goed hulpmiddel.

Helaas fietsen we vaak in gebieden waar goed kaartmateriaal erg schaars is. De laatste tijd heeft het Amerikaanse leger de uitgifte van stafkaarten van verschillende landen verboden zodat ook deze informatiebron is opgedroogd.

Blijft over een (goede) kaart van 1:800.000. Maar bij positiebepaling met GPS moet je je positie op de kaart volgens mij wel héél nauwkeurig uitmeten om je lokatie te bepalen.........tenminste.......dat denk ik.
Maar graag hoor ik meningen van andere reizigers.
We duiken steeds vaker voor langere tijd de "bush" in en tot nu toe gaat het altijd goed maar met een goede plaatsbepalingtool hebben we natuurlijk meer mogelijkheden.

Marco

PS: voor ons werk ontwikkelen we veel toepassingen voor het gebruik van gps maar dit gaat om nauwkeurige plaatsbepaling in een westerse (lees=goed georganiseerd en gedocumenteerde) maatschappij

Terwijl ik op zoek was naar gedetaileerde wegenkaarten voor Thailand kwam ik een een file tegen met een heleboel GPS waypoints van dat land.
Ik heb totaal geen ervaring met GPS maar anderen kunnen wellicht zeggen of ze van enig nut zijn.
Het is wel een site van gemotoriseerde fietsers maar dat mag de pret niet drukken.
http://groups.yahoo.com/group/bkkriders/
Het staat onder de files en heet thaiplace.zip.
Zijn er eigenlijk mensen die ervaring hebben met GPS in die omgeving?

Ik ben (met de motor) naar Marokko geweest, en heb daar veel van mijn GPS gebruik gemaakt.

Ik ben over verschillende pistes en door de woestijn gereden, en door de woestijn. Ik had alleen een marokko overzichtskaart bij me, en een reisgids.

Een piste is het voorbeeld van een weg waar geen kaarten van zijn.
Ik had wel wat beschrijvingen uit reise-knowhow (In het duits, maar de beste reisgids voor de eigen-vervoer reiziger), met een paar waypoints van o.a. waterputten en afslagen, maar dit was minimaal.

Nu een andwoord op je vraag.

Je kunt op je GPS zien waar je vandaan komt, en hoe je bent gereden. Dit in combinatie met je compas (ik heb een Garmin-summit met ingebouwd compas, dus je hoeft niet te bewegen om het noorden op je GPS correct te hebben) weet je dus waar je ongeveer moet zijn.

Je kunt (weer alleen met de summit) een punt pijlen zoals je dat met een kompas zou doen.

Dus als je geen kaart heb, en weet dat je naar het NNO moet reizen, zo'n 100 kilometer verder, richt je je GPS op het NNO, zeg make waypoint 100km hier vandaan en je GPS zal naar dit punt blijven wijzen. Dus ook als je om bergen, meren (en checkposts :) ) heen moet.
Een normaal compas zou je dan niet meer op de juiste plek aankomen.

Ik heb de summit gekocht voor de hoogtemeter en het electronisch kompas. In nederland zit ik wel eens te balen dat ik er geen kaartje in heb. Maar voor in marokko had ik wat waypoints erin gezet waar ik wist waar ik langs zou komen. (en handmatig invoeren vanuit het boek)

Ik heb ondertussen veel waypoints verzameld van internet, deze zijn handig om je een beetje te orienteren in een gebied, (bv. Ik wil richting een bepaalde stad rijden.... maak niet uit welke wegen ik pak, als ik maar die richting uit blijf gaan)

Van welke landen wil je wat waypoints hebben, een voorbeeldje van mijn voorraad :
......
Turkmenistan 2132 cities
Turks and Caicos Islands 113 cities
Tuvalu 142 cities
Uganda 6841 cities
Ukraine 43441 cities
United Arab Emirates 1219 cities
....

zo heb ik alle landen op aarde

Als je verder nog vragen heb, hoor ik dat graag.....

Arjan (& Els)

ps. Toen met de motor(fiets), nu meestal op eigen kracht op een tweewieler.

http://www.travel.to/wereld