Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop GPS - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aankoop GPS

Gauvain schreef:Fietsers,

Mijn advies als je nog moet beginnen: maak de stap naar een smartphone of mini tablet. Het moment is nu dat deze de specifieke GPSapparaten gaan vervangen.

Groet,

Henny
In juli heb ik een fietstocht gemaakt waarbij ik als experiment genavigeerd heb met OSMAND op een smartphone. Mijn ervaringen zijn niet positief. Om de batterij te sparen navigeerde op aanwijzingen. Je krijgt een aanwijzing als het niet nodig is, bijvoorbeeld bij een haakse bocht in een fietspad; of geen aanwijzing als het wel nodig is, bijvoorbeeld op een vijfsprong waarbij je ongeveer rechtdoor moet. Navigeren op de kaart is dus een noodzaak; maar mijn telefoon is dan in korte tijd leeg. Ook in de stromende regen was het met mijn niet-waterdichte telefoon geen succes (ik had de telefoon in een ortlieb-hoesje op de stuurtas).
Mijn ervaringen met een geleende Garmin Dakota 20 en een Garmin Oregon 650 die ik nu heb zijn veel beter.

Groet,
Bram
Mijn Sony Go waterdichte outdoor android 4.0 telefoon raakt volldig uit koers als ie op het stuur geplaatst is. Door de stuurbewegingen kan de gps onvoldoende fixeren. Met name als ik stil sta en het stuur iets beweeg raakt hij en ik spoorloos. Mijn garmin gpsmaps60gsx heeft daar geen last van.
Dit zou wel eens met het magnetische kompas te maken kunnen hebben. In de GPSmap 60CSx kun je het kompas uitschakelen, mogelijk dat je dat gedaan hebt.

Bij een Garmin GPS (in ieder geval de moderne reeks) word het elektronische kompas uitgeschakeld als je boven de 3km/h beweegt en gaat het over op een kompas op basis van beweging (en GPS signaal). (weet even niet uit het hoofd of dat bij de 60Csx ook zo is).

Lastige is dat je dus het elektronische (magnetische) kompas van je telefoon moet ijken, terwijl deze op het stuur vast zit. Er van uitgaande dat het een ijzeren of stalen stuur is.
Onmogelijk dus.

Je zou eens in de instellingen kunnen kijken of het elektronische kompas uitgeschakeld kan worden (Locatie en Beveiliging - Sensorondersteuning uitzetten). En kan het helpen om bij de Instellingen de Bewegingen uit te schakelen.

Bij elke GPS is het zo dat als je die inschakelt, je deze eerst de tijd moet geven om een fix te krijgen, voordat je beweegt. Echter, als de GPS antenne in je telefoon aan de achterkant zit, kan dit tot verslechterde ontvangt leiden. Meer rechtop zetten kan helpen.
nvt
nvt
Ik weet niet of de topic starter er inmiddels uit is, maar mocht dat niet zo zijn:

Mogelijk dat de filmpjes op http://www.youtube.com/watch?v=BYpaTDfJ ... re&index=6 nog van dienst kunnen zijn. Daar worden de verschillende types onderling vergeleken.

De or600 en de edge touring zitten daar nog niet in, maar daar zijn nog weer aparte filmpjes van.

De discussie over de smartphone is een erg interessante die ik, als 'garmin-adept' op 'dagelijks niveau' volg.

Naast de voor de hand liggende zaken als accuduur en afleesbaarheid vind ik water/stofdichtheid erg belangrijk. Je kunt allicht geluk hebben, maar bij veelvuldig gebruik op de fiets is de kans op een total loss anders erg groot. En dan kost een nieuwe veelal toch ook honderden euro's.
Ik heb het afgelopen jaar dan ook vooral gekeken naar de waterdichte modellen. Zoals de Motorola RAZR, de panasonic Eluga en, op dit moment, de Samsing S4 active. Waarom zoveel verschillende? Omdat die eerste twee inmiddels total loss zijn (...). Laat ik het zo zeggen: mijn voorbehoud qua smartphone is er niet kleiner op geworden.

Ook qua software ben ik nog niet onder de indruk van de smartphone. Danwel het is tè simpel en beperkt (bijv de anwb app), danwel het is te technocratisch van opzet (Orux, OSMand). Je kunt er best het eea mee maar ik ben eigenlijk verbaasd dat die markt zich niet sneller ontwikkelt.

Begrijp me niet verkeerd: het volste respect voor wie er wèl met tevredenheid mee rijdt. Maar voor 160 euro koop je een etrex20; zet er een gratis fietskaart in en je zit goed...