Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lapland - Forum Wereldfietser

Lapland

Iemand een idee hoe het russische lapland is, Kola Peninsula?
Vind veel mooie foto's van het Khibiny Massif, de Monche mountains, toendra's etc maar het schijnt ook een dumpplaats voor zware metalen en nucleair afval te zijn. Vooral de kust van de Barentszee staat berucht als nucleair kerkhof, er liggen daar bv tegen de 100 onderzeeërs te roesten maar ook in het binnenland wordt radioactief afval gewoon onder de open hemel bewaard.

En nu komt de twijfel om de hoek kijken want ik wil namelijk graag een Laplands rondje fietsen. Het (nog vage) plan is om vanuit Zweden naar het Noorse Narvik te fietsen, dan langs de kust helemaal omhoog, bij Kirkenes Rusland in, langs de Barentszee via Moermansk naar de Witte Zee en vervolgens door Fins Lapland weer terug Zweden in.
Nu lijkt mij 't russsische lapland het interessantst, maar hoe gevaarlijk is dat gebied? Is een duik in de Barendszee nemen nog wel een goed idee? En daar het binnenland zeer verlaten is zal ik toch drinkwater uit beekjes moeten halen en het idee dat er ergens in de buurt een paar verdacht uitziende vaten liggen door te roesten is nou niet echt om vrolijk van te worden. Heb ook weinig zin om in m'n tentje naast radioactief afval te eindigen. Of overdrijf ik nu? :?

Wat vinden jullie? Hoe ga je hier nou als wereldfietser/reiziger mee om, moet je dit soort plekken nou vergeten/mijden of fiets je hier hard doorheen of ga je juist op zoek naar troosteloze scheepskerkhoven en verlaten industriegebieden?

Behalve een reisorganisatie die ook fietsvakanties regelt heb ik nog geen fietsverhalen gevonden dus alle tips, reisverhalen, links etc. zijn erg welkom.
En solofietser Leo Plank heeft hier in 2011 gefietst, maar kan zelf nog niets over zijn reis vinden, weet er toevallig iemand hier meer over?

Bedankt alvast!
Een vriend van me heeft erg noordelijk gefietst in de scandinavische landen en is daarbij tot vlakbij of net in Russisch gebied. De natuur was prachtig, maar hij vond de mensen afstandelijker en vijandelijker worden naarmate hij meer en meer op (ex)Russisch gebied kwam. Later heb ik nog een aantal keer een soortegelijk verhaal gehoord.

Ongetwijfeld is een mondje Russisch spreken een "deurenopener".
EnriceV schreef:Een vriend van me heeft erg noordelijk gefietst in de scandinavische landen en is daarbij tot vlakbij of net in Russisch gebied. De natuur was prachtig, maar hij vond de mensen afstandelijker en vijandelijker worden naarmate hij meer en meer op (ex)Russisch gebied kwam. Later heb ik nog een aantal keer een soortegelijk verhaal gehoord.
Hier is men ook niet zo te spreken over de Laplandse Rus, dacht zelf dat dat komt door de zweeds/finse haat en angst tegen Rusland. Maar misschien zit ik wel fout.
En als ik het goed begrijp zijn de meeste Russen stevige drinkers, hebben ze een agressieve rijstijl en zijn ze fietsers op de weg niet gewend. Daar word je ook al niet vrolijk van. :(
EnriceV schreef: Ongetwijfeld is een mondje Russisch spreken een "deurenopener".
Nu kon ik ooit een hééél klein beetje russisch dus hopelijk kan ik dat nog tevoorschijn toveren. Zou inderdaad wel handig zijn.

Thanks!
hoi,

ik heb vorig jaar een man en vrouw op motor ontmoet nabij Kirkenes. Ze waren op weg naar Moermansk. Vooral de man werd aangetrokken door de bijzondere andere cultuur in Rusland.

Dit verslag heb je misschien iets aan?

http://folk.uio.no/ulfb/Russland.html
mocht je noors wat roestig zijn, hier is een engelse samenvatting
http://www.trentobike.org/Countries/Rus ... to_Russia/
N.B. de trip stamt uit 1992
jeroen_ schreef: Dit verslag heb je misschien iets aan?
http://folk.uio.no/ulfb/Russland.html
Jeroen, hier heb ik zeker wat aan!

Ze zaten wel erg veel in de trein maar je krijgt toch een indruk van het land. Het is nu ook duidelijk dat het west- en noordelijk deel van Kola zeer vervuild is: zware industrie, giftige stoffen, vissen die door het hoge kwikgehalte extreem zwaar wegen .. en ook veel militairen, barakken, slechte wegen en armoede.
Maar daarentegen is het hele oosten nog een en al ongerepte natuur, mooi! Dus ik heb het plan veranderd, het Russisch Lapland doe ik een andere keer, voel me ook totaal niet aangetrokken door het noord/westelijke deel van Kola en als vrouw, solo en ook nog eens op een racefiets is dat volgens mij vragen om problemen. Kan dus beter op m'n vakantiefiets gaan, met een fietsmaatje erbij en dan over de meest ontoegankelijke paadjes, dwars door gebergtes en door stinkende moerassen vol muggen blubberen. Dat is ook meer mijn ding. En dat er in deze uithoek en in die extreem koude en lange winters mensen wonen, interesseert me zeer en wil dat graag een keertje zien/proeven dus zal er zeker heen gaan.
Maar eerst een fietsmaatje vinden die net zo gek is als ik, en dat zal nog weleens moeilijk gaan worden. :D

Heb nu wel meer tijd over voor het Scandinavische Lapland (wil vooral in het mooie Noorwegen wat langer blijven) maar ik sta nog steeds open voor tips en links over het Russische deel!

En dankjewel Jeroen!
JWH schreef:mocht je noors wat roestig zijn, hier is een engelse samenvatting
http://www.trentobike.org/Countries/Rus ... to_Russia/
N.B. de trip stamt uit 1992
Voor mij was het in ieder geval geen probleem, als je zweeds kan is het noors en deens namelijk prima te lezen.
Wist alleen niet dat het 22 jaar geleden was, die verplichte fietsvergunning bij de grens Kirkenes is nu misschien ook niet meer nodig.
Thanks, JWH.
Hier een fietsreisverslagje over Kola van Guus Faes in 2012; stoere mannen en mooie plaatjes!
Yopie schreef:Hier een fietsreisverslagje over Kola van Guus Faes in 2012; stoere mannen en mooie plaatjes!
Dan wel je Santosje mee Yopie :wink:
AB schreef: Dan wel je Santosje mee Yopie :wink:
Yep, en voor de onderlinge communicatie: liters russische smeerolie, dus dat wordt vrolijk zingend op de fiets. 8)
Nazdrovje!
hoi,

misschien had je deze site zelf al gevonden, maar Jan Koelstra heeft het Scandinavische deel van Lapland vaak bezocht, per fiets en te voet:

http://jkoelstra.nl/
jeroen_ schreef:hoi, misschien had je deze site zelf al gevonden, maar Jan Koelstra heeft het Scandinavische deel van Lapland vaak bezocht, per fiets en te voet: http://jkoelstra.nl/
Nee had ik nog niet gevonden. Wat een pracht foto's! en netjes met al die thema's, je klikt bv op 'waterval' en dat is weer onderverdeeld in allerlei soorten watervallen. En met de naam erbij kun je handig een mooie route uitstippelen, mooi gedaan.

Zag dat hij ook een stukje van de Nordkalottleden heeft gevolgd en voor degene die nog mooie mtb/wandel/langlaufpaden zoekt een waar paradijs. Een 800km lang pad, voor een groot deel samengesteld uit paden zoals de Kungsleden en Patjelantaleden en gaat door Noorwegen, Zweden en Finland. Onvoorstelbaar mooi, een echte aanrader en eenmaal gezien voor altijd verloren (zoals ik dus). Hier wat mooie plaatjes.

En IJsland .. dat is ook al zo waanzinnig mooi. Ik begrijp mezelf ook niet, als liefhebber van het Noorden en van desolate gebieden met ruige natuur ben ik juist daar nog nooit geweest, dat is toch te stom?! Dus misschien moet ik de fietsplannen weer omgooien en naar IJsland gaan? :?

Bedankt Jeroen, je zorgt voor heel wat kijkplezier en voorpret (en twijfel :wink: )
@Yopie: graag gedaan, daar ben je scandinavofiel voor :D Erg mooie plaatjes.

Ik zou heel graag eens in dit gebied gaan wandelen. Wat mij inspireerde waren twee Noorse wandelaars die ik in 2009 vlak voor de Noordkaap ontmoette: ze waren van het zuidelijkste puntje in Noorwegen naar de Noordkaap gewandeld. Het eerste stuk samen en daarna alleen vanwege snelheidsverschil. Toen ik 1 van hen tegenkwam zat de ander met zijn hond al te wachten in de jeugdherberg nabij de Noordkaap.

Ze hadden beiden een hond bij zich die wat bagage droeg. Ze waren ook door Zweeds Lapland gewandeld. We hebben nog samen bier gedronken nadat we (vrij toevallig) allemaal op dezelfde dag met erg veel wind de Noordkaap bereikt hadden.

Ik dacht dat hun blog waar fraaie foto's op stonden al een ruimte tijd offline is, maar ik zal nog eens zoeken.

update: gevonden!

http://npl2009.blogspot.com/
jeroen_ schreef: Ik zou heel graag eens in dit gebied gaan wandelen.
Mooi plan, zeker doen!
jeroen_ schreef: Ik dacht dat hun blog waar fraaie foto's op stonden al een ruimte tijd offline is, maar ik zal nog eens zoeken.

update: gevonden!

http://npl2009.blogspot.com/
Jeroen, je bent een geweldige scandinavofiel 8)
En een prachtig avontuur van die Noorse wandelaars en ook al van die mooi plaatjes. Ik word er alleen wel een beetje raar van, er ligt hier nl een pak sneeuw (heel hoog in het noorden is dat al 123cm) en om dan zomerse plaatjes te zien is eigenlijk best wel misdadig. :wink:

En zal de naam van het topic veranderen want we zijn geloof ik een beetje offtopic bezig ('Russisch Lapland' wordt 'Lapland') en nu maar hopen op heeeeel veel mooie plaatjes en tips, routes enzovoort!
Helaas begint men ook hier geld te ruiken: het laatste nieuws van 't ICR (international centrum voor rendierhouders) en de 25 min. durende documentaire op de nieuwszender Aljazeera over de impact van grootse mijnbouwplannen in Lapland.

Snel naar Lapland voor het te laat is?