Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreis West-Canada, West-USA, twijfel over banden. - Forum Wereldfietser

Fietsreis West-Canada, West-USA, twijfel over banden.

In juli 2014 vertrek ik met mijn vriendin voor 4,5 maand richting Canada/Verenigde staten.
Het plan is om via Kettle Valley railway trail vanuit Vancouver richting Banff te fietsen, door de Rockys richting Denver,( met wat delen van great divide mountainbike-route) en vervolgens door Colorado, Utah, Arizona richting Las Vegas. Eventueel misschien nog langs kust terug richting San Francisco. Na al heel wat voorbereidingswerk ben ik aan men punt banden aangekomen. Ikzelf heb hier nog een paar ongebruikte 42-622 marathon xr's liggen en ga deze op men avaghon monteren. Voor men vriendin ben ik aan het twijfelen geslaan. Ikzelf ging van 42-622 schwalbe mondials uit maar ben niet meer zo zeker door de hoeveelheid asfalt in een later stadium van onze reis.

Handige weetjes:
Ik schat de verhouding asfalt-onverhard op 75/25 gedurende onze reis.
Wij gaan niet voor de snelheid (90 km per dag).
Ikzelf hanteer een sneller tempo dan men vriendin.

Bij deze: schwalbe mondials bij men vriendin of een iets snellere band monteren voor het asfalt, met risico op iets minder grip onverhard? Zo ja, welke zouden jullie me aanraden? Zit ik met mijn xr's goed?

Dank alvast voor de eerlijke antwoorden. Je hoort nog wat van me :-) .

Evert
evert86 schreef:In juli 2014 vertrek ik met mijn vriendin voor 4,5 maand richting Canada/Verenigde staten.
Het plan is om via Kettle Valley railway trail vanuit Vancouver richting Banff te fietsen, door de Rockys richting Denver,( met wat delen van great divide mountainbike-route) en vervolgens door Colorado, Utah, Arizona richting Las Vegas. Eventueel misschien nog langs kust terug richting San Francisco. Na al heel wat voorbereidingswerk ben ik aan men punt banden aangekomen. Ikzelf heb hier nog een paar ongebruikte 42-622 marathon xr's liggen en ga deze op men avaghon monteren. Voor men vriendin ben ik aan het twijfelen geslaan. Ikzelf ging van 42-622 schwalbe mondials uit maar ben niet meer zo zeker door de hoeveelheid asfalt in een later stadium van onze reis.

Handige weetjes:
Ik schat de verhouding asfalt-onverhard op 75/25 gedurende onze reis.
Wij gaan niet voor de snelheid (90 km per dag).

Ikzelf hanteer een sneller tempo dan men vriendin.

Bij deze: schwalbe mondials bij men vriendin of een iets snellere band monteren voor het asfalt, met risico op iets minder grip onverhard? Zo ja, welke zouden jullie me aanraden? Zit ik met mijn xr's goed?

Dank alvast voor de eerlijke antwoorden. Je hoort nog wat van me :-) .

Evert
Niet teveel twijfelen over jen banden, Mondials zijn goed hoor, ook op asfalt. Als je het offroad droog houdt zou je op de Big Bens ook ver kunnen komen, maar die (50mm) passen waarschijnlijk niet in jen frame. Almotions en Little Big Ben zijn er ook in 40mm, met vergelijkbaar profiel.

Wat je ook kunt doen is halverwege de reis twee andere banden kopen.... Op de GDMBR mappen staan de fietsenwinkels wel aangegeven. Je zou die banden vantevoren kunnen bestellen. Salida en Steamboat Springs hebben goede fietsenwinkels. Wil je absolute zekerheid t.a.v. slijtage als gevolg van die onverharde wegen en onderweg geen banden wisselen dan is de Marathon Plus Tour de meest degelijke band. Je wielen zullen met die smalle banden wel op hun donder krijgen, monteer stevige velgen en zorg voor een set goedgespaakte wielen.
Op onze Avaghon 26" passen die BigBen-banden prima. Geen klachten over comfort en ze tonen hun uitstekende karakter op zowel verharde wegen als praktisch niet te befietsen steenslagpaden.
Het is voor een dergelijke tocht niet vreemd om een reserve buitenband mee te nemen. Eentje pp lijkt me genoeg. Dan zou ik voor steeds een Mondial nemen, maar achter afhankelijk van de omstandigheden afwisselend een Mondial en iets snellers zoals een Marathon Racer in brede maat. Profiel op je voorwiel is het belangrijkst, terwijl rolweerstand bij de achterband meer uitmaakt. Zolang je niet elke dag andere omstandigheden treft is dit omwisselen geen probleem.
Wim
Dag Evert,
Ik heb in de Canadese Rockys grotendeels onverhard gereden met 50 mm banden schwalbe xr. Gaan ook lang mee.
Als je zoals jij meer verhard rijdt is 42 mm een prima keuze. Rijden ook nog goed op gravelwegen.
Met 90 km per dag maakt een snellere band niet zoveel uit denk ik. Je hebt dan toch de hele dag de tijd.
Ik zou niet meer dan 1 reserve buitenband meenemen voor z'n tweeën. De kans dat er 2 tegelijk kapot gaan is verwaarloosbaar.

Geniet van je mooie tocht.

Erik Veenstra
XR's zijn behoorlijk onverslijtbaar een extra buitenband is denk ik ook (ruim) voldoende. Je kan als het je een prettig gevoel geeft nog plakkers voor buitenbanden meenemen.
Bedankt voor de antwoorden. Niet twijfelen. 3 mondials zullen het worden.

tot snel!

Evert