Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring gevraagd voor bidonhouder - Forum Wereldfietser

Ervaring gevraagd voor bidonhouder

Hallo allemaal,

Op onze fietsen heeft Koga kunststoffen Zefall bidonhouders (zie foto) gemonteerd.
Door het verplaatsen van één bidonhouder naar onderzijde onderbuis zou ik graag willen weten of deze kunststoffen bidonhouder sterk genoeg is bij hoge buitentemperaturen? Of kan ik deze beter vervangen door een metalen bidonhouder?

Bij voorbaat hartelijk dank,

Hartelijke groet,
Frits
Afbeelding
Nu ben ik een absolute a-techneut, maar dit is volgens mij geen enkel probleem. Er zijn heel veel kunststofdingen in de wereld, en die kunnen best tegen een (temperatuur)stootje. Zelfs als dit niet het geval is, lijkt me er geen probleem: stop je je bidon in je fietstas (oid) en koop je bij de volgende fietswinkel een nieuwe metalen bidonhouder
Ik heb er nooit problemen mee gehad in de tropen.
Voor zover je het nog niet wist; je kan deze ook omdraaien, zodat de opening ook naar de andere kant kan. Handig als je linkshandig bent (of rechtshandig)

Eric
De gemonteerde bidonhouder is gelijk aan die op foto. Ik kan mij voorstellen dat bij extreme temperaturen, bijv. fietsend in Burkino Faso, de bidonhouder zijn kracht door warmte verliest omdat het kunststof niet aan één stuk is aaneengesloten. Ik vermoed niet dat men bij iedere fietswinkel een bidonhouder in voorraad hebben, laat staan of er überhaupt een fietswinkel aanwezig is. Vandaar mijn vraag naar ervaringen hiermee.
Eric Schuijt schreef:Ik heb er nooit problemen mee gehad in de tropen.

Eric
Bedankt Eric, jij hebt tenslotte ervaring daarmee heb ik gelezen.

hartelijke groet,
Frits
Je moet je wel realiseren dat een hangende bidon veel grotere krachten op de houder uitoefent. Zelf gebruik ik onderaan een Bikebuddy. Daar kan onderaan 1 liter aan gehangen worden. Op de zitbuis of bovenaan de onderbuis kan er zelfs een fles met 2 liter in zo'n Bikebuddy.
Wim
Wim schreef:Je moet je wel realiseren dat een hangende bidon veel grotere krachten op de houder uitoefent. Zelf gebruik ik onderaan een Bikebuddy. Daar kan onderaan 1 liter aan gehangen worden. Op de zitbuis of bovenaan de onderbuis kan er zelfs een fles met 2 liter in zo'n Bikebuddy.
Wim
Weet je, ik heb het eea al gewijzigd door een Santos bidonhouder te monteren op bovenzijde onderbuis. Onderstaande foto zoals situatie nu is. Kijk, als een zéér ervaren fietser als Eric schrijft dat het mogelijk is, wie ben ik dan als beginnende wereldfietser door dat niet te accepteren.
Afbeelding
Ventie schreef:Weet je, ik heb het eea al gewijzigd door een Santos bidonhouder te monteren op bovenzijde onderbuis. Onderstaande foto zoals situatie nu is. Kijk, als een zéér ervaren fietser als Eric schrijft dat het mogelijk is, wie ben ik dan als beginnende wereldfietser door dat niet te accepteren.
Je hebt helemaal gelijk om Eric op een voetstuk te zetten. Toch, zou ik voor de zekerheid een bandje om de bidon en onderbuis doen. Gewoon voor de zekerheid. Tijdens het fietsen ga je die bidon toch niet gebruiken en als je even ergens gaat zitten met kleine friemelvingertjes dan doen ze er langer over om met je bidon te gaan spelen. En je bidonhouder is nog iets sterker.

Sjirk
Nu ik toch allemaal zéér goede adviezen krijg zou ik graag nog een advies vwb bidonhouders. Ik heb nl. nog een gasflesje ergens te plaatsen. Indien ik mijn pomp verplaats (zie foto) van onderzijde bovenbuis naar onderzijde onderbuis (boven bidon) en monteer op huidige plaats pomp een bidonhouder voor gasfles. Is dat überhaupt verstandig?

Bij voorbaat hartelijk dank,

hartelijke groet,
Frits
Afbeelding
Frits,
Die pomp zou ik sowieso in een tas stoppen. Als iets makkelijk mee te nemen is voor een passerend persoon met lange vingers .... . En erg jammer want het is een prijzig ding.
Gasflesje? Je bedoelt geen blikje dus? Benzinefles hangt bij mij onderaan met extra bandje. Niet vanwege het jatten maar dat het door (slecht) wegdek waardoor het ding eruit wipt. Gasblikje zit in de tas. Gasflesjes ken ik niet.
Groeten van Loes
hoi Frits,

Qua terminologie eens met Loes. Ik laat in tegenstelling tot Loes de pomp op de fles zitten en laat hem ook onder druk. Ik hang hem op de plek waar je nu net een bidonhouder hebt geplaatst. Onder de onderbuis. Ik heb onlangs een mooie methode gezien om de pomp te beschermen (op het Natuurkampeerterrein van Wilnis. een medefietser waarmee we gezellig rond een vuur hebben gezeten). Snij een oude bidon door midden. De onderste helft schuift mooi over de fles heen. Natuurlijk een bandje er om heen :D

Sjirk
Ik heb een dergelijke bidonhouder onderaan de onderbuis gemonteerd om m'n brandstoffles te vervoeren. (Zonder pomp want dat past niet bij mijn fiets.)
Van verminderde werking bij hoge temperaturen heb nooit iets gemerkt. Wat ik wel heb gedaan is een tie-wrap door de houder.
Als je je druk wilt maken over plastics en temperaturen, dan zou ik dat eerder doen bij (strenge) vorst: dan wordt het bros en kan het breken bij steenslag of iets dergelijks.