Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote fietsbeltopic :: tring of ping - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Het grote fietsbeltopic :: tring of ping

Wat zijn wij fietsers toch eigenlijk zielig, iedereen is tegen ons :cry:
Gelukkig doen wij nooooooit iets fout :shock:

Dirk
dik5 schreef:Wat zijn wij fietsers toch eigenlijk zielig, iedereen is tegen ons :cry:
Gelukkig doen wij nooooooit iets fout :shock:
LOL, ik fiets steevast veel te links op een fietspad waardoor mensen die achterop komen er niet langs kunnen. Ik krijg het er maar niet uit.
Ik krijg altijd van dit soort topics een niet echt vrolijk beeld van NL. En er wordt ook steeds meer gescholden op andere weggebruikers: bejaarden, e-bikers, pubers, wielrenners, motorrijders, automobilisten, ouders met kids, wandelaars, hardlopers, vogelaars .. noem maar op, ze zijn altijd wel fout bezig. Is dit nu verhuftering van de nederlandse maatschappij of van het forum?

En ben zelf absoluut geen heilige op het fietspad en brul ook heel gewoon 'Aan de kant!' als men driedik of op een iPhone turend als een dweil fietst. Misschien dat mijn gedrag zwemles van AB zal opleveren maar zelf noem ik dit 'opvoedkundig bezig zijn' en een mooi excuus voor mijn asociale gedrag.
Maar hardlopers, bejaarden, moeders met kleine kinderen etc .. dat is een ander verhaal, ik pas me gewoon aan hun tempo aan en schik me in de situatie. Lijkt me ook vrij normaal maar ik begin nu toch een vermoeden te krijgen dat ik te verzweeds/onthaast geworden ben en geen flauw benul meer heb hoe het tegenwoordig in 't nederlandse (fiets-)verkeer is gesteld.
Heb in ieder geval na het lezen van dit topic weinig zin gekregen om naar NL te fietsen. :(
Yopie, jij woont in het niet echt dichtbevolkte Zweden, drukte is daar iets heel anders dan wij dat hier dagdaaglijks ervaren. Zelfs in een dorp als Apeldoorn doe je er goed aan je route af te stemmen op de verwachte hoeveelheid fietsers en al het andere verkeer, nog even afgezien van de staat van de fietspaden.
Nog een reden waarom zoveel van ons de vleugels strekken en op zoek gaan naar rustiger oorden is dat het soms even te veel kan worden.
Wij Nederlanders hebben als gevolg van de welvaart te weinig tijd over en moeten altijd zo snel mogelijk van A naar B om maar niets te missen.
Veel mensen die de fiets als volwaardig vervoermiddel zien zien hun territorium nu overgenomen worden door automobilisten die moeten hardlopen aan de E-bike of scooter toe zijn omdat die auto toch wel erg duur wordt en er al teveel van zijn, logisch dat dat gaat botsen, zeker omdat die mensen uit het blik zich geen raad weten en verleert zijn hoe je je gedraagt op een fietspad. Kinderen is een ander verhaal, daarvoor zou je de ouders een schop mogen verkopen, en de samenleving als geheel vanwege gebrek aan respect en handhaving. (Jezelf dus ook).

Peter
på den sida! Dus. Anders snappen ze het niet in Zweden. ;-)
Robertjan schreef: en dat zij volgens henzelf zich aan de regels houden (wat ze inderdaad ook doen, lees het RVV maar eens na). Je zou dus kunnen anticiperen en 'goedemorgen' o.i.d. zeggen, desnoods met een krampachtige glimlach erbij.
Als jij namelijk bijna op de tegenligger botst, ben JIJ het die de fout begaat en niet de joggers (hoewel 2 breed inderdaad discutabel is).
Helemaal klopt dit niet. Bij het joggen/wandelen doe je er verstandig aan om links te lopen ( zoals vroeger verplicht was ). Je moet echter wel in de berm of aan de uiterste zijde van de weg lopen ( RVV ). Dat sluit naast elkaar lopen uit, immers: je loopt dan niet aan de uiterste zijde van de weg! Nou is het best gezellig om naast elkaar te lopen, maar als er een tegenligger aan komt zul je toch echt even achter elkaar moeten lopen of de berm in. Als je even logisch nadenkt begrijp je ook waarom.

Dat logisch nadenken is het punt: regelmatig sta ik voor de keus tussen tegenligger en wandelaars. Ik stop dan voor de neus van de wandelaars. En dan krijg ik scheldwoorden naar mijn hoofd geslingerd. Dat ik aan de kant moet ..
Dat is de omgekeerde wereld.
Lijkt me niet zo vriendelijk. Is de weg voldoend breed fiets ik eromheen. Begin daar ruim van te voren mee zodat ze weten dat ze gezien zijn.
Lopen wij samen op de dijken in onze omgeving dan valt het ons steeds weer op dat veel automobilisten er een hekel aan hebben om aan te geven dat ze ons gezien hebben en proberen ons, terwijl de dijk voldoende breed is, de vouwen uit de broek te rijden. Dan vergeet ik nog maar even dat ze niet harder dan 60 mogen.
Yopie schreef: Heb in ieder geval na het lezen van dit topic weinig zin gekregen om naar NL te fietsen. :(
Als je veel fietst, maak je veel verkeerssituaties mee, dat is onvermijdelijk. Soms heb je het niet in de hand, maar de meeste situaties gelukkig wel. Uiteindelijk toch een kwestie van goed vooruitkijken, anticiperen en ergens in je achterhoofd altijd rekening houden met het onverwachte. En zolang je van fietsen geen wedstrijdsport maakt en geduld voor je medeweggebruiker weet op te brengen dan is er geen veiliger en mooier fietsland in de wereld dan Nederland. Ga maar eens een weekendje in Belgie fietsen, ben je blij dat je weer in Nederland bent :).
AB schreef:Ga maar eens een weekendje in Belgie fietsen, ben je blij dat je weer in Nederland bent :).
Dat heb ik sommige Nederlanders hier al vaker proberen duidelijk te maken :wink:
Het maakt denk ik ook uit met wat voor mentaliteit je mensen beschouwt. Als ik met mijn vrouw heb gefietst wijst zij me soms op hufterig gedrag waar ik zelf niets van heb gemerkt. Het gedrag van mensen is vaak een spiegel van je eigen houding. Andere fietspadgebruikers irriteren me ook wel eens, maar als je met wat remmen of bijsturen een ander zo ontwijkt dan is er eigenlijk niets aan de hand. Wel gebruik ik mijn bel in geval van twijfel, en dan maakt het me niet zo veel uit wat een ander daarvan vindt. Bellen is nou eenmaal de afspraak, het lijkt me het best om me daaraan te houden.

Opvallend is dat ik wel eens lees dat fietsers in België en automobilisten in Engeland zich slecht zouden gedragen. Mijn ervaring van beide groepen is anders; Belgische wielrenners hebben in het verleden meer rekening met mij gehouden dan Nederlandse, onder andere door vriendelijk te groeten en te bedanken als ik opzij ga. Britten parkeerden regelmatig hun auto bij de passing place om ons te laten passeren. Misschien bekijk ik anderen wel eens door een roze bril, maar de herinnering aan mijn reizen wordt daar wel prettiger door.

Daarnaast wil ik nog opmerken dat zowel pubers als bejaarden hun gedrag niet zo goed kunnen sturen als de meeste volwassenen. Dat besef kan de ergernis verminderen en is in ieder geval nuttig om rekening mee te houden.
Berghaus schreef:på den sida! Dus. Anders snappen ze het niet in Zweden. ;-)
Jaså, på det sättet!
Pman schreef:Yopie, jij woont in het niet echt dichtbevolkte Zweden, drukte is daar iets heel anders dan wij dat hier dagdaaglijks ervaren.
Het is hier inderdaad een beetje anders, d'r zijn al geen fietspaden dus fiets je gewoon op de weg en in dorpen fiets je op de stoep. En nu in de winter deel je die stoep met een handjevol wandelaars, fietsers, scholieren, sneeuwscooters, langlaufers en bejaarden op rollators met lange ski's eronder. Alles rijdt/glijdt vriendelijk zwaaiend langs elkaar heen.
En d'r staan wat auto's met draaiende motors voor de winkel, bejaarden glijden op hun rollators retesnel bergafwaarts, de jeugd hangt op snowboards achter oude auto's, de sneeuwploeg doet zijn werk, wat overstekende elanden en herten .. tja dat was het wel zo'n beetje aan verkeer. Niet echt spectaculair dus.
Ik kan ook gewoon op de ski's met slee en m'n twee honden dwars door het dorp, geeft geen enkel probleem, behalve dan dat de honden te enthousiast zijn. Ze sleuren me van links naar rechts en stoppen vaak niet op tijd dus lig ik vaak erg in de weg in de sneeuw te spartelen maar niemand die chagrijnig kijkt, nee in tegendeel: helpende handen, lachende gezichten en zelfs gejuich als ik rechtop een scherpe bocht haal. Mooi toch?

Maar moet denk ik hoognodig naar NL, even goed wakker worden kan geen kwaad.
AB schreef: En zolang je van fietsen geen wedstrijdsport maakt en geduld voor je medeweggebruiker weet op te brengen dan is er geen veiliger en mooier fietsland in de wereld dan Nederland.
Ah dat is andere koek!
Weer een probleem opgelost.