Honderrabia heeft een (overigens ook sfeervolle) benedenstad en een historische bovenstad. Je kunt ook met de fiets in de lift naar boven.Bocky schreef:Ik vind de Spaanse kant ook veel mooier, gevarieerder en de kwaliteit in het algemeen beter. Naast campings (die wat schaars worden) zijn er zeer veel albergues/refugios met stuk voor stuk een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb even snel een route getekend die ik zou volgen: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=bxdrtfmgebdpcohe
Aanraders zijn: Montgrony, Castellar de n'Hug, Tuixent, Col de Trava, Gerri de la Sal, Col de Bonansa, de Turbon, Ainsa (oude deel), Fanlo, Torla, Anso en Isaba. Het laatste stuk zou ik door Frans Baskenland gaan, de N-121-A naar Irun is te druk om lekker te fietsen en veel alternatieven zijn er daar niet. Hondarribia is inderdaad een prachtige plaats om te eindigen, onderaan de ingang naar het casco viejo zit een geweldig eettentje waar ze overheerlijke chiperones bereiden...
Honderrabia is voor de Basken erg belangrijk: in 1638 wisten zij hier de Fransen te verslaan. Dit feit wordt nog altijd herdacht tijdens het grote feest, de Alarde. Ieder jaar trekt op 8 september een bonte parade met 5.000 deelnemers door de nauwe straatjes van stad. Een buitengewoon indrukwekkende gebeurtenis. Het publiek deint vrolijk en enthousiast mee op de deunen van de meeslepende muziek. Andere toeschouwers barsten in tranen uit: dit is Baskische trots ten top!