Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe slaapmat - Forum Wereldfietser

Nieuwe slaapmat

Beste (wereld)fietsers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe slaapmat. Gebruik op dit moment een Therm-a-rest trail-lite. Opzich ben ik best tevreden over dit matje, maar bij wat koudere omstandigheden voel ik de kou optrekken door de mat heen.
Eind februari vertrek ik voor 6 maanden naar Zuid-Amerika waar het 's nachts op hoogte aardig koud kan worden. Mat moet dus wel een redelijke temp. rating hebben. Nu is mijn oog op de volgende matjes gevallen:

Therm-a-rest Neo air all season
Exped Synmat 7
Exped synmat 9 UL

Hoe is het gesteld met de betrouwbaarheid van deze matten (lekbestendig?) Welke mat zouden jullie aanraden (Niet uit het rijtje mag natuurlijk ook)

Alvast bedankt!
Lijken me alledrie prima opties. Big Agnes schijnt ook een merk te zijn waar mensen tevreden over zijn.
Als gewicht er niet toedoet kun je er ook voor kiezen om een gesloten celmat (Thermarest Z-rest) onder je opblaasbare mat te leggen.
Die Synmat UL is wel wat kwetsbaarder (ik heb er een) en niet erg warm (tot iets boven nul). Ik weet niet of ik dat zou willen op jouw tocht.
Wim
Wim schreef:Die Synmat UL is wel wat kwetsbaarder (ik heb er een) en niet erg warm (tot iets boven nul). Ik weet niet of ik dat zou willen op jouw tocht.
Wim
Helemaal mee eens.
Leon
Wim schreef:Die Synmat UL is wel wat kwetsbaarder (ik heb er een) en niet erg warm (tot iets boven nul).
De Synmat UL 9 zou (volgens de fabrikanten) de warmste van de drie zijn en zelf de warmste van de synthetische matten, dus als die niet volstaat dan volstaan de andere ook niet. De Synmat UL 7 is veel minder warm, dus ik vermoed dat daar de verwarring ontstaat.

Renaat
Klopt ja, ik heb niet opgelet. Blijft mijn angst voor een lek als je dat het minst kunt gebruiken. Ik heb die Synmat UL voor wat warmer weer, maar voor de kou heb ik een degelijker gewone Downmat (dat zou behalve voor heel koude omsatandigheden ook een gewone Synmat kunnen zijn). Als het echt koud is is een lekke matras niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk.
Wim
Ik heb de NeoAir Xtherm: de warmste van Thermarest, R 5.7, weegt 430gr, klein pakketje 23 x 10, breedteribbels wat ik fijner vind liggen dan lengteribbels, zittend voel ik niet (zoals bij sommige andere slaapmatjes) de koude grond en tot nu toe ben ik er zeer tevreden over. Bij strenge vorst (onder de -20°C) ligt er wel een extra schuimmatje onder maar dat is dan sowieso bij elke slaapmat aan te raden.
Wim schreef: Als het echt koud is is een lekke matras niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk.
Ben daar ook zeer huiverig voor, daarom ook een extra mat eronder.
Het ligt er een beetje aan hoe belangrijk het gewicht voor je is. Ik heb zelf onder andere een Therm-a-rest Trail Pro. Die is met 900 gram een stuk zwaarder dan de Neo Air All season, maar heeft dezelfde R-waarde, is iets goedkoper en is ook wat robuuster (en naar mij idee lekbestendiger). Gebruik hem al een tijd met veel plezier; slaap er prima op en ik ben geen moment bang dat hij stuk gaat, ook niet met bivakeren op de kale grond.
De Synmat 7 heeft ook dezelfde R-waarde, maar is weer bijna net zo zwaar als de Trail Pro. Dan zou ik liever voor de Trail Pro gaan op basis van robuustheid. De Synmat 9 UL is nog wat kwetsbaarder, maar heeft wel weer een hogere R-waarde. Dan is wellicht een Downmat 7 een beter alternatief als je geen morele bezwaren tegen gebruik van dons hebt. Zelfde R-waarde als de Synmat 9 UL, maar wel iets minder kwetsbaar.
Zelf heb ik ook een Downmat 9 XP voor alpiene expedities, maar met een R-waarde van 8 is dat voor jou doel waarschijnlijk teveel van het goede. Je kunt dan wel met een dunnere slaapzak af. Voor mij was hoge R-waarde een vereiste, maar bovendien vond ik het voordeel van de Downmat 9 XP dat er geen geintegreerde pomp in zit maar een pompzak waarmee je hem kunt opblazen. De geintegreerde pompen schenen in het verleden nogal eens kapot te gaan en zo'n pompzak is qua techniek eenvoudiger en -volgens mij- dus degelijker.

Succes!
dirk
Ik heb me onlangs een stuk Aqua-foil gekocht (http://www.bever.nl/van-assendelft-gron ... olour=5806), zowel om te gebruiken onder mijn tarp maar ook als 'footprint' van mijn tent (wat kan gezien er geen weekmakers inzitten). Zo'n stukje zeil is helemaal niet zwaar en maakt de kans op lekken in het slaapmatje door een 'prikkende ondergrond' al een pak kleiner.

Maar ik begrijp wel dat niet voor iedereen voldoende zekerheid geeft, want zoals andere terecht aangeven zijn er situaties waar een kapot slaapmatjes zeer problematisch is.

Het meenemen van reparatiemateriaal is voor de hand liggend, maar sommige lekjes zijn onvindbaar. En ik heb al veel vaker iets over ventielproblemen gelezen en problemen met intern loslatende naden (die geen lek veroorzaken, maar het matje wel onbruikbaar kunnen maken), dan over problemen met lekken door externe oorzaak. (Waarbij ik niet uitsluit dat die ventielproblemen en problemen met naden ondertussen veel minder voorkomen.)

De enige manier om echte zekerheid te hebben over een slaapmatjes, is werken met een schuimmatje.

Renaat
Bedankt voor alle antwoorden zo ver!

Gewicht is niet het aller belangrijkste. Wel vind ik het fijn als ik alles in 2 achtertassen kwijt kan op andere kampeertripjes. Gezien de pakmaat valt de Trail-pro wat mij betreft dus af. De Exped UL 9 valt ook af gezien de betrouwbaarheid.Dan blijven de Synmat 7 en de Therm-a-rest all season over. Ga ik die eens goed in de winkel bekijken.
ik heb de NeoAir Xtherm en ben er zelf niet zo tevreden over. Ik kan er precies niet op blijven liggen (en ik ben klein en dun, maar wel een woelende slaper) én het krakende geluid houdt me uit mijn slaap. Ik ga deze nu nog één keer gebruiken. Als ik dezelfde klachten heb, vervang ik hem door een zwaarder geluidloos matje.

Oftewel: zéker goed testen, want het zijn geen goedkope spullen..