Yopie schreef:luddo schreef:
De Franse kant vind ik echter wel mooier
Luddo, waarom vind je dit, kan dit namelijk niet uit je verslagjes opmaken?
Heb zelf de helft van de Franse en ook de Spaanse kant gefietst (bijna gelijk aan jou routes) en vond toen de Spaanse kant mooier: ruiger en meer mooie wildkampeerplekken. Wil nu graag eens helemaal van kust naar kust fietsen en denk dan toch weer voor de Spaanse kant te gaan, twijfel alleen vanwege de spaanse hitte/droogte (kan daar slecht tegen).
Frankrijk barst natuurlijk van de campings, maar ook ik vind de Spaanse kant veel mooier, ruiger en gevarieerder. Als je het wenst zijn er ook pittige cols, zoals de Port de la Bonaigua-2.072 meter.
Overigens zijn er aan de Spaanse kant ook redelijk wat campings. Het Spaans Verkeerbureau in Den Haag heeft een handige kaart met alle campings die aangesloten zijn bij de federatie van Spaanse kampeerterreinen. Je vindt het Spaans Verkeersbureau aan de Laan van Meerdervoort 8A (vlakbij het Vredespaleis). Als een van de weinige verkeersbureaus heeft dit kantoor nog een publieksbalie. Je moet wel even aanbellen bij de voordeur. Zie ook:
http://www.spain.info/nl.
In de meeste dorpen in Spanje tref je wel winkels. Let wel op de siesta van 14 -17 uur. Soms is het even zoeken, want vaak zie buiten niet dat daar de winkel is. Gewoon even vragen naar "La tienda". Ik tref er altijd wel voldoende aan om een lekker potje te koken voor mijn tentje. Het kan zelfs andersom zijn zoals Luddo stelt. De Garonne ontspringt in Spanje en stroomt vervolgens Frankrijk binnen. Aan de Franse kant zijn daar nauwelijks winkels, want de Fransen daar doen hun boodschappen allemaal in Spanje.
Spanje leeft veel meer dan Frankrijk. 's Avonds zijn de terrassen op de Plaza Mayor van de dorpen goed gevuld: de hele gemeenschap lijkt op straat te zijn, terwijl in Frankrijk na zeven uur 's avonds alles al dood is als een pier en de rolluiken van de dorpskroeg al naar beneden zijn.
Helemaal bruist het als je toevallig op het feest van de plaatselijke patroonheilige in een dorp bent.
Ook de drankjes zijn in Spanje aanzienlijk goedkoper dan in Frankrijk.
Met de hitte vind ik het in dit deel van Spanje wel meevallen. Het kan 's morgens zelfs nog wel koud zijn als je je tentje uitkruipt.
Alle delen van de Spaanse Pyreneeen verschillen weer van karakter: Catalonie, Vall d'Aran, Aragón, Navarra en Baskenland.
Zet op het einde van je tocht je tentje neer op camping Faro de Higuer bij Hondarribia. Zeer leuke autovrije veldjes op terrasjes onder de voet van de vuurtoren op een kaap met onder je het tegen de rotsen spattende water van de Atlantische Oceaan. Je ziet daar beneden op die tentplaatsen niet dat er boven sleurhutten staan. Overigens aanzienlijk goedkoper dan de Franse campings aan de kust, met een eerlijke tarievenopbouw: zo betaal je niet voor een auto als je die niet bij je hebt! Gunstig voor fietsers met een klein tentje.
Een van de toppers onder de kampeerplekken voor fietsers.
http://www.campingfarodehiguer.es
Vanaf het Franse Hendaye op 10 km kun je vrij gemakkelijk met de fiets in de trein weer huiswaarts, of je vliegt met Transavia vanaf Biarritz terug naar Rotterdam (wel de wielen van je fiets afhalen, anders gaat je fiets niet door de scanner).
Heen vlieg je gemakkelijk met Transavia naar Girona.
Als het andersom doet: de luchthaven van Girona heeft wel een normale scanner voor afwijkende bagage.
Met de regionale Michelin-kaarten kom je een heel eind.