Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvoornemens 2013: Europa compleet maken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsvoornemens 2013: Europa compleet maken

Rutger schreef:Ik ben benieuwd naar de complete lijst van Europese landen. Hoeveel zijn het eigenlijk?
Op Wikipedia staat een mooie lijst van maar liefst 54 landen als ik goed heb geteld, waarin zelfs Transnistrië niet ontbreekt.
peter de rijk schreef:
Rutger schreef:Ik ben benieuwd naar de complete lijst van Europese landen. Hoeveel zijn het eigenlijk?
Op Wikipedia staat een mooie lijst van maar liefst 54 landen als ik goed heb geteld, waarin zelfs Transnistrië niet ontbreekt.
En dan zijn Engeland, Wales en Schotland nog niet eens genoemd als aparte landen, maar gezamenlijk als Verenigd Koninkrijk...

Grappig trouwens dat de Europese landen Cyprus, Armenie en Groenland geografisch gezien niet op het Europese continent liggen :) En sommige liggen op 2 continenten (bekendste geval is Turkije uiteraard)...

Het zijn eigenlijk belachelijk veel landen voor zo'n klein stukje aarde...
Ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, en Denemarken liggen geografisch op meerdere continenten. Frankrijk ligt zelfs op drie continenten.
bert sitters schreef:Ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, en Denemarken liggen geografisch op meerdere continenten. Frankrijk ligt zelfs op drie continenten.
Dat klopt, al hebben de overzeese gebiedsdelen van bijvoorbeeld Nederland wel een aparte naam. Er is niemand die dat 'Nederland' noemt. Dit in tegenstelling tot de twee delen van Turkije die over Europa en Azie verdeeld zijn, die heten allebei gewoon Turkije...
Henrie schreef:
bert sitters schreef:Ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, en Denemarken liggen geografisch op meerdere continenten. Frankrijk ligt zelfs op drie continenten.
Dat klopt, al hebben de overzeese gebiedsdelen van bijvoorbeeld Nederland wel een aparte naam. Er is niemand die dat 'Nederland' noemt. Dit in tegenstelling tot de twee delen van Turkije die over Europa en Azie verdeeld zijn, die heten allebei gewoon Turkije...
Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn hebben de status van Nederlandse gemeente en er zit geen bestuurslaag met een aparte naam meer tussen. Men mag daar ook kiezen voor de Nederlandse Tweede Kamer. Voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten is dit anders.
bert sitters schreef:Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn hebben de status van Nederlandse gemeente en er zit geen bestuurslaag met een aparte naam meer tussen. Men mag daar ook kiezen voor de Nederlandse Tweede Kamer. Voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten is dit anders.
Dat weet ik wel, maar er is volgens mij geen inwoner van Bonaire, Saba en Sint Eustatius die zal zeggen dat ze in Nederland wonen. Zou ook wel een beetje verwarrend zijn...
Henrie schreef:
bert sitters schreef:Bonaire, Saba en Sint Eustatius zijn hebben de status van Nederlandse gemeente en er zit geen bestuurslaag met een aparte naam meer tussen. Men mag daar ook kiezen voor de Nederlandse Tweede Kamer. Voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten is dit anders.
Dat weet ik wel, maar er is volgens mij geen inwoner van Bonaire, Saba en Sint Eustatius die zal zeggen dat ze in Nederland wonen. Zou ook wel een beetje verwarrend zijn...
Dat zou dan wel zo kunnen zijn, maar formeel zijn deze eilanden onderdelen van Nederland. In mijn paspoort staat een stempeltje Saba(NL).
Op de site landenverzamelaars.nl
staan onder Europa 59 landen opgesomd

.......................voor wat het waard is: er zijn andere landenverzamelaars-sites die bij geheel andere aantallen uitkomen. En dan nog: een land als China (en daar fietsen) kan je toch niet vergelijken met Vaticaanstad (en daar fietsen) toch?
Theo B schreef:Op de site landenverzamelaars.nl
staan onder Europa 59 landen opgesomd

.......................voor wat het waard is: er zijn andere landenverzamelaars-sites die bij geheel andere aantallen uitkomen. En dan nog: een land als China (en daar fietsen) kan je toch niet vergelijken met Vaticaanstad (en daar fietsen) toch?
Een land is een land en het ene land is een stuk groter dan het andere land.
Wat is de omvang van Nederland ten opzichte van Australie? Wie het kleine niet eert...........................
Je kunt je ook storten op Franse departementen, Nederlandse gemeenten of zoals er veel doen zoveel mogelijk fietsrouteknooppuntennetwerkknooppunten. (of in spatienederlands: fiets route knoop punt en net werk knoop punt en)
Leon
Leon schreef:Je kunt je ook storten op Franse departementen, Nederlandse gemeenten of zoals er veel doen zoveel mogelijk fietsrouteknooppuntennetwerkknooppunten. (of in spatienederlands: fiets route knoop punt en net werk knoop punt en)
Leon
Stadsdelen kan ook :lol:
Om het nog wat ingewikkelder te maken, de volgende vraag: "Wanneer ben je in een land geweest? of Heb je daar gefietst?".............In de Volkskrant van pakweg een jaar geleden stond een artikel over landenverzamelaars. De geinterviewde vond dat je pas in een land geweest was als je er ook een nacht had doorgebracht (valt wat voor te zeggen....want telt vliegen over een land mee als bezoeken van dat land?)........hij had een hele nacht staand op het st. Pieterplein doorgebracht om Vaticaanstad te kunnen afvinken.

Tijdens mijn rondje Tjechie heb ik twee dagen stukjes door Slowakije gefietst. Mag ik Slowakije afvinken als land waar ik gefietst heb? ( heb ik niet gedaan)

........wat een luxe-problemen
Ik vind eigenlijk wel dat je een nacht in een land moet hebben geslapen om het af te mogen vinken. Dan kun je jezelf ook niet voor de gek houden met trucjes als even een grens oversteken en na 100 m weer omkeren
(een voor de hand liggende optie als je bijvoorbeeld langs Liechtenstein fietst via de Rijnroute), waarna je je toch steeds blijft afvragen of dat wel echt telt.
Er zijn best wel veel plaatsen waar ik twee keer op vakantie ben geweest. Eén keer is me vaak niet genoeg om het een beetje te leren kennen.
Er is ook zelfs een gemeente waar ik binnen de gemeentegrenzen op vijf adressen heb gewoond, als we dat eens als criterium nemen :D :wink:
Leon
Voor mij is het geen race om zoveel mogelijk landen te hebben gefietst, zegt mijn helemaal niets.
Het gaat er mij om dat ik geniet van/in een land, de cultuur leren kennen en dan nog fiets je maar een lijntje door een land.

Henk

kunst en fietswerk
Wijze man.....die Henkfietst52

Je hebt helemaal gelijk!
We maakten een sponsorfietstocht van Wit Rusland naar Holten. 1718 km in 10 dagen.
Voor ons (2 jongens van 50) wel uitdagend. Het goede doel kun je zien als alibi om van het thuisfront weg te mogen. ☺ We zijn met een bus, die kinderen ophaalden uit Wit Rusland naar Wit Rusland meegegaan. De Stichting Hulp aan Tsjernobylkinderen Holten verzorgde het visum. Als je nog informatie over het visum nodig hebt , laat het maar even weten, of via de Stichting. Overigens heb ik een hele mooie fietskaart van Wit Rusland (!). Over de fietstocht heb ik een boekje geschreven. "Operatie BERK en andere fietsavonturen". We fietsen voor de ook wel andere tochten: Naar Normandie, naar (voormalig) Oost Duitsland, Ost Friesland etc.
Veel plezier met het compleet maken van het lijstje!
Van mijn lijstje voor 2013 heb ik alleen Noord-Cyprus gerealiseerd. De rest schuift gewoon door.
Opdrachten elders weerhielden mij om nieuwe landen in Europa op de fiets te ontdekken. Voor mij ben ik in een land geweest, als ik het echt heb ontdekt.
Ik zie wel wat het komend jaar wordt. Heb er wel weer zin.