Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote fietsbeltopic :: tring of ping - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Het grote fietsbeltopic :: tring of ping

jeroen_ schreef:indien men problemen ondervind met het passeren van andere fietsers kan men er ook voor kiezen 's avonds laat / 's nachts te gaan fietsen. Dan zijn er doorgaans geen andere fietsers.
Ik ondervind gelukkig niet veel problemen. (Of vooral problemen die veroorzaakt worden door gebrekkig fietsinfrastructuur en niet zozeer door andere fietsers.) Maar 99% van mijn fietskilometers zijn functioneel, dus veel te kiezen in wanneer ik rijd is er niet.

Renaat
Als je niet door het bermgras durft te passeren, wat ben je dan voor wereldfietser... :? :D

Oke, serieus,
op de dagelijkse fiets zit hier een claxon/luchthoorn, als je die subtiel bediend dan krijg ik vaak een lach en vrolijk "nog een keer" als reactie na het passeren. :D
iceman schreef:Er wordt wat afgefoeterd op scholieren die met zn drieen naast elkaar rijden, op 'bejaarden' die doof zijn en niet snel genoeg opzouten met hun electrische fietsen (waarmee ze bovendien geen van allen fatsoenlijk om weten te gaan), op mensen die niet opletten omdat ze naar muziek luisteren (belachelijk natuurlijk) etc.
En terecht. Ik weet niet waar het vandaan komt maar er schijnt een grote groep mensen te zijn die denkt dat het fietspad een speelplein is. Dat is het niet natuurlijk, het is gewoon de openbare weg. Daar houd je je aan de verkeersregels.
Dus max 2 naast elkaar, ruimte maken voor anderen, handen aan het stuur, rechts rijden, niet midden op het fietspad of hinderlijk stilstaan etc.
Net als op de snelweg dus. Want dat is wat een fietspad is: een snelweg voor fietsers.

Stel iemand stopt midden op een doorgaande weg, vouwt de kaart uit op het dak van de auto en gaat uitgebreid staan zoeken. Mag dat? Nee dus. Waarom zou dat op een fietspad dan wel mogen?
Stel je rijdt op een smalle landweg en twee tegenliggers moeten elk de berm in om elkaar te kunnen passeren. Blijf je dan halstarrig op het asfalt met het idee: de ander gaat wel aan de kant? Nee dus. Waarom dan wel op het fietspad?
Stel er is een smalle brug. Parkeer je dan je auto midden op de brug om over de reling te hangen? Alweer .. nee dus. Waarom dan wel op een fietsbruggetje?
Stel je rijdt op de snelweg en slingert van links naar rechts zodat niemand er veilig langs kan. Mag dat? Vul verder maar zelf in ..
Hoi Gartnl,

Ik geloof niet dat ik echt je vergelijking begrijp. En ik geloof dat deze mank gaat. Stel: Ik kom ergens in ik-weet-niet-waar een stel tegen die helemaal in de kaart zit, helemaal afwezig van de omgeving. Ik zou dan denken: "goh, ik ken hier de weg, misschien kan ik ze helpen". Of stel nou dat er midden op dat ene fietsbruggetje mensen staan te kijken naar watervogels die ze in hun eigen omgeving niet kennen, dan vind ik het wel leuk om daar iets over te vertellen. Of gewoon te genieten van het feit dat ze daarvan genieten. En als je daar bovenop die brug vrienden tegen komt die je in geen tijden hebt gezien. wat zou jij dan doen?

Het leuke aan fietsen is toch dat de snelheid zo laag is dat interactie mogelijk is? Dat is voor mij de reden waarom ik door de wereld wil fietsen. De snelheid laat ik over aan mensen die ergens willen aankomen, bijvoorbeeld door een auto te nemen en de snelweg op te gaan.

Maar misschien is het voor mij ook beter om dit soort draadjes te mijden en is het mijn fout dat ik me toch laat verleiden om hier iets te schrijven. Misschien, beste Gartnl, heb je gelijk en zit ik fout. Het is misschien maar beter dat ik maar gewoon weer ga fietsen en op zoek ga naar leuke ontmoetingen.
SjirkM schreef: Ik geloof niet dat ik echt je vergelijking begrijp. En ik geloof dat deze mank gaat. De snelheid laat ik over aan mensen die ergens willen aankomen, bijvoorbeeld door een auto te nemen en de snelweg op te gaan.
Het wordt een beetje off-topic maar toch:

Eigenlijk geef je dan aan de fiets niet als serieus vervoersmiddel te zien. Ik heb geen auto. Ik fiets alleen. Voor mij is mijn fiets wat voor anderen hun auto is: een vervoersmiddel. Het fietspad is mijn snelweg. Daar kom ik steeds meer andere fietsers tegen zonder voertuigbeheersing en kennis van verkeersregels. In het autoverkeer accepteren we dat niet. Waarom bij fietsverkeer wel?

Maar ook als ik recreatief fiets .. ik ga niet in een bocht stilstaan en op mijn kaart turen. Ik fiets door tot een ruime plek in de berm ( liefst met bankje ) waar ik zonder hinder kan staan. Ik ben zelfs zo gek dat als ik in de stad iemand tegenkom, ik even met de fiets aan de hand op het trottoir ga staan. En als ik vogels wil kijken zet ik mijn fiets tegen hek of boom en pak dan mijn veldkijker.

Tring of Ping of Toet .. volgens mij maakt het niet uit. Ik heb ze allemaal gehad.
Natuurlijk zal ik niemand van de weg duwen. Maar als ik na 6 keer bellen en dan nog eens vriendelijk roepen een scheldkannonade naar mijn hoofd krijg van een bejaard e-bike echtpaar dat het hele fietspad in beslag neemt .. Of een klap in mijn gezicht krijg tijdens het inhalen op een pad waar je wel met zijn 5-en naast elkaar kunt rijden .. of een trap tegen mijn fiets op een bruggetje omdat ik 'te dicht langs rijdt' ... of af moet stappen en door de berm moet wandelen omdat meneer met zijn statief met spottingscoop naast zijn fiets weigert plaats te maken op het fietspad ..
Goh wat een ellende in dat nederlandse fietswereldje: vervelende pubers, dove bejaarden, demente e-bikers, aso wielrenners, stilstaande vogelspotters ..
Nu ben ik twee zomers geleden nog op de fiets naar NL geweest maar dit fietsende tuig heb ik helaas gemist. Is dit kwakende landje in twee jaar tijd dan zo veranderd?
Ja, Amsterdam was een gekkenhuis maar ik ben zelf ook gek dus dat ging altijd goed, naar die slome fietsers in de provincie brulde ik gewoon 'opzouteeeehhh' zodat ze angstig in de sloot/berm sprongen (en inhalen konden ze vergeten want ik ging altijd te snel) en e-bikers heb ik helemaal niet gezien. Maar ik ga volgende lente weer op de fiets richting NL dus ben benieuwd!

En als ik in mijn eigen woonomgeving een fietser tegenkom knijp ik gelijk in de rem en wordt er enthousiast gepraat zoals 'waar kom je vandaan, waar ga je heen' want fietsers zijn hier erg zeldzaam, zoiets als een vreemde vogel voor een vogelspotter.

En een fietsbel, die ondingen sloop ik gelijk van m'n fiets.
gartnl schreef:
SjirkM schreef: Ik geloof niet dat ik echt je vergelijking begrijp. En ik geloof dat deze mank gaat. De snelheid laat ik over aan mensen die ergens willen aankomen, bijvoorbeeld door een auto te nemen en de snelweg op te gaan.
Het wordt een beetje off-topic maar toch:

Eigenlijk geef je dan aan de fiets niet als serieus vervoersmiddel te zien. Ik heb geen auto. Ik fiets alleen. Voor mij is mijn fiets wat voor anderen hun auto is: een vervoersmiddel. Het fietspad is mijn snelweg. Daar kom ik steeds meer andere fietsers tegen zonder voertuigbeheersing en kennis van verkeersregels. In het autoverkeer accepteren we dat niet. Waarom bij fietsverkeer wel?

Maar ook als ik recreatief fiets .. ik ga niet in een bocht stilstaan en op mijn kaart turen. Ik fiets door tot een ruime plek in de berm ( liefst met bankje ) waar ik zonder hinder kan staan. Ik ben zelfs zo gek dat als ik in de stad iemand tegenkom, ik even met de fiets aan de hand op het trottoir ga staan. En als ik vogels wil kijken zet ik mijn fiets tegen hek of boom en pak dan mijn veldkijker.

Tring of Ping of Toet .. volgens mij maakt het niet uit. Ik heb ze allemaal gehad.
Natuurlijk zal ik niemand van de weg duwen. Maar als ik na 6 keer bellen en dan nog eens vriendelijk roepen een scheldkannonade naar mijn hoofd krijg van een bejaard e-bike echtpaar dat het hele fietspad in beslag neemt .. Of een klap in mijn gezicht krijg tijdens het inhalen op een pad waar je wel met zijn 5-en naast elkaar kunt rijden .. of een trap tegen mijn fiets op een bruggetje omdat ik 'te dicht langs rijdt' ... of af moet stappen en door de berm moet wandelen omdat meneer met zijn statief met spottingscoop naast zijn fiets weigert plaats te maken op het fietspad ..
Je moet inderdaad een behoorlijke reïncarnatie van budhha-jezus-mandela zijn om je niet te ergeren aan asociaal gedrag die je eigen veiligheid in gevaar brengt en/of gewoon uiting zijn van puur egoïsme. Een fietspad is in mijn ogen ook geen wandelpad of recreatiezone. Misschien bedoelt SjirkM wel dat asociaal gedrag in het verkeer niet altijd doelbewust asociaal verkeersgedrag is (per ongeluk/onbewust in de weg fietsen). Maar dan nog heb je je een beetje aan de regels te houden, wat concentratie en oog voor veiligheid vereist. Je hoeft van mij in ieder geval geen bloemetje te verwachten als iemand zich als een aso gedraagt...... (met uitzondering van badhr hari natuurlijk).

Waar ik me overigens ook aan erger zijn wandelaars en joggers op het fietspad. Die gasten lopen liefst twee aan twee op de verkeerde helft van het fietspad rechtstreeks tegen de stroom in. Om dan vooral niet aan de kant te gaan als er een fietser aan komt. Wie heeft dat ooit bedacht?? Gelukkig is remmen en weer optrekken een goede fietstraining en bedenk ik me maar dat sommige ligfietsers er zielsgelukkig van worden :).
Yopie schreef: Nu ben ik twee zomers geleden nog op de fiets naar NL geweest maar dit fietsende tuig heb ik helaas gemist.
Ik blijf er van overtuigd dat de reden waarom men ergens fiets (functioneel (om vlot ergens te geraken), om een sportieve prestatie neer te zetten of als ontspanning (op vakantie)) bij veel mensen een behoorlijk invloed heeft op de beleving van het gedrag van medeweggebruikers.

Renaat
@garntl: inderdaad off-topic:
Ik denk dat we twee verschillende visies hebben op hoe we met onze omgeving omgaan. Toch ook wel weer mooi, want uiteindelijk vinden we alle twee fietsen leuk. Ik heb trouwens ook geen auto.

Ik ga zo weer een toeter op mijn fiets zetten. In Nederland maakt het niet zoveel uit, maar verder weg is men de fietsbel niet gewend. Een toeter lijkt meer op een scooter en dat komt wel iets meer over.

Straks lekker naar buiten, nu al aan het genieten.
Revanho schreef:
Yopie schreef: Nu ben ik twee zomers geleden nog op de fiets naar NL geweest maar dit fietsende tuig heb ik helaas gemist.
Ik blijf er van overtuigd dat de reden waarom men ergens fiets (functioneel (om vlot ergens te geraken), om een sportieve prestatie neer te zetten of als ontspanning (op vakantie)) bij veel mensen een behoorlijk invloed heeft op de beleving van het gedrag van medeweggebruikers.

Renaat
Veel kwestie van psychologie inderdaad.

Hoe doen ze dat in drukke steden in India en China, daar krioelt het van de mensen, vallen vele verkeersdoden, lijken regels niet te bestaan, fiets/rijdt alles en iedereen door elkaar, de hele dag getoeter, voorrang nemen ipv krijgen, etc. Zou daar ook ergernis bestaan, of is verkeersonveiligheid daar gewoon way of life (en er dus niet over klagen)? Net zoals omgekeerd wij in NL juist van verkeersveiligheid uitgaan (NL is één van de meest verkeersveilige landen op aarde) en er dus ergernis ontstaat als we ons niet aan de regels houden..... met als gevolg dat ergernis an sich hier in NL een way of life is?
Revanho schreef:
Yopie schreef: Nu ben ik twee zomers geleden nog op de fiets naar NL geweest maar dit fietsende tuig heb ik helaas gemist.
Ik blijf er van overtuigd dat de reden waarom men ergens fiets (functioneel (om vlot ergens te geraken), om een sportieve prestatie neer te zetten of als ontspanning (op vakantie)) bij veel mensen een behoorlijk invloed heeft op de beleving van het gedrag van medeweggebruikers.

Renaat
Ojee, nu ga ik de volgende keer op de racefiets in maar zeer weinig dagen naar NL, dus dat wordt lekker stressen. Zal dus van tevoren flink wat bellen, toeters en luchthoorns monteren, alhoewel op een racer?? :shock:

En mijn idee over ergenis/irritaties. Nederlanders moeten altijd klagen, zal wel komen doordat men al zoveel heeft, zo verwend zijn dat je nog maar weinig kunt hebben. Het is altijd te warm, te koud, te nat .. het lijkt alsof men niet meer tevreden kan zijn.
En men is zo gewend dat alles wordt geregeld dat er gelijk paniek/chaos ontstaat als het eens anders loopt. Kijk maar als het per ongeluk een keertje sneeuwt, heel NL ligt gelijk plat.
Misschien dat fietsers die in bv China of India zijn geweest meer kunnen hebben en daardoor minder zeuren? Een soort verplichte reis voor zeiksnorren?
Yopie schreef:
Revanho schreef: Ik blijf er van overtuigd dat de reden waarom men ergens fiets (functioneel (om vlot ergens te geraken), om een sportieve prestatie neer te zetten of als ontspanning (op vakantie)) bij veel mensen een behoorlijk invloed heeft op de beleving van het gedrag van medeweggebruikers.
Ojee, nu ga ik de volgende keer op de racefiets in maar zeer weinig dagen naar NL, dus dat wordt lekker stressen. Zal dus van tevoren flink wat bellen, toeters en luchthoorns monteren, alhoewel op een racer?? :shock:
Het is natuurlijk niet de enige factor die een rol speelt en het zal niet bij iedereen een even grote rol spelen. Maar ik ben denk ik geen zeldzaamheid die ervaart dat 's morgens vroeg naar het station 'racen' toch wel een verschil maakt in verdraagzaamheid dan als ik enkele weken relaxt op fietsvakantie ben.
Yopie schreef: En mijn idee over ergenis/irritaties. Nederlanders moeten altijd klagen, zal wel komen doordat men al zoveel heeft, zo verwend zijn dat je nog maar weinig kunt hebben. Het is altijd te warm, te koud, te nat .. het lijkt alsof men niet meer tevreden kan zijn.
En men is zo gewend dat alles wordt geregeld dat er gelijk paniek/chaos ontstaat als het eens anders loopt. Kijk maar als het per ongeluk een keertje sneeuwt, heel NL ligt gelijk plat.
Misschien dat fietsers die in bv China of India zijn geweest meer kunnen hebben en daardoor minder zeuren? Een soort verplichte reis voor zeiksnorren?
Cultuur zal zonder twijfel ook een rol spelen. (Weer een interessant element voor onderzoek. Welke factoren spelen in welke mate men zich ergert aan andere verkeersdeelnemers. Dat cultuur, persoonlijkheid, doel van de rit, ouderdom, hoe men zich op dat ogenblik voelt, eerdere ervaringen, ... een rol spelen lijkt me al aannemelijk.)

Bepaalde ervaringen (in andere landen) kunnen een gunstig effect hebben, maar ik ken ook iemand die al veel van de wereld heeft gezien maar zich toch soms als een verwend kind gedraagt.

Overigens zouden Belgen zich over het algemeen nog veel slechter gedragen in het verkeer dan Nederlanders. En Russen (die toch heel wat gewend zijn), staan nu ook niet bepaald bekend voor hun verdraagzaamheid (in het verkeer).

Renaat
Revanho schreef: Overigens zouden Belgen zich over het algemeen nog veel slechter gedragen in het verkeer dan Nederlanders.
Maar over het algemeen zeurt en klaagt de Belg stukken minder dan de Nederlander waardoor het leven toch een stukje plezanter wordt. Meer genieten met wat je hebt dan ontevreden zijn met wat je niet hebt is een groot goed.
Als je alleen al kijkt naar NL'se fietspaden, overal liggen ze (geloof een totale lengte van 35.000km? en dan vergeten we de fietsstroken), geasfalteerd, stoplichten, rotondes, netjes bewegwijzerd, veilig etc. En dan alsnog klagen: het fietspad is te smal, dan weer te onoverzichtelijk, niet genoeg verlicht, te veel hekjes of juist te weinig hekjes, slecht asfalt etc.
En 35.000 km aan fietspaden en toch ruzie maken over wie/wat/hoe we daarop fietsen en elkaar soms het licht in de ogen niet gunnen. Waarom is dit? Gewoon krankzinnig en hiertegen werkt volgens mij echt geen fietsbel of toeter.
Hoe bedoel je. Het land is drietalig. Elke deel van die taal heeft voor zijn bevolking zijn eigen voordelen gecreeerd. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die daar niet over moppert.
Je weet dat de meeste Belgen hun eigenhuis bouwen dan kom je vanzelf terecht over de kwaliteit van het werk wat een vakman voor hun heeft uitgevoerd. Hebbie dan effe. :lol:
multiwgb schreef:Hoe bedoel je. Het land is drietalig. Elke deel van die taal heeft voor zijn bevolking zijn eigen voordelen gecreeerd.
Het Duitstalige gedeelte heeft maar weinig eigen bevoegdheden maar is grotendeels afhankelijke van de beslissingen van het Waalse gewest.
multiwgb schreef: Je weet dat de meeste Belgen hun eigenhuis bouwen dan kom je vanzelf terecht over de kwaliteit van het werk wat een vakman voor hun heeft uitgevoerd.
Het aantal eigenaars is bijzonder hoog, maar gelukkig bouwen ze niet meer allemaal een eigen huis maar kopen ze meestal een bestaande eigendom (die soms wel zwaar verbouwd wordt).
gartnl schreef:
En terecht. Ik weet niet waar het vandaan komt maar er schijnt een grote groep mensen te zijn die denkt dat het fietspad een speelplein is. Dat is het niet natuurlijk, het is gewoon de openbare weg. Daar houd je je aan de verkeersregels.
Dus max 2 naast elkaar, ruimte maken voor anderen, handen aan het stuur, rechts rijden, niet midden op het fietspad of hinderlijk stilstaan etc.
Net als op de snelweg dus. Want dat is wat een fietspad is: een snelweg voor fietsers.

Stel iemand stopt midden op een doorgaande weg, vouwt de kaart uit op het dak van de auto en gaat uitgebreid staan zoeken. Mag dat? Nee dus. Waarom zou dat op een fietspad dan wel mogen?
Stel je rijdt op een smalle landweg en twee tegenliggers moeten elk de berm in om elkaar te kunnen passeren. Blijf je dan halstarrig op het asfalt met het idee: de ander gaat wel aan de kant? Nee dus. Waarom dan wel op het fietspad?
Stel er is een smalle brug. Parkeer je dan je auto midden op de brug om over de reling te hangen? Alweer .. nee dus. Waarom dan wel op een fietsbruggetje?
Stel je rijdt op de snelweg en slingert van links naar rechts zodat niemand er veilig langs kan. Mag dat? Vul verder maar zelf in ..
Verkeerstechnisch gezien heb je ongetwijfeld gelijk. Maar het feit dat je je schijnbaar zo kunt ergeren aan dat soort onbenulligheden doet me vrezen voor je gezondheid. :( Al die ergernis kan nooit goed voor je zijn. Ik zou zeggen: "Carpe diem". :)
AB schreef: Waar ik me overigens ook aan erger zijn wandelaars en joggers op het fietspad. Die gasten lopen liefst twee aan twee op de verkeerde helft van het fietspad rechtstreeks tegen de stroom in. Om dan vooral niet aan de kant te gaan als er een fietser aan komt. Wie heeft dat ooit bedacht?? Gelukkig is remmen en weer optrekken een goede fietstraining en bedenk ik me maar dat sommige ligfietsers er zielsgelukkig van worden :).
Kun jij met al die medewegmisbruikers nog wel ergens fietsen zonder je te hoeven ergeren, AB? :wink:
Mij is op de basisschool geleerd dat ik als wandelaar (of hardloper) juist tegen het verkeer in moet lopen, dus op de linkerhelft, zodat ik het tegemoetkomende verkeer aan zie komen en daarop kan anticiperen. En om niet het risico te lopen om in de rug aangereden te worden door onoplettende automobilisten of fietsers. Dat ben ik altijd blijven volhouden, dus als ik aan het hardlopen ben, loop ik inderdaad tegen de stroom in. Ook op het fietspad. Kan zijn dat dat inmiddels niet meer mag en door sommigen als vervelend wordt ervaren, maar voor mij als hardloper voelt dat veiliger dan met fietsers en scooters die me van achter naderen.
Revanho schreef:
Yopie schreef: Nu ben ik twee zomers geleden nog op de fiets naar NL geweest maar dit fietsende tuig heb ik helaas gemist.
Ik blijf er van overtuigd dat de reden waarom men ergens fiets (functioneel (om vlot ergens te geraken), om een sportieve prestatie neer te zetten of als ontspanning (op vakantie)) bij veel mensen een behoorlijk invloed heeft op de beleving van het gedrag van medeweggebruikers.

Renaat
Inderdaad, ik kan me voorstellen dat gehinderd worden door groepen scholieren ed vervelender is als je op weg bent naar je werk en toch al aan de late kant bent, omdat je de avond ervoor iets te diep in het glaasje hebt gekeken. Ik fiets gelukkig alleen voor mijn plezier en als ik zin heb. En geen hinderlijke scholier, bejaarde, aso of anderszins die mijn fietsplezier kan bederven :D .

Dirk
iceman schreef: Kun jij met al die medewegmisbruikers nog wel ergens fietsen zonder je te hoeven ergeren, AB? :wink:
Mij is op de basisschool geleerd dat ik als wandelaar (of hardloper) juist tegen het verkeer in moet lopen, dus op de linkerhelft, zodat ik het tegemoetkomende verkeer aan zie komen en daarop kan anticiperen. En om niet het risico te lopen om in de rug aangereden te worden door onoplettende automobilisten of fietsers. Dat ben ik altijd blijven volhouden, dus als ik aan het hardlopen ben, loop ik inderdaad tegen de stroom in. Ook op het fietspad. Kan zijn dat dat inmiddels niet meer mag en door sommigen als vervelend wordt ervaren, maar voor mij als hardloper voelt dat veiliger dan met fietsers en scooters die me van achter naderen.
Me niet ergeren (of beter gezegd verwonderen) op de fiets is bijna onmogelijk geworden, daar heb je helemaal gelijk in. Het liefst zou ik alle andere fietsers en mede weggebruikers meteen zwemles willen geven, zolang ze maar uit de buurt blijven. Dat heb je goed gezien. Wat ook ergerlijk is zijn onschuldig kleine kinderen. Die lopen gewoon los op straat! Het is verschrikkelijk. En dan de ouders op tien meter afstand, die wel gewoon veilig aan de uiterste kant van de weg lopen. Complimenten dat ze de klappen door de kinderen laten opvangen. Alsof ze hun hondje aan het uitlaten zijn.

Paar jaar geleden is een wielrenner van mijn fietsgroepje opzettelijk aangereden met als gevolg dat hij en een ander renner over de kop vlogen. Helaas vielen er geen zwaargewonden en ongetwijfeld heeft de gewaarschuwde politie de doorgereden dader een bos bloemen en een fruitmand gebracht. Een week later weer een ongeluk, gewoon in de bebouwde kom, een automobilist duikt van de ene weghelft naar de andere om een parkeerplek in te duiken, gevolg, twee fietsers snoeihard in de rem en dus over de kop. Zelf ben ik ook wel eens overreden door een SUV, die man had een bepaalde kruising al zo vaak genomen dat ie hem tegen het lage zonlicht ook wel blindelings kon nemen. Gekneusde vinger en verbogen wiel als gevolg, kon nog net wegduiken, maar had voor hetzelfde geld dood kunnen zijn. En vier weken geleden een koeriersbusje in een woonerf, gewoon snoeihard achteruit rijdend en zonder op te letten bovenop mijn bumper. Voor hetzelfde geld had er een kind op een driewielertje gefietst die hij over het hoofd had gezien. Automobilisten zijn toch geen medeweggebruikers meer, het zijn rasechte straatterroristen geworden, vooral als ze nog net tussen twee tegemoetkomende fietsers door kunnen slingeren.

Vanochtend ook weer, zo'n bejaarde automobilist die zijn auto driekwart op het fietspad zet om op zijn uitrit te verlaten. Of een andere automobilist die je op een b-weggetje inhaalt precies op het moment dat er een andere auto in tegenovergestelde richting passeert. Toch mooi dat je dan 5cm ruimte krijgt van zo'n automobilist..... Volgende keer, als alle yoga-lessen hun ergernis-genezende-uitwerking hebben volbracht, zal ik een bos bloemen en een reepje chocolade als dankbetuiging meenemen.

Maar even serieus: tegenliggende joggers, twee naast elkaar, tegen de stroom inlopend, niet voorrang verlenend aan fietsers door niet aan de kant te gaan (anticiperen ho maar), waardoor die fietsers op hun beurt die joggers in moeten halen of passeren aan de verkeerde kant van de weg, waardoor zij weer bovenop de tegenligger mogen botsen. Alternatief was geweest om letterlijk voor hun neus te stoppen (en dus letterlijk stilstaan, het moet niet gekker worden). Waarom anticiperen wandelaars/joggers niet door aan de kant te gaan voor bestuurders (fietsers/automobilisten) wanneer zij op hun weghelft (tegen de stroom) inlopen? Ze zien je aankomen, maar willen vervolgens geen ruimte geven.

Lang leve artikel 5 Wegenwet (het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op weg wordt veroorzaakt)
Leuke casus hier. Vraag, zit je als fietser t.o.v. voetganger altijd fout net zoals een fietser extra beschermd is ten opzichte van een automobilist? Zwakke verkeersdeelnemer versus sterke verkeersdeelnemer?

Bij deze wel een kleine disclaimer: in 99,99 procent van de fietskilometers gaat het goed, maar oh oh oh, je maakt wat mee in het verkeer als veulfietser. En tja, uitzonderingen onthoud je nou eenmaal en vallen op, zo werkt dat bij geconcentreerde hersenen ;).
Het is een feit dat veel automobilisten zich keizer voelen en je de pas afsnijden of negeren. Zeker als je op één rit meerdere keren bijna wordt aangereden krijgt die laatste chauffeur meestal de volle laag. Maar het is belangrijk die 99.9% te onthouden: de meeste mensen zijn geen hufters. Toch is het een feit dat je relatief vaak je leven in gevaar voelt zijn wat ervoor zorgt dat ook bij mij de adrenaline soms nogal hoog oploopt.

Het gevaar van niet relativeren is dat je je als fietser gaat gedragen zoals de hufter-automobilisten, en dat kan en mag niet de bedoeling zijn.

In Nieuw-Zeeland bestaat er een systeem waarbij je een hufter kan aangeven: er wordt niets gedaan met de klachten, maar als je een verkeersboete krijgt worden de klachten bekeken als een referentie van hoe je je gedraagt in het verkeer. Dat leek me wel een fair systeem: iedereen kan eens een foutje maken, maar zo geef je de politierechter iets in handen om recidivisten hard aan te pakken.
AB schreef:Alternatief was geweest om letterlijk voor hun neus te stoppen (en dus letterlijk stilstaan, het moet niet gekker worden).
Juist om een statement te maken richting die mensen zou dat misschien nog niet zo'n gek idee zijn.

Een andere manier om hiermee om te gaan is te bedenken dat de overheid het vertikt om mensen die het 22 jaar geleden (!!!) ingevoerde RVV nog niet kennen te scholen, dat die joggers net als jij eens heerlijk van de buitenlucht aan het genieten zijn (i.t.t. SUV-rijders die naar de sportschool gaan) en dat zij volgens henzelf zich aan de regels houden (wat ze inderdaad ook doen, lees het RVV maar eens na). Je zou dus kunnen anticiperen en 'goedemorgen' o.i.d. zeggen, desnoods met een krampachtige glimlach erbij.
Als jij namelijk bijna op de tegenligger botst, ben JIJ het die de fout begaat en niet de joggers (hoewel 2 breed inderdaad discutabel is).
Bijvoorbeeld in Limburg kun je agressief/gevaarllijk verkeersgedrag melden aan de politie. Mijn ervaring is dat als je dit doet er wel degelijk iets mee gedaan wordt. Dit in weerwil van het cynisme dat er heerst over de politie (een favoriet Nederlands tijdverdrijf).

Bij vrachtwagens die idiote dingen uithalen, bel ik met het transportbedrijf. Deze zijn nooit blij om zoiets te horen over hun chauffeurs. Mijn toenmalige vriendin is zelfs een keer teruggebeld omdat ze excuses wilden maken.