Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 33 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Robertjan schreef:Ik denk dat de geometrie erg belangrijk is in dit geval. Verdere overweging is of je een recht(er) stuur wilt, een racestuur, of offroad racestuur (deze laatste zit tussen een recht en een racestuur in qua diepte). Daar kun je dan ook de geometrie op afstemmen.
Het wel of niet hebben van een racestuur is idd een belangrijke overweging. Een racestuur heeft zo zijn invloed op de bovenbuislengte bij een fietsontwerp, die wellicht niet altijd is op te vangen door een langere of kortere stuurpen. Op mijn racefiets hou ik wel van een racestuur, maar ben er inmiddels wel achter dat ik op mijn atb/randonneur liever een recht stuur met ligstuur combineer (met een onooglijke stuuropbouw als gevolg om de meest comfortabele/aerodynamische/sportieve positie op lange afstanden te bereiken :D ). Probeer voor jezelf te achterhalen welke maximale bandbreedte je noodzakelijk acht (al dan niet i.c.m. spatborden) en of er perse een racestuur moet of niet.
* Bedenk ook dat je er op een dag zult achter komen dat de mooiste paadjes onverharde paadjes zijn :wink:
Is een comfortabele racefiets niets voor jou? Kijk eens naar de Cannondale Synapse serie.
Dank voor al jullie input!

Heel inspirerend.

Ik laat jullie antwoorden rustig bezinken en ga googelen op al jullie suggesties.

Een kostenbewuste oplossing zou kunnen zijn om bij mijn koga mtb (geïnspireerd door AB's Ogre)
* verende voorvork te vervangen door een vaste
* snellere banden te plaatsen
* ligstuur te plaatsen
* OMM bagagedrager erop
* magura hs11 te plaatsen tbv minder onderhoud

Ik ga er nog even over denken.
Een kenmerk van 26" mountainbikes is dat zij vrij direct sturen, wat op een lange fietsdag op rechtere wegen wat nerveus kan overkomen. Een aantal mensen houdt hier juist van, een aantal houdt hier juist niet van. Dat is persoonlijk. Trekkingfietsen hebben deze eigenschap vaak niet.
Mijn ~12 jaar ervaring met zogenaamde 29'ers (mountainbikes met 622-maat velgen) is dat die ook minder direct cq. nerveus sturen.

Wat in het bos prettig werkt, hoeft niet altijd prettig te werken als je van 's ochtends 8 tot 's avonds 8 aan het trappen bent op verharde wegen. Wellicht is bovenstaande wel op te vangen met de juiste voorvork, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. (Heeft dat niet met "naloop" te maken?)
Inderdaad hoe korter de naloop hoe nerveuzer de fiets zal sturen.
-Lange naloop: betere rechtuitstabiliteit
-Korte naloop: beter in snelle, korte bochtenwerk

Ook te maken met het gyroscopisch effect dat in werking treedt.
Leerzaam is ook om plaats van een heel licht bandje een flink eens voor de grap een zware voorband te monteren (of ondersom). Geeft een heel ander effect. Leukste was toen ik op een zomerdag eens de (dikke) voorband van de opoefiets oppompte met water uit de tuinslang: yow, dat reed stabiel :lol:
Ook het vervangen van een totaal vierkant versleten band door eenzelfde nieuwe is merkbaar.
Leon
Wederom goede input!

De Koga MTB is nogal nerveus. Valt vooral op als ik er een tijdje niet op heb gefietst.
Dat went inderdaad, maar het is niet relaxed rijden. Je moet nogal alert blijven. Niet erg tijdens het MTB'en, maar tijdens lange tochten vervelend.

Ik ben bang dat andere banden daar geen verandering in gaan brengen.

Nu kan ik er wel 28" velgen op gaan zetten, maar dan wordt het wel een zeer kostbaar grapje.

Alternatief is upgraden van mijn oude stalen racer; een Giant speeder lite (CrMo 4130).
Het frame laat ruimte voor een iets bredere band. Er zitten nu Marathon Racers 700x30c op.

Verdere afmontage:
* 7 speed Shimano
*Remmen: Shimano Exage
*Remgrepen: Shimano Exage
*Schakelsysteem: Shimano SIS buiscommandeurs

Velgen zijn zwakke schakel van deze fiets: bij het minste geringste zit er al een slag in. Ik ben natuurlijk met mijn 90 kg ook niet een van de lichtste.

Zou het de moeite (en kosten) waard zijn om deze fiets te voorzien van nieuwe wielsets en bagagedrager?
Daarnaast zou ik voor het veilige gevoel ook de oude remkabels willen laten vervangen.
omedunk schreef:
Alternatief is upgraden van mijn oude stalen racer; een Giant speeder lite (CrMo 4130).
Het frame laat ruimte voor een iets bredere band. Er zitten nu Marathon Racers 700x30c op.

Verdere afmontage:
* 7 speed Shimano
*Remmen: Shimano Exage
*Remgrepen: Shimano Exage
*Schakelsysteem: Shimano SIS buiscommandeurs

Velgen zijn zwakke schakel van deze fiets: bij het minste geringste zit er al een slag in. Ik ben natuurlijk met mijn 90 kg ook niet een van de lichtste.

Zou het de moeite (en kosten) waard zijn om deze fiets te voorzien van nieuwe wielsets en bagagedrager?
Daarnaast zou ik voor het veilige gevoel ook de oude remkabels willen laten vervangen.
Ik heb zelf nog een Giant Peloton Lite, leuk fietsje nog steeds (ga ik binnenkort ook opknappen), maar met mijn 95kg heb ik wel een degelijke wielset nodig. Denk dus dat je zeker baat hebt bij een strakke wielset, vooral i.c.m. een beetje bagage. Een stevig dragertje zoals een Tubus fly of een OMM sherpa. OPvallend dat er bij jou zelfs 30mm Marathon Racers passen, heb je aangepaste remhoeven?
Stevige wielset: handgespaakt set bij M-gineering, BikeXperto, Bikeboosting, Wheel-tec, etc. Ultegra naaf met DT585 velg, Rigida DP18..... (even googlen op geschikte velg).
Standaard fabriekswielsetjes van Campagnolo (ook met shimano-body) zijn mijn favoriet (eurus, maar zonda is ook super voor zwaarlijvigen)....

Ik zou er eerlijk gezegd ook een nieuwe groep op gooien, mooi 10-speedje met compact crank/triple, kun je er ook nog eens normaal mee de bergen in. SKS heeft wel leuke longblade spatborden.
Zoals dus al geopperd zou een vaste voorvork met meer naloop het stuurgedrag van de mtb rustiger kunnen maken.
@AB: nee hoor, gewone remklauwen volgens mij. Banden moeten wel leeg voordat ik ze kan wisselen.
Nog even gekeken: op de remklauwen staat 'exage motion'

@Robertjan: inderdaad, ik ga eens googelen op vaste voorvorken die een kromming hebben en dus zodoende meer naloop.
omedunk schreef:@AB: nee hoor, gewone remklauwen volgens mij. Banden moeten wel leeg voordat ik ze kan wisselen.
Nog even gekeken: op de remklauwen staat 'exage motion'

@Robertjan: inderdaad, ik ga eens googelen op vaste voorvorken die een kromming hebben en dus zodoende meer naloop.
Niet dat ik er denk verstand van te hebben, maar heeft de naloop niet vooral te maken met de hoek van de balhoofdbuis? De kromming in een vork zorgt zogenaamd voor enig comfort doordat ie dan op en neer kan wieberen (wat ook kan met een knik/buiging van de vorkbenen vanaf het punt waarop de vorkbuis de balhoofdbuis verlaat), maar zou theoretisch eerder een negatief effect op de naloop hebben dan een positief effect.

Stabiliteit hangt ook af van de wielbasis. Een lange achtervork en een luie hoek van de balhoofdbuis lijkt me dus belangrijker dan de kromming van de vork.

http://www.bikefeeling.nl/idworx-techni ... fiets/-105
interessant artikel.

Dat zou dus betekenen dat en kromming in de voorvork niet het beoogde, stabielere effect heeft. Want de hoek van de balhoofdbuis verandert niet.
Klopt dat?
Een grotere bocht in de vork geeft een geringere naloop, en maakt dat de fiets dus niet alleen comfortabeler is maar ook sneller stuurt. Sneller sturen krijg je ook door een steilere balhoofdbuishoek, en dat is precies de klassieke combinatie bij Franse randonneurs als van Herse en Singer. Sneller en nauwkeuriger sturen is overigens niet het enige gevolg. Een ander gevolg is dat een zware stuurtas minder effect heeft op je besturing. Uiteindelijk zijn hier dus twee verschillende tradities: de Franse met een geringe naloop en de Nederlandse met een meestal veel grotere. Bij een klassieke Franse fiets hang je dus je bagage vooral aan het voorwiel, en bij een Nederlandse vooral aan het achterwiel.
Wim
Eén ding is zeker: als je er zelf aan gaat knutselen is het spannend wat het resultaat wordt.
Leon
Wim schreef:Een grotere bocht in de vork geeft een geringere naloop, en maakt dat de fiets dus niet alleen comfortabeler is maar ook sneller stuurt. Sneller sturen krijg je ook door een steilere balhoofdbuishoek, en dat is precies de klassieke combinatie bij Franse randonneurs als van Herse en Singer. Sneller en nauwkeuriger sturen is overigens niet het enige gevolg. Een ander gevolg is dat een zware stuurtas minder effect heeft op je besturing. Uiteindelijk zijn hier dus twee verschillende tradities: de Franse met een geringe naloop en de Nederlandse met een meestal veel grotere. Bij een klassieke Franse fiets hang je dus je bagage vooral aan het voorwiel, en bij een Nederlandse vooral aan het achterwiel.
Wim
Ik snap het niet helemaal. Een Franse randonneur stuurt sneller en nauwkeuriger.... en een zware stuurtas heeft minder effect op je besturing. Met andere woorden, ook met zware stuurtas zal de fiets sneller en nauwkeuriger blijven sturen (of bedoel je juist dat een zware stuurtas een dempende werking heeft op de snelle besturing en dus in combinatie met zware stuurtas weer net zo lekker stuurt als een hollandse randonneur met langere naloop).
Ik dacht altijd dat snel sturende fietsen en dus nerveus sturende en minder stabiel rijdende fietsen (bijvoorbeeld bij handjes los van het stuur) niet een groot voordeel is van een randonneur. Racefietsen worden in groepen gebruikt, dan wil je snel kunnen sturen, maar een randonneur gebruik je op lange rechte stukken zonder wedstrijdgedrang. Waarom kiezen die Fransen dan niet gewoon voor een stabieler sturend geheel?

En ik maar denken dat die Fransozen een tasje voorop willen om zo het totaalgewicht wat beter te verdelen, omdat ze bij bergop fietsen niet zo snel achterover kieperen. De Hollanders moeten altijd tegen de wind in, dan wil je geen bakkersfiets met een niet te houden trekkend stuur (zijwind), maar je bagage liever achter je kont. Vind het ook erg prettig om zo nu en dan al fietsende je rug te strekken, dan is even met de handjes los van het stuur wel een prettige onderbreking van het harde werken tegen de wind in. Voor het lange rechte werk ben ik dan ook best wel tevreden met een lange naloop, geeft lekker stabiel en vertrouwd gevoel.

Overigens heb ik op mijn racefietsje ook geen problemen met de kortere naloop. Bij sterke zijwind lukt het me niet goed om zonder handen te fietsen, maar een groot probleem is het nou ook weer niet.
Ander voorbeeld, op mijn stabiele trekkersfiets (idworx OR, naloop 87mm, hoek balhoofdbuis 69gr) weken achtereen gereden met stuurtas, voortassen en achtertassen om ze plots op een dag allemaal te verwijderen om een eindje zonder tassen te touren. Gevolg was dat ik niet meer kon sturen en bijna omviel. Kennelijk was mijn fietsgevoel in de afgelopen weken daarvoor helemaal afgestemd op al die zware tassen. Het duurde een half uurtje/uurtje voordat mijn evenwichtsgevoel weer helemaal afgestemd was op dat lagere totaalgewicht en het daardoor totaal veranderde rijgevoel. Met andere woorden je fietsgevoel past zich aan aan de fiets als je er een tijdje mee rijdt. Kleine verschillen tussen fietsen zijn vooral voelbaar als je van het ene moment op het andere moment van fiets wisselt. Maar na een uurtje fietsen of meer, vallen vaak dat soort kleine stuurverschillen weg....
Beste allen, ik lees hier al een tijdje mee en heb al erg veel geleerd. Ben ondertussen goed uitgerust. Nog één klein detail dat ontbreekt om opnieuw op stap de gaan: de vélo (mijnen ouden is gestolen...).

Bedankt aan de persoon die deze vragenlijst opstelde.


* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Woon-werk: vanaf 10 km enkel, waarbij het mogelijks belangrijk is dat ik gebruik zou willen maken van een trailer voor het vervoer van 5/6 gereedschapskoffers

Ontspanning: zowel korte tripjes als langere tochten, voorlopig alhier in het Westen maar mijn dromen willen me verder brengen voor langere periodes.

En verder voor zowat alle andere verplaatsingen: boodschappen,…
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?

Lange houdbaarheidsdatum gewenst. Ik fietste voorheen op een Cube MTB met Fly achterdrager en was daar tevreden over. Doch liever geen voorvering meer, meestal stond deze af (alhoewel dit eerder minimum/maximum lijkt, de vering blijft ook bij “af” nog steeds licht(er) zijn werk doen?).


* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?


Afhankelijk van het moment en doel. Meestal eerder doorfietsen.


* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Zoals op de MTB, een sportieve zit. Verschillende handposities miste ik wel, bij lange tochten vooral .


* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Jazeker, in de wintermaanden komt dat neer op: dagelijks.


* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Door de bossen, door de hei. Echt rotsachtig gebied voorlopig niet, maar dat kan veranderen.


* Waar gaan de vakanties naar toe?

Geen concrete plannen, de zomer is nog ver en de arbeid laat mij voorlopig niet toe ver vooruit te plannen.


* Wat voor vakanties worden dat?

Steevast tent en kookspullen. Eens een scout, altijd een scout 


* Je lichaamslengte

176 Centimeter, droog aan de haak (en ook ernaast)


* Je gewicht

62000 gram, ook droog aan de haak. Aangezien ik lichtgebouwd ben kan ik de weg op met een lichtere fiets? Daar gaat mijn voorkeur naar uit maar liet de idee varen wegens trailer en bij lange reizen groter pakgewicht.


* Je lichaamsbouw.

Normaal geproportioneerd indeed

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

Op vakantie: laatste tocht zo’n 18kg, water inbegrepen. Ben beetje bij beetje lichte spullen aan het verzamelen. De tent is, naast kledij, nog aan de beurt (nu Big Fat Frog, wat aan de zware kant, en opnieuw vrijgezel dus mag wat minder ruim).
Woon-werk: trailer met 60-80 kg materiaal


* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

In de stad (zie naam)


* Wat is je budget?

1500 euro voor de fiets is een maximum


* Welke fietservaring heb je?

Sinds jaar en dag doe ik alles met de fiets, geen wagen. Hoeveel km per dag is moeilijk te zeggen, meer dan 120 op reis komt slechts een enkele keer voor. Meestal tussen de 50 en 100.


* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

Woon-werk minimum 10km enkel, op reis ie hierboven


* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

De gebruikelijke zaken doe ik zelf, voor de rest loop ik graag langs bij de fietsenmaker. Wel ambitie om mijn eigen fiets stap voor stap te leren kennen en zoveel mogelijk zelf te doen. Cursus graag, maar tijd vinden is moeilijk.


* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Liever niet, ik heb o.a. de kennis niet om bv verborgen gebreken op te sporen


* Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Een klassieker hier waarvan ik denk dat deze geschikt is: de Surly LHT, jammer genoeg geen dealer te vinden in de directe omgeving (volgens Surly wel, maar op de site van de winkel staan deze er niet meer tussen, even navragen dus) . Vind ik ook erg mooi, minder belangrijk maar toch… Oh ja, liever geen racestuur, een vlinder lijkt mij prettig en meer ontspannen.

En omdat ik er hier al veel goeds over hoorde en vermoedelijk prijs/ kwaliteit een goede keuze: de VSF TX4000. Dealer in de stad


*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?


Voorlopig niet, tenzij ik in de toekomst beslis toch met gps te rijden (ik heb niet graag drukte)


*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

Enkele maanden geduld is geen probleem, ik zou in januari willen bestellen en heb tijd tot voor de zomer.


Als ik zaken vergeten ben vul ik graag aan. Bedankt voor het lezen en: keep tripping!
Eigenlijk vraagt dit toch om een 26 inch fiets met stevig frame en een Rohloff naaf (groot bereik nodig vanwege de trailer met veel gewicht, en vanwege vakantie, weinig onderhoud vanwege woon werk gebruik), SON naaf voor woon werk verlichting, en Magura HS 33 remmen om die zware trailer af te remmen. Samen met een sportieve zit kom je dan al snel uit op iets als een Fahrradmanufaktur T 400 met Rohloff. Dat is wel duurder dan je budget maar je gebruik stelt ook nogal zware eisen.
Wim
Mooi antwoord, bedankt. Jammer genoeg toch wel een eind boven mijn budget. 2de Hands zoeken in dit geval is dus wellicht wel aan te raden. Alleen, met mijn beperkte kennis heb ik daar wat schrik van. Even laten bezinken :)
Een trailer trekken met 60 tot 80 km trekken is echt zwaar, niet dat je dat qua kracht niet aan kan, de krachten op je achterwiel en achtervork zijn gewoon erg groot.

Zelf heb ik voor zo'n klussen een Yuba Mundo, die tot 200 kg kan dragen op de achterdrager. (ik heb zelf eens 180 kg geladen, en erg makkelijk om mee te rijden is dat niet meer.) Een bullit of vergelijkbaar is ook een optie.

Nu vermits je in Gent woont, zou ik je aanraden om eens contact op te nemen met de mannen van http://www.cargovelo.be/ (als ik mij niet vergis heb je veel kans om die te treffen als je eens naar de fietskeuken gaat. Op hun blog zie je wat fotos van de fietsen die zij zoal in huis hebben. De bullit en volgens mij ook die andere zijn op zich zwaar, maar wel sportief genoeg om eventueel ook als vakantiefiets te dienen vermits het budget krap is. (op het forum staat zelfs een fotoreeks van iemand die met een bullit reist)

Blijf je bij een gewone fiets met trailer, dan moet je inderdaad op zoek naar iets oerdegelijks. Rohloff voor 1500 euro kan je vergeten, maar een derailleur kan de job ook aan, hoor. Je frame en achterwiel zullen het het zwaarst te verduren krijgen, dus daar mag je geen toegevingen doen. Een frame dat ontworpen is voor schijfremmen heeft het voordeel dat de achtervork overgedimensioneerd is en voor wielen geldt dat een goede ambachtsman beter werk aflevert dan een machine, meer spaken het wiel sterker maken en een klein wiel sterker is dan een groot. Een surly LHT 26 inch laten opbouwen is zeker een optie, de vsf kan ook, Kona Sutra zou ook kunnen maar die heeft geen licht en wel een racestuur.

Als je tweedehands op marktplaats.nl zoekt dan vindt je ook vrij eenvoudig santos mountainbikes. Met het budget dat je hebt kan je daar dan makkelijk de nodige aanpassingen aan (laten) doen. Succes!
Heldere uitleg, waarvoor dank.

Allereerst ga ik doen wat je zegt, langsgaan bij die mannen (ik zie op de site zelfs een combinatie transportfiets/trailer).

Mijn eerste gedacht is dat ik liever niet op reis ga met zo'n bullit (en op momenten dat ik niks te vervoeren heb). Maar nu eerst eens wat laten bezinken en verder luisteren. Een fiets zoeken is eigenlijk ook wel voorpret :).