Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groot Licht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Groot Licht

usb werk en een ander oplaadpunt in parallel gaat volgens mij niet werken: je kan niet eindeloos vermogen uit een naafdynamo trekken. Als één van beide toestellen natuurlijk niet al het beschikbaar vermogen benut, dan kan je ze gewoon beide op dezelfde usb aansluiting hangen. (gewoon een usb hub er tussen.)

Lux is lumen per m². In het geval van de Duitse wetgeving, gemeten in het centrum van het belichtingsgebied op 10 meter afstand.

Dus snel gerekend: een lamp met 800 lumen, belicht een driehoekig gebied van 20 meter lang en 10 meter breed met je voorwiel als top. Veronderstel perfecte spiegels in de lamp en geen verstrooiing, dan verdeel je 800 lumen over het verlichte opp. Gemiddeld dus 4 lux, maar op 10 meter meet je uiteraard iets anders: het vlak waarop gemeten wordt staat namelijk verticaal en vangt dus ook al het licht op dat er achter de grond pas zou raken. De hoeveelheid licht die op het vlak valt is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid licht die zou vallen op de schaduw die dit vlak werpt. In dit voorbeeld 15 m². De lamp levert dus ongeveer 60 lux, wat volkomen aannemelijk is en ze ergens tussen de edelux en de cyo plaatst.

(disclaimer: bovenstaande redenering is strikt theoretisch, de lamp zal iets meer licht verstrooien, de vorm van de bundel zal niet kloppen en het centrum zal ongetwijfeld iets feller zijn)
Van die edeluxII, zegt de fabrikant hier een 3W- led te gebruiken van > 100lumen/W. Als we veronderstellen dat ze die led op 3W gebruiken en deze dan aan 100lumen/W schijnt, komen we op 300lumen.
Dit is maar een grove benadering. Voor 't zelfde geld is het de helft of het dubbel.

Die gegevens in lux zijn wel een beetje eigenaardig als je dat maar als getal krijgt. Ze geven dan maar een waarde van de verlichtingssterkte op een bepaald punt. Welk punt? Op welke afstand? Dat moet je maar raden. [edit: met de info van EnriceV hierboven, is dat al opgeklaard]. De gegevens in lux worden maar interessant als je de bijhorende gegevens kent zoals in dat stralingsdiagram uit bovenstaande link.

Anderzijds zijn de gegevens in lumen ook wel beperkt. Dit geeft een waarde van de totale hoeveelheid licht die uit de lamp komt. De mate van bundeling blijft hiermee onbekend, maar heeft ook een grote invloed van de uiteindelijke felheid en bruikbaarheid van de lamp.

Eigenlijk zouden de fabrikanten zowel het aantal lumen als een stralingsdiagram in lux uitgedrukt moeten opgeven, om het leuk te maken voor ons. 8)
Het probleem is zoals ik al schreef niet om lampen te vinden die heel veel licht geven. Dat kunnen moderne led's wel. Het probleem is dat een naafdynamo zo'n kleine electriciteitscentrale is, zeker als je er ook nog een gps en een telefoon mee wilt opladen, om van een camera maar te zwijgen. Dat betekent dat je een heel efficiente lamp moet hebben, en dat betekent dat je in elk geval de verliezen van de route via een accu moet vermijden. Efficient betekent dan enerzijds electrisch efficient, dus met een heel moderne led, en anderzijds optisch efficient, waarbij geen licht verloren gaat om de hemel te verlichten etc. Op dit moment is de topper dan de Edelux II. Naar ik begrijp (navragen bij Schmidt) kun je er daarvan ook twee parallel schakelen. Dan moet je ook zwaarder trappen natuurlijk (iets van 9 watt ipv 5 watt schat ik). Overdag kun je de dynamo dan gebruiken om je apparatuur op te laden. Het enige nadeel van deze oplossing is dat de Edelux het licht scherp naar boven afgrenst om aan de wettelijke eisen voor gebruik op de weg te voldoen. Wel kun je de lamp natuurlijk offroad iets omhoog draaien. Als je als tweede lamp niet een Edelux neemt maar een off road lamp voor dynamo gebruik (als die samen kunnen) dan zou je ook licht op boomtakken kunnen krijgen. Maar of de electronica van bijvoorbeeld de Supernova E3 dat aankan weet ik niet. Het alternatief is dan een niet al te felle acculamp op je helm. Die kun je dan misschien overdag nog net opladen. Maar je probleem is toch vooral dat een naafdynamo niet zo heel krachtig is, en dat je met accu's nog eens flink wat verliezen inbouwt. Al die superfelle mtb verlichting is voor ritjes van een uur of twee, en dan gauw weer thuis aan de netstroom opladen.
Wim
Ik denk dat een EdeluxII een goede investering zal zijn, EUR145, maar dat ik daarnaast nog steeds een hoofdlamp nodig heb (al was het alleen al om in de slaapzak te kruipen en om bij draaien en keren de takken te kunnen zien en om de hoek te kunnen kijken).

Het idee is om drie weken onverhard door de bergen te fietsen en dan voor zover het kan onafhankelijk van het stroomnet te worden. Maar heb gelijkertijd wel de hele dag mijn GPS (GPSMAP 62s) nodig. Mijn camera is voor mij ook onmisbaar, maar daarvoor neem ik ook meerdere batterijen mee, dus die hoeft niet de hele dag aan de lader. Toch zou ik het liefst nog een batterijlader (al dan niet parallel) aan mijn USB-Werk koppelen. Dat zou ook met een USB-splitter kunnen, maar dan wordt de 5V 1A (max. 5W) output van de USB-WERK verdeelt over twee oplaadpunten (ieder 2.5V?). Vandaar het idee om niet USB-WERK te splitten maar om de stroom vanuit de naafdynamo te splitten voordat het de USB-WERK-bufferaccu bereikt, dus met behulp van de B+M LUMOTEC IQ2 LUXOS U die dus ook een bufferaccu heeft. Met twee volle bufferaccu's zou je dus en de GPS fulltime kunnen bedienen en fulltime enkele batterijen (die mooie Panasonic 18650's) op kunnen laden. Althans zou kunnen, want ik heb er totaal geen verstand van, Volts Watts, Amperes, Lumen, Luxen, ik wordt er helemaal dol van en dan schijnt de output van een SON naafdynamo ook beperkt te zijn.

Ik ga er ook vanuit dat bergop fietsen met 5-10km per uur, weinig vermogen afgeeft naar het dynamolicht, dus je hebt zowieso extra batterij/helm/LED/licht nodig om in het donker te kunnen klimmen. De Lupine Betty (900euro) wordt me wat te duur, maar een mooie hoofdlamp lijkt me een must. Ook bij draaien en keren in het donker zie je met een Edelux weinig, met een hoofdlamp kun je dan nog eens meedraaiend het hoekje om kijken. En oja, er moet ook nog een SPOT device gevoed worden.

Het zal er wel op neer komen om heel veel reservebatterijen mee te nemen en toch zo nu en dan een motelletje te pakken :)


PS
Wat betreft die Panasonic 18650 batterijen, dat is wel wat anders dan een standaard AA 1.5V LR6 batterij. Ik neem aan dat zo'n Panasonic 18650 batterij niet uitwisselbaar is met een standaard AA batterije? Ontploft de boel dan als je het wel doet? Dus bijvoorbeeld twee 18650batterijen in de Garmin GPSMAP 62s, kan dat?
Wees gerust, die panasonic batterijen gaan heus niet passen in je gps. De kans dat de electronica omkan met 7.4 volt in plaats van 3 lijkt me zeer klein.

De usb-werk gaat altijd vijf volt leveren (tenzij misschien bij heel lage snelheden). Het is de stroom die zal teruglopen als de snelheid onvoldoende is. Een standaard usb aansluiting gaf 500mA later werd de optie toegevoegd om meer te leveren via usb.

Nu verbruikt je gps zeker geen volle ampere, volgens wat ik snel vindt tussen de 200 en de 500mA afhankelijk van hoe fel de achtergrond verlichting staat. De rest blijft dus over om batterijen te herladen.

Op basis van deze grafiekjes: http://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/ (bij doppelscheinwerfer) zie je dat er bij 10 per uur 2 watt beschikbaar is, bij 20 ongeveer 5 en bij 30 maximum 9. Watts mag je (benaderend) gewoon optellen, dus bij 10 per uur kan je enkel je licht aan doen, bij 20 per uur 2 watt overschot met een 3 watt lamp en hoger zit je vrij ruim.

vermogen [watt] = spanning [Volt] * stroom [Ampere]= dus 5 volt, 1A kost je 5 watt plus ongetwijfeld wat verliezen. Aan jou om in te schatten of je er komt. In h et andere geval kan je een extra dynamo op je achterwiel overwegen om gedurende enkele uren per dag extra stroom te hebben. (moest even zoeken maar ik bedoelde de sunup eco)

edit: toevoegen naam sunup
Heb je een beetje zonlicht, of ga je 's winters in het noorden rijden? Heb je flink zonlicht dan zou je ook nog een wat grotere zonnelader kunnen meenemen. Het probleem is zoals gezegd hoe je zoveel mogelijk stroom kunt opwekken om er daarna zo zuinig en efficient mogelijk mee om te gaan.
Wim
Wim schreef:Heb je een beetje zonlicht, of ga je 's winters in het noorden rijden? Heb je flink zonlicht dan zou je ook nog een wat grotere zonnelader kunnen meenemen. Het probleem is zoals gezegd hoe je zoveel mogelijk stroom kunt opwekken om er daarna zo zuinig en efficient mogelijk mee om te gaan.
Wim
Het idee is om circa 16uur per dag te fietsen (240km per dag)..... om daarmee voldoende stroom op te wekken voor die paar uur nacht/schemering aan het eind van de dag. Op veel momenten zou de gps ook uit kunnen (lange rechte wegen zonder afslagen), wat dus weer wat stroom scheelt ten gunste van de te laden camera :). Enfin, het blijft denk ik een kwestie van puzzelen en uitproberen. Heb hier ook nog een 90 lumen hoofdlampje liggen, zal vanavond eens kijken of dat wat extra brengt in combinatie met een edelux1.
Interessante puzzel... De voedingsvraag van je GPSMap kun je redelijk benaderen door te kijken wat de capaciteit is van de batterijen die er in zitten, en hoe lang je er dan mee kunt doen. Er zullen wel wat verliezen optreden van de USB-voeding naar de spanning waarop het ding werkt, maar veel zal dat niet zijn. Een camera als een RX100 heeft ook maar een kleine accu (kleiner dan één penlite).
Weinig licht tijdens je klim - zou ik me niet zo heel druk om maken. Tijdens het klimmen heb je ook niet zo gek veel licht nodig, toch?
Een zonnelader lijkt me niet echt bij bikepacking passen, dan zou ik eerder voor een velogical gaan.
Wat me wel extra lastig lijkt in de heuvels is dat je snelheid, en dus je stroomtoevoer, extreem fluctueert. Het zou me niet verbazen als sommige apparaten in zo'n geval amper aan laden toekomen, omdat ze steeds weer een scherm laten zien dat ze gaan laden, rebooten, etc. Dat is de andere kant van het verhaal van zo min mogelijk bufferaccu's gebruiken... Een representatieve test voor je op pad gaat lijkt me een must.
Enkele opmerkingen/bedenkingen betr. wat ik hierboven las:

- de 18650 cellen: dit zijn fantastische hoog-densiteits-energiebommen. Deze worden gebruikt oa in accupacks van laptops. Op mijn (korte) tripjes, vertrek ik van deze om naar 5V-USB te converteren om van alles en nog wat, op te laden met zelfgemaakte convertoren op hoogrendement. (ook nog andere 12V-toepassingen maar niet in kader van fietsvakanties). Let met die cellen heel erg op: als aparte cel, worden zowel deze met als deze zonder beveiliging verkocht. Deze met beveiliging (dit is dan een elektronisch circuitje ingebouwd) zijn over het algemeen een paar mm langer (ondanks de 'normale' afmeting van 65mm). De beveiliging beschermt tegen overstroom (de stroomlimiet is daarbij in de beveiliging ingesteld, en kan van type tot type verschillen), en ook tegen te diepe ontlading, waarbij de cel in principe kapot kan gaan.
Door de energie die in zo'n cel aanwezig is, kan gemakkelijk een brandje ontstaan in de 'juiste' omstandigheden, of op zijn minst serieus wat warmte. Dus steeds types met beveiliging kopen. Als het niet uitdrukkelijk bij de advertentie vermeld staat, kun je er vrij zeker van uitgaan, dat er geen beveiliging in steekt. Zelfs al gaat het om een cel van een merk, bvb Panasonic, garandeert dit niet de aanwezigheid van enige beveiliging.

-het parallel plaatsen van lasten op een dynamo/alternator, vooral in de buurt van de vermogenslimiet. Het is zo dat bij stijgend stroomverbruik, de afgegeven spanning zal dalen. Als je nu twee parallelle en diverse lasten hebt, waarbij de ene al kan werken bij een zekere (lagere) spanning, en de andere pas bij een hogere spanning, en die eerste trekt zodanig veel stroom, dat de spanning zodanig zakt, dat die tweede toepassing niet meer zijn benodigde spanning krijgt, zal dus enkel de eerste toepassing functioneel blijven.

-over het tot-of-over-de-limiet belasten van apparatuur: bij de (ouderwetse) lineaire apparatuur, was het gewoonlijk zo, dat bij toenemende stroom, de spanning gewoon zakt tot er een evenwicht is, of tot er een (thermische) veiligheid de boel onderbreekt. Tegenwoordig zijn vele bronnen, convertoren, e.d...., schakelend en beveiligd, en deze beveiliging kan heel divers zijn. Enkele voorbeelden:
Beveiliging A: deze regelt gewoon een maximale stroom en laat de spanning zo ver zakken totdat er geen hogere stroom meer gevraagd wordt
Beveiliging B: deze schakelt de bron uit bij de minste overstroom, en na een tijdje herstart die weer. Bij blijvende overbelasting krijg je dus een pompend effect.
Beveiliging C: deze integreert de overstroom, en na de integratie van overstroom in de tijd, schakelt deze uit, of gaat deze dan naar een veel kleinere stroom gaan begrenzen...
...
En zo zijn er heel veel verschillende types, en dat wordt maar weinig gespecificeerd (soms wel bij professionele voedingen). Dit is dus iets dat je best uittest op voorhand, als je van plan bent rond deze limieten te gaan werken.
In dat opzicht zijn belastingen die een piekstroom vragen, ook soms een 'pest' omdat ze de bron in beveiliging laten gaan...

Wellicht zal het allemaal zo'n vaart niet lopen omdat men als ontwerper toch wel kan verwachten, dat er gebruikers zullen zijn, die er wat te veel zullen aanhangen, maar toch... Testen, testen, testen... is de opdracht.
nvt
peterv schreef: Ik zou toch ook eens kijken naar een extra zonnepaneeltje. Relatief goedkoop en licht in gewicht. Bovenop je zadeltas bevestigd heb je er geen last van. En alles wat er zo binnenkomt aan stroom is meegenomen.
Zoiets?

en hoe lang zou zoiets mee gaan?
Afbeelding
Als je drie weken zonder contact met de buitenwereld, ben je afhankelijk van je eigen electriciteitscentrale. Een SON 28 levert iets van 0,5 Ampere, maar daar zul je het mee moeten doen (tenzij je nog een zonnepaneel meeneemt). Die 0,5 A kun je gebruiken om direct een lamp op te laten branden of (met verlies in een accu) om te zetten voor toekomstig gebruik. Dat laatste werkt echter alleen op de korte termijn. Je kunt zonder aanhangwagen met accu's niet genoeg opslaan voor drie weken.
Wim
Wim schreef:Je kunt zonder aanhangwagen met accu's niet genoeg opslaan voor drie weken.
Dat vind ik nogal een wilde claim. Wat heb je allemaal nodig?
GPS: ik kan twee dagen met twee penlites. 2Ah per dag.
Camera: 300 foto's met 1500mAh accu. Als ik meer dan 100 foto's op een dag maak, ben ik niet kritisch genoeg. 0,5Ah per dag.
SPOT: geen idee.
Telefoon: neem iets simpels mee en zet hem op gezette tijden aan, dan hoef je die niet bij te laden onderweg.

Gadgets is dan 2,5Ah/dag. Met vijf uur fietsen @ 0,5A heeft de SON dat opgewekt (verliezen daargelaten); dan is het voor AB bijna lunchtijd. Dan heeft ie de rest van de dag om z'n lamp op te laden, en in het donker ga ik er dan maar vanuit dat ie alleen z'n verlichting voedt. Of het 'duurzaam' vol te houden is, hangt af van de hoeveelheid verlichting voor de avondsessies, van hoe hard en lang je wilt fietsen, en natuurlijk de hoeveelheid gadgets. Maar totaal onhaalbaar voor drie weken (met een paar reservebatterijen) lijkt het me toch zeker niet als je voor de sportieve intensiteit van AB gaat. En zonder die aanhanger kun je 's avonds ook een uurtje eerder stoppen ;)
Laatst had ik op een donker bospad verlichting nodig boven het 'dimlicht' van m'n edelux, en daarvoor functioneerde m'n Black Diamond Spot prima. Die schijnt 50 uur 90 lumen af te geven met drie AAA's. Da's drie weken lang 2,5 uur per dag. Als je dat ding voor je avondsessies alleen aanzet als je aan de gewone 'wegverlichting' niet genoeg hebt, lijkt me dat een heel eind. Maar ja, als je 1000 lumen wilt, en het liefst uren achtereen, dan wordt het een ander verhaal.
Ik bedoelde als je naast je gadgets ook nog eens flink wat energie voor heel felle mtb lampen wilt meenemen. In dat laatste zit het probleem. Met een edelux (of zelfs twee) in het donker, en de gadgets overdag opladen lukt het inderdaad wel. De vraag is en blijft hoeveel marge je nog hebt om overdag behalve gadgets ook nog een bescheiden hoofdlampje op te laden.
Wim
Heb vanavond gefietst met mijn PrincetonTec koplamp, geen flauw idee wat voor type, maar er gaan 3 Hema AA Alkaline penlites in (1.5V LR6), dat is dus 4,5V totaal. Volgens de site lijkt het lampje nog het meest op deze, dus ik schat zo'n 90lumen. In de praktijk kon ik er vanavond in feite niet zoveel mee zien, dwz ik kon er het wegdek niet goed mee verlichten. Kon me dus alleen maar zichtbaar maken voor anderen, maar in het bos zou het onvoldoende zijn. Denk dus wel dat ik die 1000lumen kan gebruiken, aangevuld met de 300lumen van de Edelux of B+M Lumotec Luxos. Voor in of bij de tent is die 90lumen prima, maar kon er geen obstakels op de weg mee verlichten....... in tegenstelling tot de 70lux van de edelux1.

Ben nu mijn USB travelcharger aan het testen. Input van het laadapparaatje is 5V 0,5A...... daarmee duurt het 12uur voordat twee batterijen (NiMH AA 1.2V 2500mAh) opgeladen zijn. Daar wordt ik niet al te vrolijk van (hopend op een denkfout) :).

De praktijk zal wel zijn om zo nu en dan 100V/220V te tanken (en een keer een bed en douche te nemen).
De vraag is of je bescheiden hoofdlamp net voldoende extra strooilicht boven het lichtbeeld van de Edelux geeft om de takken te zien. Ik zal een dezer dagen ook eens een ritje door het bos gaan maken, en ook eens experimenteren met een meer omhoog gedraaide Edelux.
Wim
Dat die PrincetonTec koplamp niet helpt om het wegdek te verlichten verbaast me niets, die heeft immers een weinig gebundelde straal. Daarom zeggen Lumen niet alles, die scoort misschien een keer 10 lux recht vooruit.
Twee penlites per dag klopt wel geloof ik. Maar voordat daarmee het lood in de schoenen zakt: deze doet met 4 penlites 80 uur 200 lux, en dan wel in een straal. Ik denk dat dat een totaal ander beeld geeft dan die lamp die je vandaag gebruikte. Maarja, of het genoeg is?

Ik sluit me wel aan bij Wim: òf je hebt een bouwlamp, òf je bent zelfvoorzienend.
Zou het ook wat zijn om zoiets mee te nemen, kun je opladen met USB. Duurt 7 a 9 uur aldus de specs (maar dan wel met 2000mAh, is dat USB 3.1 ???), zal dus wel met normale USB 500mAh (4x zo weinig, van USB-WERK) wel zo'n 4x9=36 uur duren voordat ie vol is.

Zou zo'n apparaat in een motel in 5 uurtjes te laden zijn?
nvt