Pman schreef:igenlijk zou er wettelijk vast moeten zijn gelegd op welke afstand het ding nog hoorbaar moet zijn. Dat ie het alleen maar doet is onvoldoende.
In België is dat het geval (in Nederland weet ik niet). Maar het is zoals de 200 meter dat een fietslamp zichtbaar moet zijn. In theorie prima, maar zonder enige vorm van controle ...
Ik stel trouwens vast dat er veel bellen zijn die prima werken als ze droog zijn, maar falen na/in een fikse regenbui.
Mijn ervaring is dat er men altijd mensen ontevreden maakt, of men nu belt, de rem laat klikken/pieken of niets doet en gewoon voorbij steekt. In het laatste geval klagen de mensen die willen dat je belt ('Je had toch even kunnen bellen', 'Waarom bel je niet'), in het eerste geval krijg je reacties van mensen die vinden dat je niet moet bellen als je er langs kan ('Je kan er toch langs'). En ook piepende remmen komen best agressief over en doen mensen 'panikeren'.
Dus meestal bel ik (in de hoop dat ze het horen en op een afstand waarvan ik hoop dat ze 'niet te vroeg en niet te laat' is), maar soms steek ik ook gewoon voorbij. Vaak netjes langs links, maar gezien de beperkte fietspadbreedte in België, soms ook over het voetpad (als er geen voetgangers zijn). Ideaal is het niet, maar ik zie geen ideale oplossing door de combinatie van:
- fietsers die niet horen
- fietsers die niet netjes rechts houden of onverwachts naar links uitwijken
- fietsers die schrikken van het minste en geringste
- Fietsers die bellen (als er plaats is) als een vorm van agressie aanvoelen.
Ik hoor het wel vaker dan een ding-dong bel (of iets vergelijkbaars) minder agressief overkomt dan een ping-bel. Dat zou kunnen, maar zeker weet ik dat niet. Het lijkt me nog wel een leuk onderzoeksonderwerp.
Overigens - ter aanvulling - als ik bel en mensen netjes opzij gaan (of opzij blijven), dan bedank ik steeds vriendelijk.
Renaat