door
Wim » za 28 dec, 2013 12:26
Voor zulke gevallen hebben we toch juist de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser? Zoals ik eerder al aangaf is het meeste onderhoud aan slijtonderdelen eigenlijk vrij simpel. Je hebt er noch veel technische kennis, noch veel gereedschap voor nodig. Voor veel mensen is het toch vooral zaak even die drempel over geholpen te worden. Dan is onderhoud ineens weer wel rendabel - en kun je onderweg ook uit de voeten. Bovendien zijn er tegenwoordig op YouTube etc ongelooflijk veel handige filmpjes te vinden voor elk probleem.
Maar om welke reparaties en om welk onderhoud gaat het hier? Er werd een dynamo genoemd. Als het om een gewone banddynamo gaat is het antwoord dat een nieuwe de snelste en goedkoopste oplossing is: een AXA HR als het goedkoop moet, of een B&M Dymotec 6 als het ietsje duurder mag. Bij naafdynamo's wordt het een ander verhaal. De oudere naafdynamo's van Shimano waren niet geweldig, net zomin als de nieuwe budget modellen, en daarbij zou ik goed kijken of een heel nieuw wiel niet een beter alternatief is. De duurdere nieuwe modellen zijn veel beter, maar kunnen als ik het goed begrijp slechts aan een kant onderhouden worden. De interne bedrading schijnt kwetsbaar te zijn. Van een SON naafdynamo moet je afblijven. Ze geven heel weinig problemen, maar als er iets is kun je het niet zelf, en je fietsenmaker ook niet (echt niet, wat hij ook mag denken). Schmidt/M-gineering wel overigens.
Wim