Beste allen, ik lees hier al een tijdje mee en heb al erg veel geleerd. Ben ondertussen goed uitgerust. Nog één klein detail dat ontbreekt om opnieuw op stap de gaan: de vélo (mijnen ouden is gestolen...).
Bedankt aan de persoon die deze vragenlijst opstelde.
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon-werk: vanaf 10 km enkel, waarbij het mogelijks belangrijk is dat ik gebruik zou willen maken van een trailer voor het vervoer van 5/6 gereedschapskoffers
Ontspanning: zowel korte tripjes als langere tochten, voorlopig alhier in het Westen maar mijn dromen willen me verder brengen voor langere periodes.
En verder voor zowat alle andere verplaatsingen: boodschappen,…
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Lange houdbaarheidsdatum gewenst. Ik fietste voorheen op een Cube MTB met Fly achterdrager en was daar tevreden over. Doch liever geen voorvering meer, meestal stond deze af (alhoewel dit eerder minimum/maximum lijkt, de vering blijft ook bij “af” nog steeds licht(er) zijn werk doen?).
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Afhankelijk van het moment en doel. Meestal eerder doorfietsen.
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Zoals op de MTB, een sportieve zit. Verschillende handposities miste ik wel, bij lange tochten vooral .
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Jazeker, in de wintermaanden komt dat neer op: dagelijks.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Door de bossen, door de hei. Echt rotsachtig gebied voorlopig niet, maar dat kan veranderen.
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Geen concrete plannen, de zomer is nog ver en de arbeid laat mij voorlopig niet toe ver vooruit te plannen.
* Wat voor vakanties worden dat?
Steevast tent en kookspullen. Eens een scout, altijd een scout
* Je lichaamslengte
176 Centimeter, droog aan de haak (en ook ernaast)
* Je gewicht
62000 gram, ook droog aan de haak. Aangezien ik lichtgebouwd ben kan ik de weg op met een lichtere fiets? Daar gaat mijn voorkeur naar uit maar liet de idee varen wegens trailer en bij lange reizen groter pakgewicht.
* Je lichaamsbouw.
Normaal geproportioneerd indeed
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Op vakantie: laatste tocht zo’n 18kg, water inbegrepen. Ben beetje bij beetje lichte spullen aan het verzamelen. De tent is, naast kledij, nog aan de beurt (nu Big Fat Frog, wat aan de zware kant, en opnieuw vrijgezel dus mag wat minder ruim).
Woon-werk: trailer met 60-80 kg materiaal
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
In de stad (zie naam)
* Wat is je budget?
1500 euro voor de fiets is een maximum
* Welke fietservaring heb je?
Sinds jaar en dag doe ik alles met de fiets, geen wagen. Hoeveel km per dag is moeilijk te zeggen, meer dan 120 op reis komt slechts een enkele keer voor. Meestal tussen de 50 en 100.
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Woon-werk minimum 10km enkel, op reis ie hierboven
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
De gebruikelijke zaken doe ik zelf, voor de rest loop ik graag langs bij de fietsenmaker. Wel ambitie om mijn eigen fiets stap voor stap te leren kennen en zoveel mogelijk zelf te doen. Cursus graag, maar tijd vinden is moeilijk.
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet, ik heb o.a. de kennis niet om bv verborgen gebreken op te sporen
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Een klassieker hier waarvan ik denk dat deze geschikt is: de Surly LHT, jammer genoeg geen dealer te vinden in de directe omgeving (volgens Surly wel, maar op de site van de winkel staan deze er niet meer tussen, even navragen dus) . Vind ik ook erg mooi, minder belangrijk maar toch… Oh ja, liever geen racestuur, een vlinder lijkt mij prettig en meer ontspannen.
En omdat ik er hier al veel goeds over hoorde en vermoedelijk prijs/ kwaliteit een goede keuze: de VSF TX4000. Dealer in de stad
*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Voorlopig niet, tenzij ik in de toekomst beslis toch met gps te rijden (ik heb niet graag drukte)
*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Enkele maanden geduld is geen probleem, ik zou in januari willen bestellen en heb tijd tot voor de zomer.
Als ik zaken vergeten ben vul ik graag aan. Bedankt voor het lezen en: keep tripping!