Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verzorgde fietsvakantie in het zuiden (april) - Forum Wereldfietser

verzorgde fietsvakantie in het zuiden (april)

Hoi,

in april wil ik met mijn vrouw een weekje op vakantie. Omdat we beiden behoorlijk actief zijn zat ik te denken aan een fietsvakantie. Het liefst naar een plek in Europa waar de zon al schijnt en het lekker aangenaam is.
Ik heb al even rondgekeken op internet en wat fietsreisjes gevonden in bijvoorbeeld Portugal.
Echter begint zo'n reisje aardig in de papieren te lopen. Inclusief vliegreis, bagagevervoer, hotels, fietshuur etc.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een self-guided tour waarbij wij zelf onze bagage meenemen (Ortlieb fietstassen hebben we) en wat low-budget kunnen overnachten (niet kamperen, een complete uitrusting hebben we niet, wel in bezit van matjes en slaapzakken)
Wie o wie heeft er een aantal tips? Mogelijk plaatselijke organisaties in bijvoorbeeld Portugal of Spanje?

groet

Paul
Alles wat je nodig hebt is een routeboekje met een route en adressen voor overnachtingen. Kamperen is overigens flink goedkoper. Als je matrassen en slaapzakken hebt, heb je de investering binnen enkele weken terug verdiend.
Wim
Hallo Paul,

gewoon op het fietsie naar de zon.
Pas echter wel goed op dat je niet van verbazing van je fiets valt. Dan pas beleef je Europa op z'n mooist. Heerlijk vantevoren uren en uren staren op fietskaarten. Man, man, een wereld gaat voor jullie open.
Maw, geniet ervan en heel veul plezier.

hartelijke groet,
Frits
Lezen is moeilijk. Paul wil met zijn vrouw gewoon een weekje fietsen. Ga je op de tandem, Paul? Misschien is omgeving rond Nice mooi! Misschien even op het andere forum RobT benaderen?

Ik ben zelf eens 2 weken op Madeira geweest. Prachteiland, heerlijk klimaat en zeer uitdagend qua parkoers. Overal zijn hotelletjes te vinden.
Ik snap de gebruikte formulering van niet kamperen, maar we hebben wel matjes en slaapzakken ook niet zo...als je jeugdherbergen/hotelletjes doet heb je die meestal niet nodig :wink:
Maar in het zuiden van Spanje(Valencia misschien) is het in April al erg mooi lijkt me.
Portugal, de kust-en-kurkroute, schijnt mooi te zijn. www.vliegenfiets.nl
Wij zijn vorig jaar via Faro met een ruime omweg naar Sevilla gefietst.
Een klein stukje via de route van Luc Oteman en de rest zelf terplaatse bepaald
Er zowel in Portugal als Spanje veel bewegwijzerde routes met name langs de kust

Overnachten in goedkope hotelletjes en vliegtuigtickets voor een paar tientjes

Dirk
Buiten het hoogseizoen (en Pasen en andere feestdagen!) en de toeristische hotspots zijn hotels en pensions in Portugal en Spanje momenteel niet heel veel duurder dan kamperen. 't Is crisis, ook in de toeristenindustrie daar. Afgelopen mei-juni hebben we in Zuid-Spanje en Portugal (Alentejo) in prima hostales en zelfs hotels met zwembad geslapen voor € 25 tot € 35 per nacht voor een tweepersoonskamer. Op een camping betaal je in Spanje algauw € 18 euro met tent en twee personen, echt heel goedkoop zijn die niet.
O ja, mocht je in april rond Pasen weg willen, dan wordt het een ander verhaal, de Spanjaarden (en Portugezen vast ook) trekken er dan massaal op uit in zo'n lang weekend (puente) en de meeste hotels zitten opeens vol.
Hoi,
Boek een retourtje Malaga.
Neem van tevoren contact op met de Nederlandse fietsenmaker in Ronda (Andalusia)
http://www.cycleronda.com/nl_index.php, die een hotel voor je kan regelen, fietsen verhuurt en mooie routes heeft uitgezet. Hij wil je wellicht zelf nog wel ophalen van het vliegveld.
Heb er een jaar geleden een weekje gefietst: fantastisch!
Vee plezier,
Petra.
Of koop routeboek deel 3 Fietsen naar Santiago de Compostela kun je in auberges slapen voor 4 euro per nacht en voor 8 a 10 euro heb je een pelgrims dinner incl. wijn.
Ook kan je de zilver route nemen loop dwars door Spanje van de Middellandse zee naar SdC.
De trein verbinding daar heen zijn ook goed betaalbaar.
dank voor alle reakties, we gaan er mee aan de slag.

voor wat betreft kamperen, dat gaat het echt niet worden. In de eerste plaats heb ik nog geen complete uitrusting, daarnaast zie ik het dan ook nog niet zitten met vervoer etc.

De opmerking van matjes en slaapzakken is gemaakt in verband met mogelijke back-to-basic overnachtingsmogelijkheden zoals de franse gites of trekkershutten.

Het is in eerste instantie ook de bedoeling om fietsen te huren en niet zelf mee te nemen. Het vervoer van een tandem (@gios) zie ik ook nog niet direkt zitten.
Een mooi tripje voor een paar dagen is wellicht de Via Verde die vanuit Valencia via een oud spoortraject naar iets achter Teruel loopt. Heen op de fiets, terug met de trein. Logistiek simpel: vliegen naar Valencia (met Transavia, bijvoorbeeld), fietsen huren in Valencia (bv. bij Orange Bikes) en dan het pad op. Gaat om een 200 kilometer, met in de directe omgeving van het pad mooie stadjes en dorpjes met volop accommodatie.

De route stijgt licht (je gaat van zeeniveau de bergen in) en als je een hekel hebt aan vals plat, kun je hem natuurlijk ook andersom rijden.

De enige echte voorbereiding is dat je van te voren een reservering voor je fiets moet maken op de trein. Kan ook van via internet bij RENFE: je koopt je kaartje, geeft aan dat je twee fietsen wilt meenemen en wanneer, en krijgt per mail een officiële bevestiging van de Jefe (met stempel en handtekening!).