Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reparatie Dawes fietsen Nederland - Forum Wereldfietser

Reparatie Dawes fietsen Nederland

Hoi, ik rijd al bijna 20 jaar met veel plezier een Dawes Horizon. Gekocht bij Re-cycle toen ze nog in Nijmegen zaten. Ik ontdekte dat deze winkel inmiddels dicht is, jammer. Welke fietsenmaker zou je me aanraden om mijn prachtige fietsje bij te laten onderhouden? Bij Kerstens in Nijmegen kenden ze het merk niet eens :|
Fenno1 schreef:Hoi, ik rijd al bijna 20 jaar met veel plezier een Dawes Horizon. Gekocht bij Re-cycle toen ze nog in Nijmegen zaten. Ik ontdekte dat deze winkel inmiddels dicht is, jammer. Welke fietsenmaker zou je me aanraden om mijn prachtige fietsje bij te laten onderhouden? Bij Kerstens in Nijmegen kenden ze het merk niet eens :|
Wat is er dan zo specifiek aan een Dawes, dat je het merk moet kennen om het te onderhouden?
Dat is een leuke fiets, maar het vereist geen speciale kennis. Als je naar de fietsreparatiecursus van de wereldfietser gaat kun je het bovendien voortaan zelf. Dat is flink goedkoper, handig onderweg, en levert vaak een beter resultaat op.
Wim
Geen idee waar jij woont maar een mailtje naar de fabrikant kan uitsluitsel geven. http://www.dawescycles.com/t-contact.aspx. Stappenbelt Advanturestore was dealer maar nu Specialized in dat merk.
Marco de Wit van bike4travel in Rotjeknorrr heeft het merkt Avaghon van Re-Cycle overgenomen. Marco heeft Dawes een tijdje in het assortiment gehad. Zou contact opnemen met bike4travel: www.bike4travel.nl
Oké, dank voor de antwoorden. Ik zoek een fietsenmaker in Nijmegen of omgeving Nijmegen die verstand heeft van wereldfietsen. Een 'gewone' fietsenmaker doet vaak vooral pragmatisch zijn werk. En dan krijg je inferieure materialen als vervanging of wordt er onnodig iets vervangen. Er zit bijvoorbeeld een puike dynamo op die wat kuren heeft. Hoeft denk ik alleen wat vet tussen de kogellagers. Zelf ben ik er geen held in, dus ik betaal graag iets extra voor betrouwbare kwaliteit.
Fenno1 schreef:Oké, dank voor de antwoorden. Ik zoek een fietsenmaker in Nijmegen of omgeving Nijmegen die verstand heeft van wereldfietsen. Een 'gewone' fietsenmaker doet vaak vooral pragmatisch zijn werk. En dan krijg je inferieure materialen als vervanging of wordt er onnodig iets vervangen. Er zit bijvoorbeeld een puike dynamo op die wat kuren heeft. Hoeft denk ik alleen wat vet tussen de kogellagers. Zelf ben ik er geen held in, dus ik betaal graag iets extra voor betrouwbare kwaliteit.
Lijkt mij een verstandige instelling. Helaas zit een goede fietsenmaker die ook echt verstand heeft van vakantiefietsen en mee kan denken met een WERELDFIETSER zelden om de hoek.
Tip voor zoekwerk naar een geschikte zaak: kijk op de lijsten van dealers van Santos en Idworx. Deze specialisten vragen ook de nodige kennis van hun dealers.
De dealers van Idworx en Santos staan op hun websites.
Succes!

Bert
Ach, zo moeilijk is het allemaal niet. Dat soort dealers vraagt meestal een flink bedrag voor zelfs simpel onderhoud. Ze een dynamo laten repareren gaat al snel meer kosten dan een nieuwe. Bovendien vertellen zulke dealers net als merkdealers van autos je al snel dat je beter een nieuwe kunt kopen.
Mijn advies is dus om echt te leren het basale onderhoud zelf te doen. Ik denk dan aan banden, remkabels, remblokjes, ketting en cassette vernieuwen. Dan heb je zowat alle slijtonderdelen gehad. Hiervoor heb je echt geen duur gereedschap nodig, of een technische knobbel.
Wim
Wim schreef:Dat soort dealers vraagt meestal een flink bedrag voor zelfs simpel onderhoud. Ze een dynamo laten repareren gaat al snel meer kosten dan een nieuwe. Bovendien vertellen zulke dealers net als merkdealers van autos je al snel dat je beter een nieuwe kunt kopen.
Als je de dagwaarde van een 20 jaar oude fiets - hoe mooi die ook nog blinkt - afzet tegen een paar uitbestede reparatie-uren per jaar is dat niet onlogisch. Zelf doen vind ik ook het beste idee.
Leon
@ Leon
Een paar reparatie-uren kosten toch héél veel minder dan een nieuwe fiets... En als zelf sleutelen niet je ding is en je portemonnee niet erg dik, dan is uitbestede reparatie een prima tussenoplossing.
@Fenno1
In Nijmegen zit een premiumdealer van Idworx op de Sint-Jacobslaan, ongeveer tegenover de ingang van de parkeerplaats van de AH. Die kan vast wel wat sleutelen aan de Dawes.
wimmo17 schreef:@ Leon
Een paar reparatie-uren kosten toch héél veel minder dan een nieuwe fiets... En als zelf sleutelen niet je ding is en je portemonnee niet erg dik, dan is uitbestede reparatie een prima tussenoplossing.
Je begrijpt me dus niet. Als er voor 200 euro onderhoud nodig is aan een fiets en je kunt een betere tweedehandse kopen voor minder dan de helft dan is de meest economische oplossing duidelijk. Als je het vergelijk met een nieuwe heb je bij de economieles op MAVO-3 niet opgelet.
Maar het gaat daar hier niet om, de eigenaar wil op zijn eigen fiets blijven fietsen omdat die een lekker gevoel geeft. Daar is niks mis mee.
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Dat soort dealers vraagt meestal een flink bedrag voor zelfs simpel onderhoud. Ze een dynamo laten repareren gaat al snel meer kosten dan een nieuwe. Bovendien vertellen zulke dealers net als merkdealers van autos je al snel dat je beter een nieuwe kunt kopen.
Als je de dagwaarde van een 20 jaar oude fiets - hoe mooi die ook nog blinkt - afzet tegen een paar uitbestede reparatie-uren per jaar is dat niet onlogisch. Zelf doen vind ik ook het beste idee.
Leon
Dan moet je het wel zelf kunnnen!!!! helaas is niet iedereen even handig daarin en dan kan een fietsenmakert op maat een oplossing op maat zijn.
bert sitters schreef:Dan moet je het wel zelf kunnnen!!!! helaas is niet iedereen even handig daarin en dan kan een fietsenmakert op maat een oplossing op maat zijn.
Dat is uiteraard zo. Wat eerder een mooie tweedehandse kopen kan echter een stuk goedkoper zijn.
Bij een fiets van 20 jaar oud hoort inderdaad een fietsmaker(t) op maat want in de stad waar ik woon hadden de fietsenmaker(t)s ruim vijftien jaar gelden al geen 7-speed-onderdelen meer.
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Dan moet je het wel zelf kunnnen!!!! helaas is niet iedereen even handig daarin en dan kan een fietsenmakert op maat een oplossing op maat zijn.
Dat is uiteraard zo. Wat eerder een mooie tweedehandse kopen kan echter een stuk goedkoper zijn.
Bij een fiets van 20 jaar oud hoort inderdaad een fietsmaker(t) op maat want in de stad waar ik woon hadden de fietsenmaker(t)s ruim vijftien jaar gelden al geen 7-speed-onderdelen meer.
Leon
Wat is een mooie en goede tweedehands? Hoe kun je als leek beoordelen dat er geen grote, nog verborgen, problemen zitten?
Uit zijn posting komt overduidelijk naar voren dat "Fenno1" een innige band heeft met "zijn Dawes". Daar wil hij niet zomaar vanaf. Hij geeft aan dat hij daar best wat geld voor over heeft, als het maar goed gebeurd. Lijkt mij het meest pragmatisch om met hem mee te denken in plaats van wegen aan te wijzen die hij toch niet zal inslaan. Staat volgens mij ook ergens in een leerboek economie.
Voor zulke gevallen hebben we toch juist de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser? Zoals ik eerder al aangaf is het meeste onderhoud aan slijtonderdelen eigenlijk vrij simpel. Je hebt er noch veel technische kennis, noch veel gereedschap voor nodig. Voor veel mensen is het toch vooral zaak even die drempel over geholpen te worden. Dan is onderhoud ineens weer wel rendabel - en kun je onderweg ook uit de voeten. Bovendien zijn er tegenwoordig op YouTube etc ongelooflijk veel handige filmpjes te vinden voor elk probleem.
Maar om welke reparaties en om welk onderhoud gaat het hier? Er werd een dynamo genoemd. Als het om een gewone banddynamo gaat is het antwoord dat een nieuwe de snelste en goedkoopste oplossing is: een AXA HR als het goedkoop moet, of een B&M Dymotec 6 als het ietsje duurder mag. Bij naafdynamo's wordt het een ander verhaal. De oudere naafdynamo's van Shimano waren niet geweldig, net zomin als de nieuwe budget modellen, en daarbij zou ik goed kijken of een heel nieuw wiel niet een beter alternatief is. De duurdere nieuwe modellen zijn veel beter, maar kunnen als ik het goed begrijp slechts aan een kant onderhouden worden. De interne bedrading schijnt kwetsbaar te zijn. Van een SON naafdynamo moet je afblijven. Ze geven heel weinig problemen, maar als er iets is kun je het niet zelf, en je fietsenmaker ook niet (echt niet, wat hij ook mag denken). Schmidt/M-gineering wel overigens.
Wim
[moderator]
Bijdrage verwijderd. Was alleen een mening over een persoon en geen bijdrage aan de vraag. Als je dit zo nodig wilt doen, doe het dan via een PB
[/moderator]