Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJsland vliegen of ferry - Forum Wereldfietser

IJsland vliegen of ferry

Ik twijfel...
Eens reisde ik met een huurauto rond Ijsland en zag toen de fietsers opbeuken tegen de wind. Ik heb ze toen beklaagd.
Maar het land is zó mooi, en ik wil meer zien dan de ringweg en fietsen is mijn hobby.
Ik overweeg om volgend jaar met de fiets het binnenland aan te doen.
De vluchtprijzen met Icelandair of de ferry overzetprijzen liggen dicht bij elkaar. Gezien ik tijd heb gaat mijn voorkeur naar de overzet.

Wanneer boek ik die het best? Of is het ook mogelijk om dit ter plaatse te boeken voor de afvaart????
(vraagje voor Christoffel?)

Dank,
Vliegen via londen is een stuk voordeliger. Je zit dan wel met een overstap.

Groet, Kees
Ik ben afgelpen zomer met Wow Air vanuit Düsseldorf gevlogen naar Reykjavik - was beduidend goedkoper dan Icelandair.
Ik heb deze zomer de ferry genomen. Meen me te herinneren dat ik zo rond deze tijd geboekt heb. Ferry zit in de zomermaanden aardig vol met toeristen, zeker de budgetaccomodatie was volgeboekt.

Pro en contra van de boot:
Pro:
- minder stress
- minder schadelijk voor het milieu
- mogelijkheid tot bezoek Faeroer. Faeroer is wel een leuke plek om eens geweest te zijn. Torshavn is vaak mistig, maar eens je de heuvel over bent fiets je in een zeer aardig landschap. Tip: als je in juli de Faeroer bezoekt, kijk dan eens op www.uefa.com of er geen ChampionsLeague wedstrijd tegen de kampioen van Andorra of San Marino is :) .

Contra:
- budgetaccomodatie is zeer spartaans. De maaltijd die je bij de boeking moet nemen is vergelijkbaar met wat je in een studentenrestaurant krijgt.
- Hirtshals is moeilijk te bereiken met het OV. Ik ben vrijdagmorgen om 4u vertrokken in Brugge om er zaterdagmorgen rond 10u aan te komen.
- In Seydisfjordur mag je dadelijk bergop fietsen :)
Je vraag is niet duidelijk:
- de titel suggereert dat we je helpen met het nemen van een beslissing: ferry of vliegtuig
- vervolgens kies je voor de ferry en vraag je om advies over de opstapplaats

Wat is dus je vraag?
manis schreef:Ik ben afgelpen zomer met Wow Air vanuit Düsseldorf gevlogen naar Reykjavik - was beduidend goedkoper dan Icelandair.
Wow Air vliegt ook vanaf Schiphol. De prijzen zijn inderdaad aanmerkelijk goedkoper dan Icelandair. Ook de fietsprijs is redelijk (€ 27,-). En - dat vind ik ook heel prettig - je kunt als je een beetje kan schuiven met vluchtdata gunstige aankomst- en vertrektijden regelen.

Gerd
Even terzijde, welke ferry heb je al precies gevonden? Ik heb al een paar keer gezocht naar een gemakkelijke manier om Ijsland per boot te bereiken maar vooralsnog heb ik geen succes.
stef schreef:Even terzijde, welke ferry heb je al precies gevonden? Ik heb al een paar keer gezocht naar een gemakkelijke manier om Ijsland per boot te bereiken maar vooralsnog heb ik geen succes.
De enige ferry vanuit Denemarken naar IJsland: http://www.smyrilline.com/Our-Destinations-15227.aspx

Gerd
wel de twijfel zit in twee zakens:
1° al of niet IJsland (alleen per fiets door het binnenland)
2° ferry of vliegtuig

en inderdaad de titel suggereert het tweede.
Gezien ik geen wezenlijk verschil vond in prijs tss ferry en vliegtuig, had ik dus een voorkeur de ferry en mijn vraag was of deze boeking vroeg moet gebeuren.
Veel dank voor de de informatie over WOW Air, die inderdaad veel goedkoper is en me kan doen besluiten van toch het vliegtuig te nemen. Voor mij het best vanuit Parijs.

Kan men bij boeking bij WOW Air op internet ook de fiets opgeven? Dit vind ik niet...
Alvast al dank voor de info. Ondertussen zoek ik wat de reviews zijn over WOW Air.

Piet
cabonga schreef:Kan men bij boeking op internet ook de fiets opgeven?
Ja. Let wel, Wow is een budget-mij waarbij je ook je gewone bagage apart moet betalen. maar ook dan zijn ze veel goedkoper dan Icelandair.

En of je naar IJsland moet gaan? Natuurlijk, zelfs als je niet door het binnenland gaat. Ik help je alleen hopen dat je wat beter weer hebt dan ik.

Gerd
Ik ben in 2010 met de trein en vervolgens met de ferry naar IJsland geweest. Dit is een hele lange rit (vooral op de terugweg... ), maar ik ga het de komende zomer weer net zo doen. Ik kan de trein en de ferry goed in mijn eentje doen. Het vliegtuig geeft mij veel te veel stress en gedoe en ik heb er geen ervaring in met fiets (wil ik alleen opdoen met iemand die dit al eens eerder gedaan heeft). Dan maar langer reizen!
Mijn ervaring was dat de heenreis per boot leuker is dan de terugreis. Dan heb je alles gehad (bijna dan) en dan duurt het heel lang allemaal. Ik kwam op zondag aan in Denemarken en ik vond de informatievoorziening op de soms verlaten stationnetjes een beetje teleurstellend. Alles zat dan dicht en ik stond er alleen voor en het duurde allemaal wel heel lang. Ik moest dus ook op een Duits station de nacht doorbrengen omdat de grenzen 'gesloten' zouden zijn. Nouja, misschien was dat toen alleen en zal het komende zomer wel weer anders gaan. Wellicht reserveer ik een terug ticket van te voren. Lijkt me een goed plan nu ik er zo over nadenk. Maar owee als ik de boot zou missen....

Een optie zou ook kunnen zijn om heen de ferry te pakken en terug het vliegtuig. Of andersom...

In 2010 meerde de ferry af in het Deense Hanstholm. Nu niet meer? De trein reed tot het zuidelijker gelegen Thisted, en vanuit daar was het zo'n 20 km fietsen naar de camping van Hanstholm.

Ik vind de ferry-aankomst in Seydisfjordur helemaal super. Een lekker afgelegen dorpje in een fjord wat ik wel mag. Vervolgens mag je vanaf zeespiegel ruim 600 meter omhoog over een bergketen, om vervolgens via haarspeldbochten weer af te dalen naar Egilstadir. Ik heb er al weer zin in :)